Torsdag sagde Betina D. Jensen farvel til posten som formand for Hjørring Handel og kunne i sin sidste bestyrelses-beretning på Hjørring Kro berette om den gode udvikling i foreningen, der har 155 år på bagen.
Der var i foreningen flere medlemmer (165) end nogensinde denne aften, hvor generalforsamlingens cirka 100 deltagere vedtog at nedlægge Hjørring Handel og åbne fremtiden med en ny strategi og organisation; Hjørring Alliancen.
Den afgående formand sagde både pænt tak for indsatsen til de nu forhenværende bestyrelsesmedlemmer i Hjørring Handel og velkommen til de nye bestyrelsesmedlemmer i Hjørring Alliancen.

NordsøPosten bringer her Betina D. Jensens beretning:
Årets gang
Endnu et år med god aktivitet i foreningen – MASSER af markedsføring, Påske med Påskepas, Byfest, Rose & Rosé, Sommerby, Hook & Cook, Black Friday, Lystændingsfest nye investeringer i jul med blandt andet de flotte kronkalve på Springvandspladsen. Herudover Krummetoget – Krumme kom på sygehuset, og vi er DYBT taknemmelige for, at der stadig er krummer i dig Krumme.
Igen et år med med meget ”rugbrødsarbejde” – alt det arbejde, der nok er usynligt for jer – Rikke og jeg har utrolig mange strategiske samarbejder og netværk, hvor der arbejdes på at udvikle og fremme midtbyen: Danske Handelsbyer, Strategisk Byforum, Turismedialogforum, Destination Nordvestkysten. Herudover er der afholdt 10 Bestyrelsesmøder, en del Strategimøder, medlemsmøder osv. osv. Vi er ikke længere bare en anonym handelsstandsforeningsforening, men en organisation, der har styrket sin position og indflydelse.
I de seneste år har vi taget store skridt i udviklingen af Hjørring Handel. Vi har været igennem en udvikling fra enkeltstående events til store events sammen med mange samarbejdspartner og unikke udsmykninger af byen i mere end seks måneder om året – både til Påske, Sommerby og Juleby.
Vores samarbejde med kommunen har sikret, at vi er blevet en del af det kommunale budget, og vi spiller nu også en aktiv rolle i turismen i Hjørring Kommune. (3,2 milliarder i turismeomsætning / +3,6 procent overnatninger sidste år)
Desværre byder året også på et farvel til Rikke og sidenhen Kimmie – TAK for jeres flotte, dedikerede indsats – Kimmie de sidste 2 år, og Rikke de sidste 8 år – der er et glas vin til dem der ønsker at sige ordentligt farvel på Amtmandstoften den 31/3 kl 15.30-18.00.
Hvad gør vi så nu! Den nye bestyrelse skal i arbejdstøjet fra start. Der skal ansættes en ny ”Rikke”. Byfest og lignende er der godt styr på, Sanne stopper men bruger feriedage på at få Byfesten godt på skinner sammen med Kimmie, som vi lejer et par dage om ugen indtil ny er ansat. En stor tak til Sanne Godtliebsen, for at hun vil bruge sin ferie på at sikre, at Byfesten kommer til at køre, selvom hun er gået ud af bestyrelsen.
Herudover vores U-UNDVÆRLIGE ”Manden i huset” Henrik fra Hotel Phønix, som har styr på ALT i forbindelse med opsætning og udsmykning af byen, både til påske, sommer og jul – samt samarbejdet med Nemezis. TAK Henrik, du er virkelig en stor kapasitet og et godt menneske.
