En fleksibel hverdag, hvor medarbejderne selv bestemmer, hvor de arbejder, og hvornår de gør det, er et bud på, hvordan en virksomhed bedst kan tiltrække og fastholde medarbejdere i en tid, hvor der er kamp om de kompetente medarbejdere.
Eksemplet er af Claus Dindler hos Erhverv Hjørring hentet hos HjulmandKaptain, et af landets største advokatfirmaer med 150 medarbejdere fordelt på afdelinger i Hjørring, Frederikshavn, Aalborg og Aarhus.
”Vores fleksible hverdag” kalder HjulmandKaptain deres bud på, hvordan virksomhedens medarbejdere bedst muligt kan skabe en optimal balance mellem arbejde og privatliv.
Ordningen består grundlæggende i, at medarbejderne kan vælge at arbejde enten på kontoret, hjemme eller et tredje sted, og at de kan lægge arbejdstiden efter eget valg.
Birgitte Pedersen, ejerpartner og bestyrelsesformand i HjulmandKaptain samt kontorleder for afdelingen i Hjørring, forklarer om baggrunden for virksomhedens fleksible hverdag:
”Da Covid-19 pandemien i 2020 lukkede samfundet ned, blev vi tvunget til at arbejde hjemmefra – og det kunne vi jo godt. Så vi besluttede at bruge erfaringerne fra den tid som grundlag for at indrette os på en måde, som kunne skabe større tilfredshed hos medarbejderne. Ordningen har nu kørt på forsøgsbasis i et år, og både ledelse og medarbejdere er så tilfredse, at vi nu har gjort den permanent.”
En fleksibel hverdag hos HjulmandKaptain kan eksempelvis se sådan ud:
• Træning fra morgenstunden
• Hente børn tidligt eller spille padel midt på dagen
• Arbejde hjemmefra (virksomheden har desuden stillet udstyr til hjemmekontoret til rådighed)
• Møde senere eller tage tidligere fri for i stedet at arbejde, der hvor det passer ind i familielivet eller hverdagen
Den grundlæggende betingelse er, at fleksibiliteten ikke må gå ud over kunder, kolleger og arbejdsopgaver. Desuden skal virksomhedens kalendersystem altid være opdateret om, hvor og hvornår medarbejderne arbejder. Onsdag skal alle dog møde på kontoret af hensyn til interne møder.
”Vi har selvfølgelig været spændt på, hvordan denne fleksibilitet ville udmønte sig praktisk. Erfaringen er, at medarbejderne har brugt mulighederne med stor hensyntagen til hinanden og til, at virksomheden skal kunne fungere optimalt,” forklarer Birgitte Pedersen.
”Det er fint, at man ikke behøver at være på kontoret i hele arbejdstiden. Og vi mærker ikke, at hjemmearbejde sænker det faglige niveau. Men det er stadig godt at fastholde et socialt samvær i de teams, man er en del af.”
For HjulmandKaptain har der været et særligt fokus på, at den fleksible hverdag ikke må gå ud over virksomhedens kundeservice.
”For os er det et bærende princip, at vores kunder skal være maksimalt tilfredse med den service, vi tilbyder. Vi skal naturligvis være fagligt kompetente, men vi skal også behandle vores kunder på en måde, så det bliver en god oplevelse for dem at entrere med HjulmandKaptain,” tilføjer Birgitte Pedersen.
Noget usædvanligt for en virksomhed af den type har HjulmandKaptain desuden haft samtlige medarbejdere på kursus i kundeservice hos Fårup Academy.
”Vi lærte virkelig noget om, hvordan man gør sine kunder tilfredse, og vi fortsætter med at optimere vores kundeservice” slutter Birgitte Pedersen.
Kilde: Erhverv Hjørring.