På trods af stort set perfekt vejr hele vejen havde turen også budt på udfordringer i form af selvfølgelig Covid19 restriktioner og karantæneophold, men også situationen med det grundstødte fragtskib Ever Given i Suez-kanalen, fortalte kaptajn Søren Thorup til Dorte og Ole Sahl Lyager, der i dag var mødt frem på Containerkajen til deres første tjans for NordsøPosten.
![Kaptajn Søren Thorup havde perfekt vejr det meste af vejen med Fjord FSTR 2](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2021/04/Fjord_11_740x291.jpg)
– I og med, at Fjord FSTR er en hurtigfærge og ikke designet til at ligge stille, måtte der tænkes kreativt i køen i Suez-kanalen. Skibets anker er forholdsvis lille og kun med 4 meter ankerkæde. Ankeret blev derfor kastet forbundet til en trosse, der ved hvert vagtskifte skulle kontrolleres for skader, da skibets skarpe køl gnavede mod den, uddybede Søren Thorup.
Provianteringen var heller ikke gearet til det uventede stop, og det lokale vand var ikke noget, man lige havde lyst til at drikke, som Kaptajn Thorup tørt bemærkede. Der kom dog nyt proviant ombord, men da skibet ikke var et kommercielt skib med varer eller passagerer eller havde en fast deadline, det skulle være hjemme til, var det frygtet, at de ville ende bagerst i køen.
Kaptajnen fik dog med god hjælp fra rederiets agenter plads i anden åbning, så der var stor jubel på skibet, da det endelig lykkedes at komme ud af kanalen, forklarede han videre til de udsendte fra NordsøPosten, der kan berette om en rigtig god stemning på trods af det halvdårlige vejr i Hirtshals.
Skibet har været gennem flere tests, men på selve turen hjem var det begrænset, hvad der kunne testes af, da vejret simpelthen havde været for godt. Søren Thorup fortalte, at han glædede sig til at komme ud i et godt Skagerrakvejr med bølger og lære skibet nærmere at kende.
Den lange tid væk hjemmefra betyder også at kaptajn Søren Thorup selvfølgelig glæder sig til at se familien igen, men når man har indstillet sig på at få et skib med hjem, så tager man den tid, det nu tager, forsikrede han. Det var dog noget specielt og gav lidt vanskeligheder at anløbe havnen i Hirtshals.
![Kaptajn Søren Thorup havde perfekt vejr det meste af vejen med Fjord FSTR 6](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2021/04/Fjord_1_740x493.jpg)
– Det skal lige prøves et par gange, så får man den ind under huden. Det var lidt spændende. Det er en del af lektien. Vi kan jo være glade for, at det ikke blæser. Der skal trænes og øves, så vi bliver hårde til at sejle båden, det er klart, sagde Søren Thorup.
Fjord FSTRs præcise indsætningsdato kendes ikke endnu. Fjord Line sørger selvfølgelig for at være klar, hvorefter resten afhænger af de norske og danske regeringer samt covid19- situationen.
En sidste ting, som kaptajnen glædede sig til, var en rugbrødsmad efter, at han siden den 16. november har været væk fra Danmark. Den er ham vel undt og hermed velkommen hjem til Hirtshals.
Foto: Ole Sahl Lyager.