På et videooptaget møde onsdag den 30. oktober blev et punkt om Hirtshals Havn overført fra den lukkede dagsorden til en åben og sjældent set direkte debat i Hjørring Byråd.
Dagsordenen blev åbnet på forslag af Erik Høgh-Sørensen hos UFP-Lokallisten. Ligesom et hidtil hemmeligholdt centralt dokument blev frigivet til offentlighedens kendskab.
– Annulleringen af havneudbuddet er forkert af flere grunde. Den hastigt producerede plan B rummer mange uklarheder, og som bekendt kan en cykel vælte, hvis man holder op med at træde i pedalerne. Hirtshals fortjener bedre, siger Erik Høgh-Sørensen.
– Det virker panikagtigt på det foreliggende grundlag at nulstille en hel egns ambition om at gå fra rygtet som udkants-Danmark til at være et økonomisk fremgangsrigt område med grøn omstilling og øget tilflytning og flere børn i skolerne, tilføjer Erik Høgh-Sørensen.
Nedenfor uddyber Erik Høgh-Sørensen sit syn på sagen om Hirtshals Havn:
“Aflysningen af milliard-udbuddet på at udvide Hirtshals Havn er en alvorlig og unødvendig nulstilling af en hel egns håb og ambition om vækst, arbejdspladser og tilflytning.
Det står klart efter den debat, som opstod i fuld offentlighed, efter at Hjørring Byråd på sit møde onsdag (30.10) besluttede at frigive et centralt og hidtil hemmeligholdt dokument.
På forslag af UFP-Lokallisten kan en undrende offentlighed herefter selv bedømme, hvad Lokallisten betegner som Hjørring Kommunes udbuds-fiasko.
Det, som er annulleret, er forhåbentlig bare et dyrt udbud. Men det kan også være slut på en lovende økonomisk og grøn udvikling med nye jobs, ny bosætning og nye børn i Hirtshals’ skoler.
På byrådsmødet kom der en interessant og sjældent set offentlig udveksling, som kan ses på byråds-tv på Hjørring Kommunes hjemmeside (punkt 1 og punkt 10). Det hidtil hemmeligholdte notat ligger på kommunens hjemmeside.
Allerførst må borgmester Søren Smalbro (V) roses for at være gået med til åbne dagsordenspunktet om havnen. Det var fornuftigt. Borgmesteren ved, at han ikke kan forsvare, hvad han ikke prøver at forklare.
Men derudover må konklusionen være, at borgmesteren og de øvrige to politiske medlemmer af havnebestyrelsen, viceborgmester Per Møller (K) og Carsten Andersen (S), ikke har leveret den forventede politiske vare.
Hovedårsagen til de bristede ambitioner kan beskrives som politisk drivtømmer. Man er sejlet ind i modvilje på Christiansborg, hvor Folketingets formand, Søren Gade (V), også er bestyrelsesformand og dermed cheflobbyist for Esbjerg Havn.
Man er sejlet ind i modvilje fra SVM-regeringen, som blokerer for Hirtshals’ ambitioner via den kendsgerning, at staten ejer dele af molerne. Formentlig vil statsminister Mette Frederiksen (S) hellere hjælpe det socialdemokratiske styre i Frederikshavn med havneproblemerne der. Det kan ramme Hirtshals, og virkeligheden presser sig på: Hirtshals Yard er netop blevet lukket.
For havnedirektøren i Hirtshals, Per Holm Nørgaard, og den resterende bestyrelse er det således ikke nemt at finde investorer og skabe fremdrift, når det politiske grundarbejde er stort set urørt trods tre års arbejdsro.
Helt konkret er det en bortforklaring, når Venstreborgmesteren i pressen taler om diverse uforudsete inflations-overraskelser. Han forsøger at fralægge sig ansvar. Verdensmarkedsprisen på granitblokke, eksempelvis, er ikke steget så markant, at dette burde føre til en annullering af udbuddet.
Dertil kommer de fejl, som havnen selv har lavet.
Det er en fejl at bruge et tocifret millionbeløb på at forberede et EU-udbud, når dette udbudsmateriale så viser sig at skyde en halv milliard kroner forkert i forhold til, hvad entreprenører og bydere kan levere.
Efter udbudsspecifikationen ville byderne levere en udvidet havn til en pris mellem 1,6 og 1,9 milliarder kroner. Havnen selv troede, det ville koste 1,1 milliarder kroner. Hvorfor denne forskel, når havnen har haft årelang forberedelsestid til at lave EU-udbuddet?
Det er også en fejl at offentliggøre annulleringen uden forinden at søge input til denne beslutning fra det byråd og de borgere, som ejer havnen.
Endelig er det en fejl, at udbuddet ikke kørte helt til ende. Millionudgiften for skatteyderne er alligevel en realitet. Det havde været mere reelt og mindre dramatisk, hvis man blot havde afvist de til slut indkomne bud.
Nu står den undrende offentlighed tilbage med en konstatering af, at Hjørring Byråds førende partier, dvs. Venstre, Konservative og Socialdemokratiet, i årevis har talt havneprojektet alt for højt op.
Nu tales projektet i virkeligheden alt for langt ned, om end det nedslående budskab ”sugar-coates” med diverse floskler om ”rettidig omhu” og ”ansvarlighed”.
Det er dårligt spin, når Venstreborgmesteren påstår, at eksperter ”roser” annulleringen. ”Rosen” kommer mest fra folk, der ikke har nogen åbenlys interesse i at se Hirtshals Havn udvidet. Det skal man ikke lade sig narre af.
Et flertal tror, at den nye ”trinvise” såkaldte ”Hirtshals-model” vil fungere, og at Hirtshals stadig kan se frem til en ”robust” havneudvidelse.
Måske. Det kan havnebestyrelsen ikke vide lige nu, men det må vi alle håbe.
Sikkert er derimod, at Hirtshals fortjener bedre.
Havnen ligger så strategisk centralt, at en robust udvidelse bør kunne finansieres og gennemføres, hvilket i øvrigt også var, hvad samtlige politiske partier i byrådet lovede ved seneste byrådsvalg.
UFP-Lokallisten ligger ikke under for at skulle tale partifæller på Christiansborg efter munden, og vi vil i byrådet stille forslag, som kan bidrage til at få sat fart i havneudvidelsen.”