Færre solskinstimer i døgnet medfører også en øget lygtetændingstid, hvor det er lovpligtigt at have cykellygter både for og bag på jernhesten. Alligevel er der mange, som af og til glemmer de (livs)vigtige lygter, selvom det kan ende med en bøde.
En undersøgelse foretaget af Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring, viser, at 19% inden for det seneste år har cyklet uden lys på cyklen i lygtetændingstiden. Og det er bekymrende, mener Kenneth Wolstrup, som er ansvarlig for Data- og Videnscenter for Forhindring hos LB Forsikring.
“Det er farligt at cykle uden lys, da det mindsker både bilisters og andre trafikanters evne til at se én. Og især kombinationen af vådt føre og mørke, som er kendetegnende for efterårs- og vintermånederne, øger risikoen for ulykker. Udover lygter er det faktisk også lovpligtigt at have en række synlige reflekser på sin cykel,” siger Kenneth Wolstrup.
Københavnerne er de største syndere
Det er især i Region Hovedstaden, at der sløses med at huske cykellygterne. Her svarer 23%, at de inden for det seneste år har kørt uden lys på cyklen, når det har været lygtetændingstid.
Tallet i Region Hovedstaden er næsten dobbelt så højt som i Region Nordjylland, hvor tallet ligger på 12%. Det er opsigtsvækkende, mener Kenneth Wolstrup:
“I en by som København, hvor over halvdelen benytter cyklen som deres primære transportmiddel, bør sikkerheden også være i top. København er kendt som en cykelby, og det er derfor bekymrende, at næsten hver fjerde har kørt uden lys,” lyder det fra Kenneth Wolstrup.
Nordjyderne er til gengæld de eneste, der angiver, at de kører uden lygter, fordi de simpelthen ikke mener, det er vigtigt. 7,7% i Nordjylland angiver, at de ikke finder lygter vigtige, mens andre også angiver, at de glemmer dem.
Her er det dog midtjyderne, der fører som de mest glemsomme. 63% angiver nemlig, at de har kørt uden lys, fordi de har glemt lygterne. Dog oplyser LB’s medlemmer, at den største årsag til, at de kører uden lys, er, at lygterne er i stykker.
Mange mener, at bøder er okay
Møder man politiet, mens man cykler uden lygter i lygtetændingstiden, kan det resultere i en bøde på 700 kroner. Men det mener mange er en fair pris at betale.
90% angiver nemlig, at de mener 700 kroner er en okay pris at betale i bøde, hvis man overtræder loven. 12% heraf mener endda, at bøden godt kunne blive højere.
Det er dog altid bedst at undgå bøder. LB Forsikring har derfor samlet en række råd fra Rådet for Sikker Trafik om, hvad din cykel skal have af lys og reflekser, så du både kan færdes sikkert i den omgivende trafik og undgå bøder.
Lys og reflekser på cyklen:
Det er vigtigt, at din cykel har lygter, hvor:
– Baglygten skal lyse rødt
– Forlygten skal lyse hvidt, gult eller blåligt. Er lyset på forlygten kraftigt, er det dog vigtigt, at den peger nedad, så du ikke risikerer at blænde andre trafikanter.
– Cykellygterne skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og være synlige fra siden
– Hvide, blålige og røde lygter må gerne blinke med mindst 120 blink i minuttet. Gule forlygter skal lyse konstant.
Det er vigtigt, at din cykel har mange reflekser, der er synlige fra alle sider. Din cykel skal have:
– En hvid refleks foran
– En rød refleks bagpå
– To gule reflekser på hver pedal
– Hvide refleksstriber langs dækkene eller en gul refleks i hvert hjul.
(Rådet for Sikker Trafik)
Se alle svarene fra undersøgelsen i vedhæftede rapport.
Om undersøgelsen
Medlemsundersøgelsen er foretaget i september 2022 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 400.000 medlemmer.
1329 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen. 57% af respondenterne er kvinder og 43% er mænd.