Af Inge Møller
Tversted
Der har i den seneste tid været mange indlæg imod Kommunens løsning på, hvordan Tannisbugtvej skal indrettes fremover.
Der kan være mange årsager til, at der er meget få, der har lyst til at ytre sig her på Facebook – det har jeg egentlig ikke lyst til at komme mere ind på. Men jeg vil her skrive et opslag, hvor jeg ser på projektet med “ja hatten”.
Jeg tænker, at formålet med at indrette vejen anderledes er at sænke farten og at gøre det mere sikkert for de “bløde trafikanter” at færdes.
Et andet formål kan være, at det skal være hyggeligt både for os, der bor her og vores turister, at slentre en tur ned af Tannisbugtvejen. Det vil være med til at gøre turen til stranden eller et af ishusene til en oplevelse og ikke bare en strækning, der skal overstås. Og måske giver det endda anledning til at stoppe op ved et af spisestederne eller en af butikkerne på turen – altså også til gavn for erhverslivet.
Skal vejen så være 6 eller 7 meter bred? Et af de argumenter, jeg har hørt for, at den skal være 6 meter, er at det er mere trafiksikkert, da det “tvinger” bilisten til at blive bagved cyklisten frem for at køre forbi med fare for, at cyklisten kommer i klemme – det giver jo tillige med også mening med en fart grænse på 20-30 km i timen.
Det giver mig anledning til at nævne, at der i et opslag, er blevet delt en af Vejdirektoratets anbefalinger, hvor der tages udgangpunkt i en fart på 50 km i timen og dermed en vognbredde på 3,25 m – tager men derimod udgangspunkt i 30 km i timen, anbefales en vognbredde på 2,75 m.
Der er også blevet lavet en sammenligning med Frilandsvej i Hjørring…, det er måske også at skyde lidt over målet, da denne vej bl.a fører til Hjørring Sygehus og et indkøbscenter med Føtex, Elgiganten og Harald Nyborg. Der må antages at være lidt mere trafik end til Tversted Strand.
Jeg tænker, at vi skal prøve tænke lidt anderledes og være forandringsvillige – vejen vil fremover være mere på gående og cyklisters præmisser, så her er rart og hyggeligt for os og vores tureister. Sådan oplever jeg det også, når jeg besøger andre velbesøgte byer ned langs vores vestkyst – her kører personbiler, busser og lastbiler med stor tålmodighed med nedsat fart.
Og så skal vi selvfølgelig lige have med i beregningen, at det vil tage 2-3 minutter mere at nå ned på stranden fra rundkørslen
Skrevet med håb om et fredeligt og roligt Tversted fremover.
Tak for dit indlæg/opslag.
Det afspejler mange gode intentioner, men for os der støtter den nuværende vejbredde, kan det undre, at du overhovedet ikke kommer ind på den udfordring, som parkering i højsæsonen vil udgøre med en vejbredde på 6 meter. Sikkerheden udfordres betragteligt, når der skal parkeres og trafikken skal passere de parkerede biler.
Med det bredde fortov der allerede er på Tannisbugtvej, er der i dag en fremragende sikkerheden for de såkaldte bløde trafikanter. Fsva cyklister er en bred vej ligeledes at foretrække. Trafikken kan gnidningsløst passere cyklister, uden at der skabes trafikpropper og kødannelse, som potentielt kan være en faktor, der øger risikoen for hasarderet kørsel.
Uden for højsæsonen mener jeg ikke, at det giver mening at tale om den ene eller anden vejbredde. F eks. er trafikken i en weekend og på hverdage i januar måned helt ubetydelig.
Så en fastholdelse af den nuværende vejbredde vil, som det hidtil har været, bevare det nuværende fredelige og rolige Tversted.
Rene Vallentin
Rigtig gode betragtninger, men begge fortove kunne trænge til en “opgradering”, og måske en lille udvidelse, hvilket der også er plads til , indenfor eksist. vejudlæg.
– men der har desværre ikke være lydhørighed overfor selv de mindste alternative løsninger.
Ærgerligt , at Hjørring Kommune dikterer et projekt, uden at lytte til lokalsamfundet.
Dejligt med et positivt indlæg!
Jeg er sikkert på at forholdene bliver bedre for cyklister og gående til stranden med 6 m vejbredde.