Torsdag, fredag og lørdag er sidste mulighed for på Vendsyssel Teater i Hjørring at opleve skuespiller Jakob Højlev Jørgensens kraftpræstation alene på scenen, hvor han spiller 15 roller i den britiske dramatiker Alistair McDowall meget roste stykke Kaptajn Utrolig.
Det er i øvrigt en Danmarkspremiere instrueret af svenske Thomas Müller.
– Forestillingen handler om Mark, der umiddelbart ligner en almindelig mand. Han bor til leje og lever spartansk. Om dagen arbejder han i det lokale byggemarked, men om natten er han superhelten Kaptajn Utrolig, der kæmper imod de ondeste skurke og redder mennesker ud af brændende bygninger. I virkeligheden er det måske ikke så langt fra manges liv og i hvert fald drømme.
Nordsøpostens Paw Rytter skrev blandt andet:
– Forestillingen sad lige i skabet. Stykket er en kraftpræstation på den fede måde. Man ler, griner og bliver berørt. Jeg vil helst ikke afsløre for meget. Og det er ikke, fordi stykket ikke kan holde til, at handlingen bliver luftet. Nej, det er simpelthen, fordi stykkets eneste medvirkende leverer skuespillerkunst udover det sædvanlige, der skal opleves. Det er rent ud sagt hjerteskærende.
Selvom der er femten roller i stykket, er der kun en skuespiller på rollelisten. Jakob Højlev Jørgensen udfylder alle femten virtuost. Scenografien er eksemplarisk enkel og effektiv. Lys og lyd blev brugt effektfuldt, men uden at larme.
Kort fortalt er det en fortælling om en mand, der møder kærligheden sent i livet og i grunden også noget uventet. En velsignelse? Tja, vel i grunden et lille mirakel. Men så igen… det gode og det ubærlige har det med at slå følgeskab.
Kaptajn Utrolig er en perle. Snyd ikke jer selv. Inviter konen eller manden en tur i teateret. I vil ikke fortryde det.
Thomas Müller blev født den 17. juli 1948 i Nödinge nordøst for Göteborg og døbt Thomas Hilding Herthelius Müller. Hans imponerende karriere omfatter opgaver som instruktør, skuespiller og teaterchef.
Thomas Müller uddannede sig til skuespillere ved Statens sceneskole i Malmö 1969-1971 og studerede regi ved Dramatiska Institutet og har været virksom først og fremmest som instruktør siden slutningen af 1970’erne.
I de tidlige 1970’ere var Thomas Müller med og dannede den frie gruppe Bruksteatern i Malmö, og mod slutningen af 1970’erne begyndte han at arbejde som freelance instruktør.
I perioden 1984-1990 arbejdede han som instruktør på Borås-Byteater og var 1986-1990 også chef for teatret. I denne tid instruerede han blandt andet monteringer som Kabaret, Et drømmespil, Tiggerens opera og De blindes koncert.
I 1990’erne arbejdede Thomas Müller meget som freelance instruktør. Blandt opgaverne fandtes blandt andet monteringer på Göteborgs Byteater, Dalateatret, Västmanlands amtsteater, Malmö-Stadsteater, Regionteatern Blekinge Kronoberg og Radioteatern.
Som fast instruktør på Helsingborgs Byteater i årene 1997-2000 skabte han forestillinger som Romeo och Julia af William Shakespeare og Natten er dagens mor af Lars Norén samt Natten før skovene af Bernard-Marie Koltès.
På Malmö-Dramatiske Teater har han instrueret forestillinger som Tidligere af Mattias Andersson (foråret 2002), Drøm om hösten af Jon Fosse (efteråret 2002), Det gode menneske i Sezuan af Bertolt Brecht (efteråret 2003) og Udsigt fra en bro af Arthur Miller i efteråret 2004.
I Danmark har Thomas Müller instrueret Distance af Lars Norén og Anden side af Dejan Dukovski, begge opført på Aarhus-Teater. Han er i Danmark også tilbagevendende gæstepædagog på skuespillerskolen ved Aarhus-Teater og gæstelærere på Statens Teaterskole i København.
I efteråret 2011 satte han En familie op af Tracy Letts på Aalborg-Teater. Han har også grundlagt eksperimentteatret Teater Terminal sammen med de danske skuespillere Julie Riis og Rolf Hansen. Formålet er at undersøge ny skandinavisk dramatik. Gruppen har blandt andet sat Et gråt rum af Lars Norén op 2011.
På Vendsyssel Teater i Hjørring møder Mark – Kaptajn Utrolig – en dag en kvinde, og der går ikke ret lang tid, før deres datter Emilie kommer til verden. Imens hun vokser op, forsøger Mark at navigere mellem hverdag, familieansvar og sin pligt som superhelt. Det store spørgsmål er dog, om selv de vildeste superkræfter slår til over for smerte.
Den britiske dramatiker Alistair McDowall har skabt en forestilling, hvor et imponerende persongalleri på 15 karakterer fremkalder varianter af mennesker fra hverdagslivet og de ikoniske tegneseriehelte.
Jakob Højlev Jørgensen tegner billedet af en mand, som, midt i sin egen livskrise, stræber efter at være helt i sin datters øjne. Har du nogensinde set en superhelt følge sin datter i skole? Mark er altid let at kende på sin røde kappe.
Køb billetter her.
HA HA
Det er et mageløst stykke om alvorlige hændelser i livet, en fantastisk skuespillerpræstation. Til dem, der endnu ikke har set stykket: tak og skynd jer, der er kun få dage tilbage 🙂