De 5 anbefalinger fra ”Danske Handelsbyer”
De byer som lykkedes med at have attraktive levende bymidter – lykkedes stadig med baggrund i de 5 anbefalinger som er:
– Strategisk Samarbejde
-Stabil finansiering, der sikrer grundlag for aktiviteter
-Kundeflowet i midtbyen skal øges
-Synergier mellem Turisme og Handelstandsforening
-Storytelling, skaber sammenhold og skaber fælles retning
Vi er kommet et stykke vej, men der er stadig noget at kæmpe med og for – og der er stadig KUN Hjørring Handel til at kæmpe for Hjørring BY, Markedsføre byen, Skabe oplevelser osv. så det er en VIGTIG opgave vi har sammen – også en opgave som detailhandlen ikke kan løfte alene.
Strategi-processer – Vi har været involveret i 2
”Midtbystrategien” i samarbejde med Strategisk Byforum (Metropol, Ejendomsejerne, Erhverv Hjørring, Hjørring Kommune, Hjørring Handel) Her har vi blandt andet arbejdet med parkering, som aktuelt er endt med at der arbejdes på wayfinding til de ledige pladser der er. Herudover har jeg sammen med Hjørring Kommune været i positiv dialog med Enggaard i forbindelse med grus parkeringen ved Metropol.
Vi har også haft mulighed for at komme med indspark til de nye lokalplaner – hvilke butikker/brancher skal ligge hvor? Vi ønsker, at tøj, sko, isenkram og lignende hører hjemme i vores midtby, og de store byggemarkeder bilforhandlere og lignende hører hjemme ved indfaldsvejene. Vi ved fra andre byer, der har haft modet til at fastholde denne beslutning, at det har skabt en mere levende både by og midtby.
Lige nu arbejdes der også på en prøveperiode med kørsel i Østergade i de kolde måneder. Dette er et forsøg, og skal give bedre tilgængelighed i midtbyen. Vi ved at flere ER flyttet på grund af den manglende tilgængelighed, andre er nu i overvejelser herom, og ejendomsejerne efterspørger det i forhold til udlejning af de tomme lokaler – MEN det er vigtigt, at det kun er i de kolde måneder – Vi skal sikre at byen stadig oser af liv og glæde, når terrasserne på de solrige dage er fyldt på bl.a. Capu, Bones og Mirabelle.
Strategien for Hjørring Handel
Hjørring har en lang og stolt historie som handelsby. Fra sin oprindelse som købstad i 1243 (Frederikshavn først i 1818) har byen gennem århundreder udviklet sig til det naturlige centrum for handel, service og oplevelser i Vendsyssel. Detailhandlen, restaurationsbranchen og cafélivet har været en vigtig del af byens DNA og fortsætter med at forme vores identitet.
Foreningen Hjørring Handel har i 155 år arbejdet for byen – oprindelig 30 medlemmer – i dag er vi 165, og verden ser ganske anderledes ud.
Som sagt, har vi de seneste år udviklet os, fra enkeltstående events til store events sammen med mange samarbejdspartner og unikke udsmykninger af byen i mere end seks måneder om året.
På grund af samarbejdet med Hjørring Kommune på Turismeområdet, har det betydet flere indtægter, men også større tidsforbrug og øgede udgifter, da vi har haft ansat en elev på kontoret til at hjælpe med turismedelen og øget markedsføring både via SoMe og grafisk fremstilling, som Kimmie har kunnet håndtere.
De strukturelle ændringer i samfundet gør, at handelsstanden ikke kan løfte det hele alene længere, og det er derfor rettidig omhu, at se ind i en ny strategi for vores forening, og der er andre der også har et behov – og DERFOR kan vi løfte det som ÈN SAMLET ALLIANCE:
Jeg var forleden til morgenmøde i Rotary, hvor vi var på virksomhedsbesøg hos JS Proputec, som er en verdensomspændende virksomhed, som vi kan være stolte af ligger her i Hjørring – kan den blive ved med det?
Direktøren Anders har to store udfordringer TRUMP og MANGEL på arbejdskraft… Jeg spurgte ham hvad der ud fra hans synspunkt skal til ift. arbejdskraft – han svarede hurtigt – at der er et stort behov for, at Hjørring bliver en attraktiv by med masser af liv, så flere vil bosætte sig, herudover tiltrække flere uddannelser og dermed unge mennesker – mange uddannelser ligger i Aalborg i dag, hvorfor mange bliver boende der.
