Af Jes Bastholm
Skolebestyrelsesformand
KV kandidat for Socialdemokratiet
Når der tales om gode og lige vilkår i Hjørrings skoler, er det ofte om tilgængelighed og økonomi der er i fokus. Det er selvfølgelig også afgørende, at man har økonomi til at have lærer og undervisningsmaterialer til skolens elever. Men et forhold der ofte er overset, er hvor meget plads der er, til at foretage god undervisning.
Der er ikke nogen faste rammer for hvor meget plads en skoleelev skal have, men der findes regler for hvor mange kubikmeter luft man skal have i lokalerne. Men det giver klart bedre muligheder for gruppearbejde, undervisningsdifferentiering og to-lærer timer hvis man har god plads på skolen.
Som det vil være en del læsere bekendt, har jeg tidligere skrevet om meget dårlig plads på flere af skolerne i Hjørring by, og specielt på Bagterp. For at undersøge om den påstand holder vand, har jeg lavet en beregning af hvor meget plads der er pr. elev på Hjørring kommunes skoler. Resultat fremgår af nedenstående figur.

Som det fremgår af figuren, er der meget stor forskel på hvor mange kvadratmeter hvert skolecenter har pr. elev. Sindal skolecenter har 34 m2 pr. elev, mens Hjørring Sydøstskole med 13m2 kun har 38% af det areal. Den forskel giver meget forskellige muligheder for at elever kan finde ro og plads til gruppearbejde.
Jeg vil påstå at tallene dækker over endnu større forskelle, hvis de bliver beregnet for hvert undervisningssted. Jeg ved fx at 7 klasselokaler på Bagterp Skole har mindre end 2 kvadratmeter pr. person i klassen.
Det er derfor en oplagt sag for det kommende byråd, at sikre forholdsvis ens vilkår for kommunens skoleelever både i forhold til økonomi og fysiske rammer.
Note om metode:
Jeg har benyttet elevtallene fra september 2025 (som er offentliggjort i dagsordenen for oktober måneds dagsorden BFU) og de arealer der blev offentliggjort i forbindelse med udviklingen af den aktuelle tildelingsmodel i 2020 (jeg tager derfor forbehold for ændringer siden da – måske specielt i Vrå).


