Her arbejder HPR-eleverne sammen med elever fra grade 9 med verdensmålene; kvalitets uddannelse og ligestilling i samfundet.
En spændende undervisning, hvor den danske og gambiske skolekultur mødes og eleverne opdager, at der kan drives undervisning på mange forskellige måder. De gambiske elever er vant til den traditionelle tavleundervisning og udenadslære, hvor det er læreren, der taler og lærer fra sig, mens HPR-elever er vokset op med mere dialogbaseret undervisning, der veksler mellem samtale med eleverne, og lærerne giver små oplæg og sætter gruppearbejde i gang, som ofte afsluttes med en fremlæggelse i klassen.
Birthe Jakobsen præsenterer den mere projektorienterede undervisning i forbindelse med undervisningen i verdensmålene. Denne undervisning er noget af en øjenåbner for de gambiske elever og lærere, da den stiller store krav til eleverne, idet der skal tages stilling, og eleverne skal danne sig en holdning til eksempelvis ligestilling. Hvilke fordele og ulemper, der er ved FN’s femte verdensmål ligestilling, hvor målet blandt andet er, at alle drenge og piger skal have samme muligheder og vilkår i uddannelsessystemet og efterfølgende job.
Binta Saidy fortæller der er stor forskel på den danske præsentation af undervisning, og den vi oplever i hverdagen. Hun fortæller, at hun nyder den nye projektorienterede undervisning, og jeg er sammen med min danske veninde, Mathilde. Hun lærer mig meget. Min plan for fremtiden er High School på Gunjur og derefter vil jeg gerne på Universitet og derefter søge ind i ministeriet, og være med til at udvikle landet, hvor jeg vil være med til at skabe harmoni og udvikling af Gambia. Min far og mor vil meget det bedste og jeg får lov til at tage en uddannelse, så jeg kan hjælpe mine forældre, når jeg får et godt job og kommer til at tjene penge.
HPRs elevrådsformand, Mathilde Ladefoged fortæller, at det har være spændende at møde Binta Saidy og lære om Gambia og de gambiske familieforhold med flerkoneri. I min pennevens familie har faderen to koner. Der er mega stor forskel på Danmark og Gambia mht. kultur og skolegang.
I undervisningen har eleverne i Gambia ikke internet, så de kan ikke google sig frem til informationer og svar, så de må tro på det, læreren siger.
Der er flere regler på skolen her, og lærerne kan være meget strenge. Skolens værdiord omkring disciplin bliver virkelig efterlevet. Jeg er også overrasket over, hvor målrettet Binta Saidy er med hensyn til hendes uddannelse og fremtidige liv. Der er jeg slet ikke endnu, fortæller Mathilde Ladefoged.
På nuværende tidspunkt, ser det ud til at samtlige 22 elever i grade 9, bliver klar til at fortsætte deres ungdomsuddannelse med et treårigt High School ophold eller en erhvervsuddannelse på 2 år på et Skill Center.
Ledelsen på HPR konkluderer sammen med ledelseseamet på Annegretheskolen, at samarbejdet og den pædagogiske sparring med den gambiske skole ser ud til at komme i mål med det første step.
Link til tidligere artikel