Af Hugo Frank Andersen
Socialdemokratiet
Tårs
Det kommunale selvstyre har de seneste mange år været sat under pres. Flere og flere regler og love, bliver alt for ofte sendt ud fra borgen.
Dette har den følge, at borgerne ikke altid kan gennemskue, hvorfor byrådene gør som de gør. Opfattelsen er, at kommunens penge er en stor pulje, som byrødderne så kan forvalte, som de synes.
Det har aldrig været sådan, men de senere år, er reglerne for selvstyret blevet væsentligt strammet. Så man kan ikke bare flytte rundt på pengene efter behag. Der er en masse begrænsninger. Noget, mange vælgere ikke er helt bevidste om.
Nu læser jeg så nogle mener, de efter to måneder kan vurdere, at vi fik en dygtig borgmester i Hjørring. Jeg skal ikke vove mig ud i en bedømmelse af borgmesterens evner. Men jeg vil nu gerne se lidt mere end to måneder, for at danne mig en mening om dette.
Andre ser en positiv start på baggrund af ting, der for længst er vedtaget af det tidligere byråd, og en anden borgmester. Jeg mener ikke at have oplevet andet, end et par protestpartier, ødelægge det gode samarbejde, der trods alt herskede i det forrige byråd, ledet gennem 12 år af en borgmester, der forstod at inddrage alle, trods et flertal.
Mon ikke, Søren med tiden vil indse, at han repræsenterer alle kommunens borgere? Det skal være mit håb, om end den påståede positive start, kan være svær at få øje på. Men bedømme dygtighed på to måneder, er vist en noget forhastet beslutning.
Jeg vil henlede borger som interesserer sig for kommunens ve og vel, at lokke på Hjørring Kommune hjemmeside og finde – HAS TV fra Byrådsmøde.
Her kan man se TV fra Byrådsmødet i Januar og Februar 2022. – Her kan man ved selvsyn se hvor “Dygtig” Borgmester Søren Smalbro leder et byrådsmøde. –
Måtte ved sidste byrådsmøde, henvende sig til Arne Boelt for, – om han kunne udlede teksten, som skulle til afstemning.
Efterfølgende spurgte Borgmestrene forslags stiller Erik Høgh om han kunne formulerer den tekst som skulle stemme om. – døm selv, når i har gjort jer bekendt med den “dygtige” borgmester evne, – som mødeleder. –
Herefter løb selve punktet, – om skydebane i Tolne – ud i sandet, medens kugler og krudt føg over hovederne ….
Kan også være, at os som har fulgt byrådsmøderne igennem flere år. er blevet for godt vant. – Som borgere i Hjørring kommune, appelleres til, at nye valgte medlemmer af byrådet, bliver sendt på kursus for nye byrådsmedlemmer, – herunder især Frode Larsen, Erik Høgh-Sørensen, og Borgmesteren…
Den vil Jeg da gerne fange lidt i flugten. Alle opstilede og valgte burde jævnligt være på kurser om deres områder eller kommende områder.
Udover det, Du konstaterer, så overlades alt for meget til administrationens autopilot.
Man er også nødt til at fremme en anden type folk, der kan overskue den nu store kommune på en anden måde.
Enig, De folkevalgte skal dygtiggøre sig for at spille sammen med Embedsværket. – Jens, vi skal være varsomme med, at skyde på embedsværket. – Meget er ændre ved de kommunesammenlægninger vi husker. – Da jeg var byrådsmedlem i det forrige århundrede, var vi – alt for tit nede i materien, det duer ikke. – Meget af det man som byrådsmedlem har til opgave, er seriøst arbejde i alt udvalg og nævn o.s.v.. Når en sag når byrådet, skal der foreligge en indstilling fra et fagudvalg, og på det grundlag tager man endelig beslutning, – man tiltræder indstilling. At man skal vælge andre typer folk, som du skriver. – Det er farligt, det er demokrati vi taler om. Alle uanset uddannelse skal kunne vælges til offentlig råd og nævn. Er det sådan, at man som menig medlem ikke kan få en mening med det som er indstillet. Må man forlange sagen tilbage og skrive indstillingen på en måde der er til, at forstå for alle. I min tid som medlem af ligningskommissionen og senere. Fra 1978 blev der en ny forretningsorden, som slog fast, at L.R. træffer beslutning p.g.a. en indstilling. Det var der en dels som ville afvige. Gl. Medlemmer de vil – som de gjorde tidliger, Ligne skat. det skulle vi ikke. Det var adm. arbejde. slut.
Jamen det folkelige element er der da andre løsninger på. Et af de bedste er, man kan lave mere end de klassiske 5 udvalg. Man kan i lighed med regeringerne jo lave områderne som man vil.
