I den aktuelle valgkamp har Det Konservative Folkepartis byrådskandidat Knud Vibenfeld kastet en ret usædvanlig handske: Han vil vide, hvem der har den største. Altså valgplakat, forstås.

Så hvem har monstro den største? Det muntre spørgsmål kan både kandidater og vælgere være med til at afgøre. Upload på netavisens facebook-side under linket til denne artikel billeder af usædvanligt store valgbannere. Eller send billederne til [email protected]
Alternativt kunne ovenstående også give anledning til en mere seriøs debat om, hvorvidt valgplakater alt andet lige bør overhovedet bør have en rolle i fremtidige valgkampe. Af hensyn til miljø og trafiksikkerhed.
Vibenfelds bannere måler angiveligt 5 x 2,30 meter.
Fakta om valgplakater og bannere på privat grund
I Danmark må valgplakater og valgbannere gerne opsættes på privat grund – uden tidsbegrænsning – så længe ejeren har givet tilladelse og området ikke er klassificeret som “åbent land”.
Her er de vigtigste regler og retningslinjer:
- Tilladelse fra ejeren er påkrævet Du må kun opsætte valgmateriale på privat grund, hvis grundejeren har givet samtykke.
- Ingen tidsbegrænsning I modsætning til offentlige veje, hvor plakater først må hænges op fra en bestemt dato (typisk 3 uger før valgdagen), gælder der ingen tidsbegrænsning for opsætning på privat grund.
- Placering må ikke være til gene Selvom det er privat grund, bør plakater og bannere ikke placeres, så de udgør en trafikfare eller generer naboer.
- “Åbent land” er undtaget Hvis den private grund ligger i det, der betegnes som “åbent land” – altså ubebyggede områder uden bymæssig karakter – kan der gælde særlige restriktioner, og det kan være ulovligt at opsætte valgmateriale.
- Ingen kontrol fra myndigheder – medmindre lokalplanen siger andet Vejdirektoratet og kommuner har ikke myndighed til at regulere valgplakater på privat grund, medmindre der findes en lokalplan, servitut eller anden regulering, der forbyder reklame eller visuel støj



Som I kan se i gadebilledet er der flere der konkurrerer om at sætte flest valgplakater op. Den konkurrence kan jeg ikke være med i, for jeg betaler selv min valgkamp.
Derfor må jeg bruge andre virkemidler til at gøre opmærksom på mit kandidatur.
Jeg tænker jeg har den største …