Det var en flok meget energiske HHX-elever, der torsdag præsenterede deres innovative idéer for en 6 kyndige dommere fra erhvervslivet på entreprenørskabsmesse hos HHX Hjørring.
I alt 18 ’virksomheder’ havde lavet en lille stand, hvor de demonstrerede og pitchede deres service eller produkt. Vinderen blev HIPPO, der havde udviklet en smudsafvisende skjorte. De fik 381 point ud af 480 mulige. 2. pladsen gik til Move In Right, hvis produkt var en app, der kunne hjælpe unge, som lige er flyttet hjemmefra.
De to HHX-undervisere Karen Heilesen og Steffen Widebæk Lund stod for dagens arrangement, som er en del af faget innovation. De var meget tilfredse med elevernes præstationer og synes niveauet var ret højt.
– Der var mange rigtig gode idéer i år. Der var mange produkter med potentiale, som meget hurtigt kan udvikles til noget, der kan sælges. Der var også et stort fokus på bæredygtighed, som fx vinderne fra HIPPO også havde tænkt ind i deres løsning.
Steffen og Karen fortæller yderligere at faget innovation er et valgfag, som man kan vælge i 2. og 3. g. Det er et populært fag, hvor man får lov til at teste sig selv i mange forskellige discipliner. Til dagens event bliver eleverne bedømt efter 4 kriterier: forretningsmodel, vejen til målgruppen, bedste demonstration af produkt og bedste pitch. Eleverne har arbejdet med deres idé side de startede efter sommerferien sidste år.
Entreprenørskabsmessen har man afholdt i mange år hos HHX Hjørring og indimellem dukker der en idé op, som faktisk bliver til et egentligt produkt. For snart 10 år siden vandt Andreas Ydesen og Anders Ulrik Sørensen, der havde en unik idé til en GPS-styret robot til opstregning af sportsbaner. I dag hedder den virksomhed Turf Tank og er en international og velrenommeret virksomhed.