På den måde ville de enkelte medlemmer få større indflydelse men på et mere begrænset område, som flere kunne overskue bedre. Disse udvalg kunne så være med færre medlemmer, hvorfor man kunne få en bedre debat med max en fra hvert parti.
Jeg skyder ikke på embedsværket. Jge gør opmærksom på, at når byrådsmedlemmer og andre med indflydelse er inkompetente, så er embedsværket jo nødt til at lade ting køre på laveste fælles blus.
Jeg har i mit tidligere liv arbejdet som proff støttepædagog i en række kommuner og også debatteret dette både på amts og kommuneplan.
Her hed det i et par kommuner, at en række daginstitutioner fungerede på trods af kommunalbestyrelsen. Det var da da Rådhusets embedsværk og Lederne, der passede deres arbejde og var nødt til at forme noget der trods alt virkede og indenfor lovens rammer.
Men det var da forkert de Byråd rent ud sagt hverken var kompentente eller anede, hvad der foregik af skidt. Det er meget ubehageligt at arbejde steder, hvor for mange punkter er så meget under middel og holdes på 5 efter den gamle 13 skala.
Ud over dette kan man altså uddelegere en lang ræke typer indlydelse, så de slet ikke er i nlrheden af Byrådet i det daglige. Jeg boede i Hvalsø kommune nu sammenlagt med lejre og Bramsnæs.
Det var meget sammenligneligt med her, hvor Hvalsø nemt kunne være Sindal. Vi havde så ingen Hjørring men dog alligevel Roskilde 14 kilometer væk.
Her havde Vores lokale grundejerforening fået overdraget al ombygning og udbygning i min landsby. Det var alt fra vinduer og karnapper på første sal til hegn, hække, havestuer og garager. Der var 2-3 sager om året i en stram lokalplan; MEN i løbet af 12 år kom der intet til hverken teknisk eller politikerne. Vi var faktisk dygtige nok både til mindelige ændringer og nogenlunde at holde freden.
Så man godt få indflydelse helt på det lave niveau. Øh jo, vi havde forresten et enkelt hegnssyn.
Det er klart, man skal få sin mening med; men når man har diverse udvalg, så er de faktisk også til at lytte, så man får flere fælles og forhåbentlig bedre løsninger.
Med fare for a fornærme nogen, så synes en del partier nærmest at står stejlt på de meninger, der ikke allerede er taget. Der er ofte intet andet bagved, man så har en unik profil.
Vi har lige set det lige her. Pludselig vejrer de få, der er fanatikere, morgenluft og fremturer mod et kæmpeflertal for, at Danmrk jo bare kan få atomkraft.Det hører ingen steder hjemme. De burde arbejde for alle de andre metoder, Vi jo har valgt til og er godt og lidt langsomt igang med. Men resultatet er, Vi spilder Vores tid.
Jeg er så en af dem, der heller ikke vil være afhængig af Putins gas.
Det er også klart, at andre metoder også gør arbejdet nemmere for politikerne. Det må man ikke glemme. Dem kan man jo udbygge men på en god måde. Det er ganske rart for mig Jeg kun har været på Rådhuset een gang, og det var for at varme mig.
Jeg går ikke i banken. Jeg udfylder ikke skatteblanket. Jeg bestiller selv medicin og rutinecheck med blodprøver uden at skulle ringe eller komme.
Jeg savner i den grad et udvalg, der arbejder på områderne Naturmødet er på. Vi har de kommende år en række problemer og ikke bare på kysten og havet med en række ny ting, der allerede er opfundet men skydes til hjørne som om, det er mål. Det er så det gamle amts område med det ny i energi og klimaforandringer.
Herved kunne man så slanke Teknik og Miljø til en mere spiselig og mindre vanskelig klump.
Børne og ældreområderne er også for store og burde måske være 3 i stedet for to.
Dernæst savner Jeg så en slags dygtig IT chef/expert. Det virker meget som om, man nok er istand til at installere programmer og få dem til at køre. Derimod kniber det gevaldigt med med at bruge den udvidede klogskab fx i logistik kan nu om dage.
Og så er det mange år siden, der ikke blev ansat et par kompetente kræmmere til de fælles indkøb, der faktisk ville spare millioner om året fremover. Der er jo så kun millioner i et milliardbudget.
Måske blev det ike til noget fordi en meget dygtig kræmmer med en dygtig advokat i nakken koster 2 millioner. Men potentialet dengang var altså anslåt til 20 millioner. Så selvom man kun formåede at spare fx 10, så var der 8 millioner mere i kassen.