Siden henholdsvis 1995 og 2007 har Anne Fonnesbech og Vibeke Toft Jørgensen været ansat på Hjørring Gymnasium STX & HF – Anne som underviser i fransk og engelsk og studievejleder og Vibeke som underviser i først både dansk og engelsk og i de senere år udelukkende i engelsk.
Gymnasiet har som institution udviklet sig i de år, de to lærere har undervist. ”Vi har fået flere elever i hver klasse, og elevgruppen er mere forskelligartet end tidligere”, fortæller Vibeke. Anne supplerer: ”Der er en stor mangfoldighed, og det lærer man en masse af, både som lærer og elev. Noget andet, der er anderledes nu, er, at der er kommet mange flere aktiviteter til, både ud af huset og ind i huset.” På Hjørring Gymnasium bliver mange forskellige gæster inviteret til at holde oplæg eller lave forskellige aktiviteter med eleverne.
Kendskab til andre kulturer
I deres arbejde med at lære elever sprog har Anne og Vibeke bidraget til elevernes almene dannelse. Anne forklarer: ”Når man lærer et sprog, får man også kendskab til forskellige områders kultur. Og i vores globaliserede verden er det netop vigtigt at kende til andre landes samfundsforhold, deres historie og særpræg.” Vibeke fremhæver i denne forbindelse de traditionsrige studieture: ”Vi rejser på en anden måde, end eleverne er vant til, og de kommer hjem med førstehåndsviden om kulturen.” Hun var selv med en klasse i Dublin sidste efterår.
Foruden de klassevise studieture har eleverne på Hjørring Gymnasium mulighed for at ansøge om at komme med på udvekslingsrejser til USA, England, Kina, Frankrig, Spanien og Tyskland. ”Det er en fantastisk mulighed, hvor man bruger sprogene hele tiden og opdager, hvordan hverdagen er i andre lande”, siger Anne smilende. Et af Annes højdepunkter i arbejdet med eleverne er da også, når elever for alvor begynder at brænde for et sprog og en kultur. For Vibeke har formidlingen af den engelsksprogede litteratur også været central, og hun var i en årrække redaktør for engelsklærernes fagblad, Anglo Files.
Nærvær giver bedre læring
Begge lærere husker tydeligt nedlukningerne under Corona, hvor det var umuligt at undervise normalt, for slet ikke at tale om at rejse ud. Vibeke siger: ”Det bedste og det værste var tiden under Covid19. Det var vanskeligt at fastholde elevernes koncentration bag skærmene, men jeg kom samtidig forbavsende tæt på eleverne. Det var interessant at se, hvad der skete. Da vi var tilbage på skolen igen, sagde en elev til mig, at han huskede meget mindre af det, der var indlært rent computerbaseret. Det betyder rigtigt meget, at vi er sammen på skolen, og at eleverne er sammen med deres klassekammerater.”
”Vi ses på Bali”
Netop elevernes trivsel er vigtig, når de skal lære noget. ”Elevtrivsel er et stort issue”, pointerer Anne og fortsætter: ”Det er et samfundsproblem, som vi også er med til at løfte.” Vibeke uddyber: ”Det bliver aldrig kedeligt at være lærer. Vi kan hele tiden tage nye emner og tekster op i vores fag, og der kommer konstant nye udfordringer og krav både til os og eleverne.” ”Ja, nu må vi fx forholde os til ChatGPT og undersøge mulighederne i det i stedet for at føle os truet. Det er jo superspændende” tilføjer Anne, som har en master i it og læring og bl.a. har været involveret i gymnasiets regionsstøttede projekter om digital dannelse og teknologiforståelse og kunstig intelligens.
Vibeke gik på pension efter sommerferien, mens Anne netop har haft sin sidste arbejdsdag. Sidstnævnte glæder sig til at have mere tid med familie og venner, ligesom hun også ser frem til at bruge mere tid på at lave kunst og tage på tur i sin havkajak. Vibeke vil ligeledes nyde at få mere tid sammen med familie og venner, men har ellers ikke lagt planer: ”Når eleverne har spurgt, hvad jeg skulle, har jeg sagt, at jeg skal have et fjumreår, hvortil nogle af dem har svaret: ”Så ses vi måske på Bali.” Det bliver dejligt at have mere tid til at rejse og læse”, konkluderer Vibeke, der er med i tre læsekredse, hvoraf den ene af dem bl.a. er sammen med Anne.
Både Anne og Vibeke har været dybt engagerede i deres fag, eleverne og skolen. Det er nu op til deres tidligere kolleger at arbejde videre med sprog og kultur, elevtrivsel, kunstig intelligens og alle de andre store opgaver på gymnasiet.