Efter ønske fra skolens elever skal ny struktur i 7.-9. klasse give eleverne på Hjørring Private Realskole (HPR) mulighed for at vælge mellem fem interessebaserede linjer. Tiltaget skal være med til at styrke både faglighed, engagement og det sociale liv for skolens ældste elever.
På Hjørring Private Realskole skal lysten i fremtiden i endnu højere grad være med til at drive værket for skolens elever, når der fra næste skoleår indføres ny struktur i 7.-9. klasse. Her skal linjefag efter interesse kombineret med stamklasser med basisfag udgøre hverdagen for udskolingens elever. Og ønsket om forandring kommer fra dem selv:
– Det var faktisk en gruppe af 8. klasses-elever, der ytrede ønske om, at de gerne ville prøve noget nyt. De syntes, at der skete for lidt; det hele var lidt for traditionelt, fortæller viceskoleleder Henrik Frand-Madsen. Han ser intet problem i, at ønsket om forandring er kommet fra de unge selv:
– Vi har meget engagerede elever her på HPR, som er gode til at sige til, når de har noget på sinde. Fx er vores klubtilbud for 4.-6. klasse opstået på baggrund af et ønske fra daværende 3. klasses-elever, som ikke var klar til at stoppe i SFO’en, bare fordi de skulle i 4. klasse. Og da nok forældre var klar på at bakke initiativet op, blev det startskuddet på Klubben, som lever i bedste velgående i dag med masser af tilmeldte børn, forklarer han og fortsætter:
– Nutidens unge er utroligt reflekterede og har deres meningers mod, så det mangler da bare, at vi rent faktisk lytter til dem og tager dem alvorligt; især når det på ingen måde – tværtimod – går ud over faglighed, trivsel og de formelle krav til de unges uddannelse. Præcist som det er tilfældet med den nye struktur med linjefag, lyder det fra viceskoleleder Henrik Frand-Madsen.
De nuværende 8. klasses-elever kommer desværre ikke til at nyde godt af den gode idé, da implementeringen vil ske som en rullende overgang over tre år med start i 7. klasse 26/26. Som et plaster på såret vil skolen næste skoleår i stedet tilbyde elever på 8.-9. årgang forskellige ekstra valgmuligheder ud over det faste skema såsom morgentræning inden for specifikke sportsgrene.
Dem, der til gengæld kommer til at nyde godt af den nye struktur, er de nuværende 6. klasses-elever, som i forbindelse med de nye klassedannelser til 7. klasse altså bliver de første til at prøve kræfter med linjefagsstrukturen sammen med de nye elever, der kommer ind fra skoler udefra i 7. klasse.
Og spørger man Noah, Lauge, Vigga og Agathe fra 6. A, så er de ikke i tvivl: Det er helt sikkert bedre at kunne vælge en linje efter interesse:
– Det bliver superspændende at prøve noget nyt, så tingene ikke altid er det samme, forklarer Vigga
– Ja, det bliver godt selv at kunne vælge nogle af sine fag, tilføjer Lauge, som regner med at vælge linjen sport, fordi han har fodbold som sin helt store interesse.
– Det der med, at komme ud røre sig med sine venner på fodboldbanen, inden man skal ind og sidde og have undervisning, det tror jeg, bliver rigtig godt, forklarer han.
Ud over sport kan eleverne vælge mellem Ud i verden, Science, Kunst og Kultur samt Business, så der burde være en linje, der passer til alle. Det største problem bliver formentlig at vælge imellem dem:
– Jeg kan ikke helt beslutte mig for, om det skal være Kunst og kultur eller Ud i verden, fortæller Agathe og fortsætter:
– Ud i verden lyder vildt spændende med tur til Gambia osv. På den anden side går jeg til drama og elsker keramik, så Kunst og kultur er egentlig også lige mig.
– Vi er klar over, at det kan være svært at vælge – også fordi vi i al beskedenhed kommer til at tilbyde fem spændende linjer, som hver især har noget unikt at byde på, fortæller Henrik Frand-Madsen.
– Derfor bliver fremgangsmåden sådan, at eleverne på en af vores introarrangementer for kommende 7. klasser laver en forhåndstilkendegivelse af den linje, de ønsker. Herefter tager de hjem og taler det igennem med forældrene, hvorefter de melder det endelige ønske ind, forklarer viceskolelederen og fortsætter:
– Det er desuden vores erfaring, at sådan nogle valg også præges utroligt meget af omgangskreds og venner, så skulle der efter opstart være behov for linjeskift, så finder vi nok også en løsning på det. Det vigtigste er ikke, hvilken linje de vælger. Det vigtigste er, at de tager ejerskab over deres valg, så vi får unge mennesker med passion for at gå i skole, som tager ansvar for egen læring.
– Når man så kombinerer det med den mangfoldighed, de møder ved både at have en stamklasse og et linjehold, så forsyner vi dem nogle enormt vigtige redskaber, som er gode at have i værktøjskassen fremover på deres uddannelsesvej, slutter han.
Inden de kommer så vidt, venter der dog først tre spændende år i udskolingen på HPR, og det er noget, de unge mennesker ser frem til:
– Jeg glæder mig til de nye linjefag – og de nye venner. Jeg har allerede mødt nogen til introarrangementerne, så ja, det bliver bare rigtig godt, slutter Noah.
Foto: HPR.