En professionel organisation med en tydelig stemme
Som jeg nævnte tidligere. Vi er ikke længere en anonym forening, men en organisation, der har styrket sin position og indflydelse. Vores stemme er blevet hørt, men vi skal arbejde for at gøre den endnu stærkere. Hvis vi vil sikre en positiv udvikling for vores by, må vi samle endnu flere medlemmer og større partnere i en ny ALLIANCE for Hjørring. Sammen kan vi skabe en by, der ikke kun er attraktiv at handle i, men også at besøge, bo, arbejde og drive virksomhed i.
Den nye strategi og nye vedtægter, er designet til at skabe flere fondsmidler, større økonomi, større stemme og i det hele taget større oplevelser.
Strategien for fremtidens Hjørring
ALLERFØRST 1000 tak til jer der har bidraget med input til strategien, det har hele tiden været vigtigt for bestyrelsen, at alle kan se sig selv i strategien, og at det er en fælles strategi, som skaber udvikling, men også holder fast i vores rødder og historien. ALLE skal kunne se sig selv være en del af fællesskabet i fremtiden, og stratgien skal fungere som en ledestjerne – som guider os i en retning – dvs. vi ligger blot ovenpå ALT det gode vi har i forvejen.
Det helt store formål er, at øge trafikken i byen og hæve kvaliteten af den handel, der foregår. Vi skal ikke blot tiltrække flere mennesker, men vi skal sikre, at hver besøgende bruger flere penge i byen. Samtidig skal vi samarbejde med kommunens ferieområder, så vi kan sende gæster videre til og fra andre attraktioner og oplevelser i kommunen.
Skal vi være det nye København? NEJ! Vi er ikke København, og ønsker heller ikke være det – vi skal fastholde vores styrker, og fortsat afholde vores traditionelle aktiviteter som Byfest, Sommerby, Julebelysning og Hjørring Gavekort. Det der er unikt hos os er, at vi er store nok til at gøre en forskel, men også små nok til, at dyrke fællesskabet og møde dem vi kender, når vi er i byen. Men for at styrke Hjørrings position, skal vi tænke nyt og større.
Vi vil arbejde med branding og markedsføring af byen, skabe unikke oplevelser og udvikle events, der tiltrækker flere gæster. Det handler om at gøre Hjørring til en levende og dynamisk by, hvor både borgere, erhvervsliv og turister har lyst til at opholde sig.
MEGET forbliver det samme og at udviklingen af foreningen kommer ikke til at ske henover natten – det er en flere årig proces. Kernen og rødderne er de samme.
Strategien er en ”Ledestjerne” – det er bestyrelsen der driver udvikling og opbygningen af den nye strategi i et tempo, hvor alle kan følge med. Måske ændres det undervejs i takt med erfaring, samfundsvilkår ol – men vi har en ny ledestjerne.
Sammen skaber vi fremtiden
STØRRE STEMME – STØRRE ØKONOMI – STØRRE EVENTS
Ingen kan skabe fremtidens Hjørring alene. Kun gennem samarbejde, partnerskaber, alliancer og en fælles vision kan vi løfte byen til nye højder.
Det her bliver min sidste beretning i denne omgang, så en stor TAK for jeres engagement og opbakning gennem årerne – Vi har allerede taget store skridt, men der er stadig meget at gøre – lad os allesammen fortsat bakke op om vores skønne by og forening.
Held og lykke til den kommende bestyrelse – HUSK at bestyrelsen er frivillige og ulønnet – når de vælger at bruge deres liv og tid på at bakke op om vores positive fællesskab – skylder vi også at bakke op om dem, behandle dem respektfuldt og have tillid til, at de vil medlemmerne og byen det bedste.
TAK
