Den norske regering vil angiveligt halvere udledningen af CO2 fra skibsfarten i 2030. For de skibe, der sejler over længere afstande, skiller brint sig ud som en vigtig energibærer, skriver skipsteknisk.no i en pressemeddelelse, der citeres af FiskerForum.
– Det er derfor glædeligt, at et fiskeriselskab som Loran investerer i emissionsreduktioner gennem innovative løsninger til akvakultur-industrien. Sådan at sætte Norge på landkortet som det første fiskeriselskab i verden med en oceangående fiskefartøj på brint, lyder det fra den norske klima- og miljøminister Espen Barth Eide.
Loran vil udvikle et grønt og innovativt fiskefartøj, der reducerer brugen af fossile brændstoffer med mere end 40 procent. Det vil også blive forberedt til fremtidige nul-emissionsoperationer, hvilket aldrig tidligere er set.
– Ved at være først ude med brint håber vi, at den nye Loran bliver et af de fartøjer, der danner grundlag for et grønt skifte i fiskeriet. Hvis vi i dag skal bygge en fremtidsrettet og moderne båd, vil vi sikre, at nybygningen repræsenterer den mest moderne, effektive og miljøvenlige teknologi, der kan fås, supplerer daglig leder Ståle Otto Dyb i den norske fiskeriselskab Loran.
Et vigtigt skridt
For Enova, som har støttet projektet med 92,5 mio norske kroner, er det vigtigste ved dette projekt at demonstrere brugen af brint i et havgående fiskefartøj.

– Selvom projektet ikke vil give nul-emissioner, betragter Enova det stadig som et første vigtigt skridt på vejen, at demonstrere brugen af brint og brændselsceller i fartøjer, siger administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.
Hybrid løsning
Fiskefartøjet skal være ude på havet i 4 til 6 uger i spænding og skal bruge flere energikilder for at dække sit strømbehov. Grundideen for dette fartøj er containerbaseret lagring af brint, to 185 kW brændselsceller og et 2000 kWh batteri foruden konventionelle dieselmotorer.
– Linefiskeri er det mest skånsomme fiskeri for både fisk og havbund, og med brint som energibærer kan vi også blive det mest miljøvenlige fiskefartøj i nutidens flåde. Vi håber da, at vi kan være med til at hæve prisen og status på dette flotte produkt, som er af højeste kvalitet, fastslår daglig leder Ståle Otto Dyb i Loran AS:
Nul-emissionsdesign
Fartøjet er designet af den norske design-virksomhed Skipsteknisk AS, som har modtaget støtte fra Innovation Norge til at udvikle et fleksibelt design i forhold til fremtidige nul-emissions-operationer.
Designet er lavet med tanke på energieffektivitet, varmegenvinding og muligheden for en nul-emission energibærer ved brug af brint. Projektet bidrager til omkostningsreduktion, ikke mindst for fiskefartøjer, der kan genbruge det fleksible design. Dette er krævende at udvikle og har høje omkostninger for dette første projekt.
Under alle omstændigheder bør alle med interesse i planerne for en snarlig havneudvidelse i Hirtshals, hvor brint spiller en vigtig rolle, følge godt med i udviklingen af denne teknologi ikke mindst i Norge.
Kilde: FiskerForum.
Link til tidligere artikel
Samarbejdsaftale med Gen2 Energy baner vejen for grøn vækst på Hirtshals Havn



Der er stor fornuft i sådanne forsøg. Når det blæser kan Vi producere alt for meget strøm, men Vi kan ikke lagre det.
Det kan man med den gas uanset det er en meget mager energikilde. Sådanne forsøg fører ofte til, man også ser på optimeringen af det udenom, så gassen rækker længere og man sjældnere skal ty til det fossile.