Hjørring Gymnasium har takket være økonomisk støtte fra Region Nordjylland netop igangsat et ambitiøst treårigt projekt om kunstig intelligens (AI).
I samarbejde med Aalborg Universitet (AAU) skal gymnasiets medarbejdere rustes til at integrere AI i deres arbejde og i undervisningen på tværs af fagene.
Efteruddannelse og elevinddragelse
Alle medarbejdere, inklusive teknisk-administrativt personale, deltager i det første og fjerde modul af efteruddannelsen, hvor det første modul allerede løb af stablen i denne uge. Her fik de ansatte på Hjørring Gymnasium et indledede foredrag af lektor Andreas Møgelmose fra AAU, som gav dem en dybere forståelse af, hvordan moderne AI fungerer, og hvad det betyder for fremtidens undervisning.
Eleverne fik samtidig et oplæg ved studerende fra Aalborg Universitet, så de er også med i det nye projekt helt fra starten. Dette er, ifølge rektor Elsebeth Gabel Austin, særdeles vigtigt: ”AI præger allerede alles hverdag og vil i stigende grad præge fremtidens arbejdspladser, hvor vores studenter skal begå sig. Det er så vigtigt, at vi udforsker fordele og ulemper ved at bruge AI i klasserummet – og eleverne er de vigtigste sparringspartnere for os. Vi skal væk fra at mistænke eleverne for snyd og have tilliden tilbage i klasserummet. Det kan vi få ved sammen at udforske både de positive og de negative sider af AI.”
AI i undervisningen
17 udvalgte pilotlærere får to ekstra moduler om AI, hvor de bliver undervist af forskere fra AAU, og de har også allerede anskaffet den nyeste version af ChatGPT (4.0) og har afprøvet denne teknologi i undervisningen. Det er af stor betydning for Hjørring Gymnasium at tage del i denne spændende udvikling, hvor AI ikke blot bliver et værktøj, men en integreret del af undervisningen, der kan åbne nye døre for læring og forståelse. I denne proces er det vigtigt, at der arbejdes kritisk og reflekteret med AI.
Elsebeth Gabel Austin er taknemmelig for, at det er muligt for gymnasiet at arbejde så fokuseret med AI i tre skoleår: ”At arbejde over en længere projektperiode giver mulighed for at sætte konsekvenserne af brug af AI i et større perspektiv. Vi vil inddrage debatten om menneskets rolle, og vi kommer til at stille spørgsmålet: hvad skal vores elever lære i fremtiden? Vi er utrolig glade for og taknemmelig over, at Region Nordjyllands ”Teknologipagten” har gjort alt dette muligt for os med.”
De gode erfaringer, som medarbejdere og elever opnår undervejs i projektet, vil senere blive delt med andre, der skal forholde sig til at integrere AI i undervisningen. I løbet af foråret vil der nemlig blive nedsat en rejsegruppe, som skal besøge andre institutioner i regionen for at dele erfaringer. Der vil desuden blive afholdt seminarer, hvor eleverne vil blive inddraget, og andre gymnasier inviteres her til at deltage.
Foto: Maria Louise Hamborg.