Der venter duggede ruder, en kold og fugtig bil og våde, vinterlige veje i den kommende tid, og derfor skal bilen nu klargøres til årstiden.
Først er det en god idé at fokusere på bilens batteri. Det kommer nemlig for alvor på overarbejde, når temperaturen ligger nede omkring frysepunktet. Du bør overveje at få din mekaniker til at tjekke batteriets ladeevne og vurdere, om det skal skiftes ud.
Batteriet får ekstra at se til om vinteren, fordi kabineopvarmning, afrimning af ruder og fugt øger batteribruget markant. Bilens motor starter også bedre, når der er rigeligt med strøm på bilen. Er der for lidt strøm på batteriet, risikerer du, at bilen slet ikke kan starte.
Sørg for et godt udsyn
Af hensyn til trafiksikkerheden er det også vigtigt, at ruderne er dug-, rim- og isfri. Faktisk kan du miste kørekortet, hvis du kører bil med stærkt begrænset udsyn. Det bedste er at tænde for bilens motor og sætte ventilationssystemet til at varme forruden op, mens bilen er parkeret. Det tager typisk et par minutter at gøre ruderne fri for fugt og is. Motoren skal være i gang, mens ventilationen arbejder på fuld styrke, fordi det belaster batteriet, hvis ikke motoren er startet.
”Hvis der er is på ruden, er der ikke andet for end at tage en tur rundt med isskraberen. Du kan supplere med en spray med dug- og isfjerner. Der skal også være godt med sprinklervæske på bilen. Husk, at sidespejle, lygter og nummerplade også skal være fri for is og sne,” siger Rasmus Boserup, der er kommunikationschef i energiselskabet OK.
Vinduesviskerne hjælper selvfølgelig med udsynet, men undgå at bruge vinduesviskerne til at fjerne is på ruderne, da de risikerer at blive ødelagt, hvis de er frosset fast til ruden. Brug ventilationssystemet til at varme ruderne op, før du aktiverer viskerne.
Dækkene udfordres af forholdene
På denne tid af året er vejene ofte våde, og de bliver med tiden også koldere. Derfor er det vigtigt, at dækkene har mønster nok til at lede vandet væk og give optimalt vejgreb ved både igangsætning og opbremsning.
Det er også tid til at overveje et skifte til vinterdæk, der øger din sikkerhed i vinterhalvåret betydeligt. Husk at undersøge, om dine dæk er i god stand og få også tjekket, om de har det korrekte tryk.
Som udgangspunkt bør dæktrykket tjekkes en gang om måneden, hvilket de færreste gør. Endnu værre står det ofte til hos de bilister, som har nyere biler med dæktryksovervågning (TPMS), viser Rådet for Større Dæksikkerheds undersøgelser.
TPMS-systemet er godt til at afsløre et lufttab, men der er en stor margin, før lampen lyser, og det er ikke optimalt for sikkerhed, brændstoføkonomi og kilometerydelse. Kører man med et for lavt dæktryk, betyder det større slid på dækkene og forringelse af køreegenskaberne.
Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen stiger forbruget af brændstof desuden med op til 10 procent, hvis der mangler 20 procent luft i dækkene.
Husk refleksvesten
Hvis du bliver ramt af uheld eller lignende og får brug for at holde ind til siden, så husk også at have en refleksvest med til alle personer i bilen.
Refleksvesten øger synligheden markant, og dermed kan de andre trafikanter bedre se dig i mørket. Husk også at have en advarselstrekant med i bilen.
Tjekliste til efterårsklargøringen
- Få batteriet tjekket – det skal fungere optimalt i den kolde tid
- Masser af sprinklervæske – ruderne skal holdes rene, så udsynet er optimalt
- Dæktjek for slidbane, mindst 3 mm, gerne mere
- Husk løbende tjek af dæktrykket – helst mindst én gang om måneden
- Refleksvest i bilen til både fører og passagerer