Af Thomas Klimek
Medlem af BFU-udvalget
Medlem af Økonomiudvalget
2. viceborgmester
Næstgruppeformand
Socialdemokratiet
Hjørring Kommune
I TV2Nord kritiserede Konservatives Per Larsen i går Hjørring Kommune for endnu ikke at have stemt en støtteerklæring igennem, der skal fremme Børglum Klosters mulighed for at blive optaget på tentativ-listen som UNESCO Verdensarv.
Det konservative medlem af Folketing og Regionsråd stod på Børglum Kloster og sagde bl.a.;
“Jeg er skuffet over, at man (Hjørring Kommune) ikke griber den her og giver fuld opbakning fra starten af. Jeg synes simpelthen, at det er så unikt, siger en ærgerrig Per Larsen.” (TV2 Nord)
Enten har Per Larsen (K) for travlt med at passe sæderne i Folketinget og Regionsrådet til at læse nordjyske nyheder eller bedre endnu, Økonomiudvalgets dagsordener og bilag, der ligger offentligt tilgængeligt – eller også har Per Larsen (K) simpelthen et fleksibelt forhold til det faktiske forløb?
For det er et uigendriveligt faktum, at i foråret, da klostret var i tv med UNESCO-planerne, var både borgmester Søren Smalbro (i TV2Nord) og undertegnede ude med opbakning til at afsøge muligheden for optagelse på UNESCO-tentativlisten. Og før disse udmeldinger har kommunen understøttet div. analyser i samarbejde med klostret.
Det må da være opbakning fra start af?
Men hvad betyder en støtteerklæring så?
Hvad skal Hjørring Kommune bidrage med – udover moralsk opbakning i erklæringen?
Hvor omfangsrigt er det?
Hvad forventes der af kommunen?
Har det begrænsninger og konsekvenser for omkringliggende områder i kommunen?
Mange, mange spørgsmål skal vi forsøge og tage højde for i den her proces.
Den proces og de svar har vi siden brugt tiden grundigt på at afsøge, og da særligt de udarbejdede anbefalinger til nær- og fjernzone kræver, at vi tænker os rigtig godt om.
Skal vi f.eks. forvente, at UNESCO vil opsætte krav og kriterier lig anbefalingerne i det interne arbejdspapir?
Det ved vi ikke endnu, da UNESCO’s opererer med 10 mulige ansøgningskriterier – og klostrets endelige valg af ansøgningskriterie er i skrivende stund ukendt, men der er i materiale nævnt UNESCO-kriterie 3 og 4 som eksempler. Hvert af de 10 kriterier har sine præmisser. Dvs. historie, kultur, religion, landskab osv.
(Se i øvrigt Økonomiudvalgets bemærkning til dette i beslutningsreferat af 13/9-2023, nederst⬇️)
Anbefalingerne fra det udarbejdede baggrundsnotat er ganske vidtgående ⬇️
I en radius af 8 km fra klostret anbefales der følgende restriktioner og begrænsninger;
NÆRZONEN (det grønne område på foto) (0-4 km radius) bør friholdes for:
– alle tekniske anlæg, energianlæg og blanke og reflekterende flader.
Herudover bør de åbne markflader sikres mod:
– omfattende skovrejsning
– høj bebyggelse og anlæg fx i bykanten til Løkken by
– skov på større sammenhængende arealer
– blanke flader
– vindmøller
– solenergianlæg
– telemaster
– højspændingsledninger og højspændingsmaster
FJERNZONEN (4-8 km radius) og sigtelinjer bør friholdes for:
– master
– høje tekniske anlæg
– store højspændingsledninger
Og måske skal havet også inddrages, for under overvejelser står der;
” … det kan ligeledes overvejes at udvide beskyttelseszonen ud over havet, så der ikke etableres anlæg, der vil præge kystlandskabet og udsigten fra Børglum Kloster.”
(Kilde: Baggrundsnotat om beskyttelseszoner, punkt 14, bilag 3, Økonomiudvalget, 13/9-2023)
Indsatte foto viser nær- og fjernzone.
