Torsdag den 10. august kl. 8.10 inviterer Friskolen Skallerup til indvielsen af deres nye hus. Huset er hjertet af et stort projekt, som samlet set har til formål at videreudvikle på de fantastiske udearealer, friskolen i forvejen har.
– Vi har kreative børn, der elsker at være ude, og som bruger deres fantasi til at opfinde nye veje at gå, da vi ikke har en masse legeredskaber. Vi har ønsket at bevare muligheden for leg og brug af fantasi i fri dressur. Derfor tegner vi et samlet billede af en grund og et hus, som værner om naturen, appellerer til udfoldelse af kreativitet og fantasi, og som ser læring i alle aktiviteter og i alle hjørner og afkroge udenfor, fortæller skoleleder Bodil Møller Jensen fra Friskolen Skallerup.
Friskolen Skallerup har nemlig valgt at satse stort på udeundervisning efter snart ti år med en fast ugentlig udedag for vores indskoling. Skolens leder og ansatte har mærket en tydelig forskel hele vejen op gennem skolen på de elever, der har haft udedag og de elever, der ikke har. Nu har de en skole fra 0. til 9., hvor alle eleverne har haft udedag, da de gik i indskolingen, såfremt de altid har gået hos os. Skolelederen mærker det på deres måder at tilgå projekter på med en naturlig nysgerrighed, en bred vifte af løsningsforslag, en omstillingsparathed og en fleksibilitet. De begår sig hjemmevant, trygt og ansvarligt i naturen og har en helt anden afslappet tilgang til at bevæge sig ud i undervisningen, end vi tidligere oplevede med elever, der ikke havde haft udedag i indskolingen.
– Vores udfordring har indtil nu bestået i at fortsætte udeundervisningen op gennem mellemtrinnet og i særdeleshed i udskolingen. Det handler i høj grad om, at lærerne ikke, med de faciliteter vi har nu, kan sikre tilstrækkelig høj faglighed. Det kræver andre remedier, ressourcer og rammer for fortsat at kunne højne fagligheden og kvaliteten af undervisningen svarende til krav udefra og svarende til aldersgruppen, forklarer Bodil Møller Jensen.
– Vi ved, at læringsvilkårene forbedres, når alle sanser er i brug. Vi ved, det er uhensigtsmæssigt at sidde stille for længe ad gangen, hvis man skal kunne koncentrere sig. Vi ved, at læringsrum med mulighed for at variere sine arbejdsområder er bedre end statiske og fastlåste indretninger, som hverken appellerer til bevægelse eller fleksibilitet. Vores undervisning er tilrettelagt efter temaer fremfor skemaer, og vi har ikke faginddelt undervisning. Desuden arbejder vi meget projektorienteret i den temabaserede undervisning, hvilket netop lægger op til, at eleverne meget ofte skifter både arbejdsstilling og arbejdsstation i løbet af en dag, uddyber skolederen.
Derfor valgte skolen at gå med en opførelse og en indretning af det, de sammen med Bjerg har fået tegnet og opført af et stort hold utroligt dygtige håndværkere, som både inviterer til kreativitet, bevægelighed, fleksibilitet og robusthed, nemlig et udendørs læringsrum under tag. På den måde rammer det præcis ind i skolens behov for et udendørs læringsrum, hvor de inviterer det udendørs ind og det indendørs ud i temaer og projekter med plads til både høj faglighed og motiverende læringsprocesser.
Huset er som sagt hjertet af det udendørs læringsrum, men det er også tænkt bredt ud fra den førnævnte betragtning om, at der hele tiden foregår læring, og hos os vil vi gerne, at den foregår mest muligt udenfor. Huset er derfor designet specielt til at kunne koble inde- og udeundervisning. Fronten, som vender ud mod skov i øst og solopgang, er derfor skydedøre af glas, så man næsten kan åbne hele den ene side af huset ud til naturen og skabe en fysisk kobling.
Huset er desuden indrettet til at rumme de læringsprocesser, hvor man skal have lov til at stå med mudrede hænder, haletudser i akvarier, biogasforsøg og dissektion af fisk. Der kan spules ned, vaskes op og hentes ind og ud. Der kan undersøges indsamlet materiale, skrives hypoteser og noteres observationer. Der kan opleves, opdages og opfindes. Der kan fantaseres, fabuleres og forfattes. Der er rum til den særlige form for undervisning, de på Friskolen Skallerup i sin tid valgte at kalde temabaseret undervisning, og der er rum til at tilgå temaerne gennem projekter, gruppearbejde og undersøgende processer.
Det er stort, nyt og anderledes, og alle glæder sig vildt meget til at indvi huset og tage det i brug sammen med børnene.