Jens Kirketerp Jensen, administrerende direktør i ADP Energy Infrastructure og tidligere mangeårige havnedirektør i Hirtshals Havn, vil som ny frontfigur arbejde for at holde dampen oppe og fortsat belyse de udfordringer og bureaukratiske showstoppere, der står i vejen for at fremme banegodstransporten i Danmark, skriver onlinemagasinet Transport Tidende.
– Tilbage i 2019 skulle der være skrevet under på en forlængelse af korridoren fra Fredericia til Frederikshavn og Hirtshals, men det er ikke sket endnu. Og det er problematisk, for det er produktions Danmark og Norge, det handler om; at skabe et mere klimavenligt alternativ til dansk og norsk industri i forhold til lastbiltransport. Vi kan konkludere, at intet er sket, og vi er lige nu ved at indhente mere viden om, hvorfor der endnu ikke er sket noget, siger Jens Kirketerp Jensen til Transport Tidende.
– I vores øjne hænger en havnestrategi ikke sammen, hvis man ikke tænker alle transportformer ind – herunder jernbanen. Derfor vil vi over for minister og Folketingets ordførere argumentere for at huske jernbanen, så man laver en samlet strategi. Man kan eventuelt kigge til blandt andet Norge og Sverige, hvor man har været dygtig til at inkludere forskellige transportformer i strategien. Multimodalitet handler om at se på transportformerne som medspillere og ikke konkurrenter, uddyber formanden for Dansk Banegods.
– Vi mener, der er et stort potentiale for banegods i Danmark. Blandt andet fra Hirtshals Havn, siger Jens Kirketerp Jensen, der som bekendt selv har været ansat i Hirtshals Havn fra 2001 til 2021, hvilket var som øverste direktør fra 2004.
Læs hele artiklen her hos Transport Tidende: Det handler om at holde dampen oppe
Link til tidligere artikler
Grøn Jyllandskorridor på skinner må åbne muligheder hos Hirtshals Havn
Hvad for noget??? Jo mere overflødig transportkapacitet vi har, desto billigere bliver det ?
sagen her er mest, at de private selskaber som oftest gør alt for at grave i skatteborgernes lommer.
Her er jeg nok mere enig med Kirketierp i, at Vi skal vælge nogle flere kompetente poltikere ind. så Vi kan træffe bedre beslutninger på et mere oplyst grundlag.
Det kan ikke være meningen, man sylter og misforvalter intensionerne for EUs miljøplaner og rent ud sagt gør dem usunde.
I det her tilfælde bør de private blive mødt med en fluesmækker. Det er endog normal viden, at jo bedre transportmuligheder, jo mere transporteres længere og af flere. Er det venligt.
Her bær man nærmere se på, at så meget så muligt transport forbliver lokalt. Det gør ganske få, selvom enkelte hjemtager fra Kina.
Og misforstå mig ret. Maersk fx tæsker penge ind og betaler knapt nok skat.