Indenfor disse zoner bør bygninger (private som erhverv), skov/naturdrift, energiforsyning og andet altså indrettes efter centrum, hvis man følger anbefalingerne.
Lad os tage et eksempel. Hvad betyder f.eks. “anlæg fx i bykanten til Løkken by”?
Der ligger der allerede både vækstende medicinalvirksomhed og forlystelsespark.
Sådanne virksomheder ligger vist ovenikøbet i den kritiske nærzone (grønt område, foto) Betyder det noget? Er der lokale potentialer, vi risikerer at begrænse med potentielt vidtrækkende zoner – hvis UNESCO altså faktisk også opererer så vidtgående?
Det er mildest talt vidtrækkende perspektiver, som vi jo skal finde en fælles balance i forhold til både at lykkedes med optagelse på UNESCO-tentativlisten, borgere og kommunens øvrige interesser.
Men det afholdt på ingen måde Per Larsen fra at give en gratis omgang og få lidt tv-tid.
Imens sad vi på Rådhuset i Økonomiudvalget og udarbejdede den omtalte støtteerklæring (se tekst allernederst), der nu indstilles til byrådet, men vi drøftede indlysende igen det samlede perspektiv – altså balancen mellem vores enstemmige ønske om at forfølge muligheden for optagelse på UNESCO-tentativlisten og så kommunens øvrige fællesskaber og interesser ud fra de anbefalinger, der er udarbejdet.
Det gjorde vi bl.a. ud fra mange og tunge bilag, som er nødvendige for at få så mange nuancer og opmærksomhedspunkter med i processen.
Det er det politiske rugbrødsarbejde, der i bedste fald kvalificerer den endelige politik i et fællesskab af 64.000 mennesker.
Læs selv med her: https://hjoerring.dk/demokrati/dagsordner-og-referater
Hvorfor Per Larsen, Konservative, stillede sig op på Børglum Kloster og udtrykte skuffelse og ærgrelse over Hjørring Kommune, må vælgerne spørge ham om, for fakta, er;
➡️ at Hjørring Kommune fra politisk hold i foråret tilkendegav (TV2Nord), at vi ville arbejde for optagelse på UNESCO
➡️ at Hjørring Kommune inden da har understøttet forundersøgelser m.m.
➡️ at vi har afholdt flere møder med klostret henover forår og sommer
➡️ at vores forvaltning løbende har arbejdet med at belyse opmærksomhedspunkter, krav og naturligvis indhold af en støtteerklæring
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er dybt skuffet over den fremgangsmåde, der blev udvist i indslaget i TV2Nord i aftes, når det var offentligt kendt (fx. åben dagsorden, Økonomiudvalget), at vi politisk arbejdede med sagen.
Fra ØK-referat, 13/9-2023
Økonomiudvalgets anbefaler følgende støtteerklæring til videre behandling i Byrådet;
“Børglum Kloster og Hjørring Kommune har siden efteråret 2021 samarbejdet om at tilvejebringe grundlaget for klostrets optagelse på den nationale Tentativliste, for derefter at blive udpeget som UNESCO verdensarv.
Der er foretaget indledende analyser, der fremhæver, at Børglum Kloster var pavemagtens frontpost i Norden og i den egenskab forbandt Norden til det katolske samfund, der op igennem middelalderen både politisk, merkantilt og religiøst udgjorde det fælleseuropæiske samfund.
Disse historiske træk ser Hjørring Kommune som et velfunderet udgangspunkt, der styrker potentialet for, at Børglum Kloster kan blive optaget på tentativlisten.
Hjørring Kommune vil med nærværende støtteerklæring derfor udtrykke fortsat opbakning til bestræbelserne og bidrage aktivt til arbejdet med at blive udpeget som UNESCO Verdensarv, da en optagelse forventes at få stor turist- og bosætningsmæssig betydning for såvel Hjørring Kommune som Vendsyssel.”
Link til tidligere artikel
Per Larsen (C): Kom nu med støtten fra Hjørring Kommune til Børglum Kloster
Meget fint hvis man ikke må bygge høje bygninger i udkanten af Løkken. Skønt hvis udvidelser af omtalte steder forblev i samme højde som de nuværende.