Af Thomas Klimek
Medlem af Økonomiudvalget
2. viceborgmester
Næstgruppeformand,
Socialdemokratiet
Hjørring Kommune
Skal 12-årige have karakterer i dansk, matematik og andre fag? Ja, i marts 2024 eniges en lang række partier i folketinget om Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse.
Flere af de politiske målsætninger i aftalen er sådan set gode nok, nemlig at sætte folkeskolen mere fri. Folketinget følger nu bl.a. Hjørring Kommunes praksis i www.ungegarantien.dk med obligatorisk erhvervspraktik, men et af initiativerne i aftalen virker mildest talt besynderligt.
Aftalen åbner for karaktergivning i 6. og 7. klasse. En skoleledelse kan fremover, med godkendelse fra skolebestyrelsen, give eleverne karakterer fra 6. klasse.
Alle ved, at det var Dansk Folkepartis hede ønske at få karakterer på yngre klassetrin med i aftalen, ja, faktisk vil Dansk Folkeparti have karakterer helt ned til 4. klasse, altså karaktergivning til 10-årige.
I aftalen måtte Dansk Folkeparti så ”nøjes” med at få muligheden indført fra 6. klasse. Det er selvsagt et kompromis for at få så mange partier med i en aftale, men det ligner et forkert signal at sende i en tid, hvor de fleste er enige om, at det bedste vi voksne kan gøre for vores ungdom, er at få dem til at sænke skuldrene lidt. For tal og præstationer udgør nu endnu engang meget lidt af et samlet menneske, og rigtig mange har fundet deres vej i livet uden alt for fine beviser og tocifrede bedømmelser. Heldigvis!
Og hvordan så det? Jo, nok fordi, at vi i Danmark – endnu – vægter at det ikke kun handler om at få karakterer, men også fremme selvstændig tænkning og opgaveløsning, dannelse og kreativitet, hvilket kan være meget svært at sætte på tal og formel. Ja, at danne sin egen karakter og livsduelighed, så at sige.
Med potentiel indførelse af karakterer fra 6. klasse har Præstationssamfundet med PISA-test og åndløse målinger i hoved og røv af ethvert opvoksende individ endnu engang gjort en landvinding, der mildest talt forekommer unødvendig i et skole- og uddannelsessystem, der i forvejen måler og vejer alt og alle fra de starter i skole som 6-årige.
Enhver erfaren lærer eller underviser ved langt mere om sine elever end et simpelt tal viser. Læring og dannelse er en livslang proces, der foregår på vidt forskellig vis og hastigheder. I læring er det lige så relevant at se på læringsprocessen frem mod kundskaber og kompetencer end endemålet.
Et tal viser bare, hvor man endte og hvilke døre, der om få år enten åbner eller lukker sig.
Jamen, skal vi så ikke helt afskaffe karakterer? Muligvis på sigt – hvis vi kan enes om et alternativ i vores skole- og uddannelsessektor
Karakterer – til rette alder og udvikling – kan godt forsvares, hvis det ensomme og stumme tal følges af et mundtligt eller skriftligt feedback til eleven eller den studerende. Så har den unge en mere reel og konkret forestilling om, hvor og hvad der er opnået eller ikke.
Så tillykke til Dansk Folkeparti og Præstationssamfundet, og så må man bare håbe, at de voksne har karakter nok til at lade børn være børn. I det mindste indtil på den anden side af konfirmationsalderen, dvs. fra 8. klasse.
Præstationssamfundet ?? Tja.- Fra 1.til 3. klasse fik vi karakterer en gang om året. Derefter jul og sommer . Efter 7.klasse terminskarakterer 2 gange + en samlet årskarakter.- De mundtlige eksaminer var de værste for de fleste.. De stressede mange og gav talrige misvisende resultater. Derfor gør som i England og afskaf dem..Det vil glæde talrige og give harmoni og ro