Vågen Fiskeriselskap AS offentliggjorde i går udbud. Rederiet, der ejer rejetrawleren Skårholm, er det fjerde rejetrawlerselskab, der går konkurs på kort tid. Skårholm og Horisont III, de sidste to trawlere, der gik konkurs, er begge ofre for høje dieselafgifter, lave rejekvoter og lave rejepriser.
Vågen Fiskeriselskap AS ejes af Sirevaag AS med 46,5 procent og Gustav Jørgen Runehäll fra Karmøy og Sofurs Tordur Debes fra Egersund med henholdsvis 26,8 og 26,7 procent. Ejeren af Sirevaag AS er Lerøy Norge AS, som igen er ejet af Lerøy Seafood Group AS, skriver Terje Engø i det nye norske Fiskerimagasinet.
Værdierne i virksomheden dækker næppe gælden
Blandt værdierne i rederiet er skibet Skårholm, samt rettighederne Avgrenset Nordsjøtrål faktor 0,5, Kysttrawl Syd 11 meter og derover med faktor 1, samt strukturkvoter for rejer med en samlet faktor på 2,4. For nogle år siden ville kvoterne og fartøjerne formentlig have haft en større værdi end gælden.
Men kvoteværdierne er styrtdykket som følge af situationen i rejefiskeriet, og med mange rejetrawlere til salg er der også et kraftigt fald i fartøjets værdi.
– Vi har kæmpet længe, og Skårholm har ligget ved kajen i flere måneder. Det er trist for rederiets kreditorer, som har 25 mio. til gode. Største kreditor der Sparebank Vest med cirka 17 mio. Banken har pant i fartøjet på 30 mio. NOK. til virksomheden. Det betyder, at der ved et salg af fartøjet næppe er noget på andre kreditorer.
Heriblandt bunkerleverandøren Seglem i Egersund og Vestkajen Maskinværksted A/S i Hirtshals. Der er desuden fem millioner i gæld til selskabets største aktionær, Sirevaag AS. Derudover er der en række andre mindre leverandører, siger Runehäll.
Ejerne mister alt
Jørgen Runehäll mister selv de 1,5 millioner kroner, han har investeret i Skårholm i egenkapital. De øvrige ejere har også lignende tab, og Sirevaag AS betydeligt større tab, da de også har lånt rederiet penge.
– Det er en svær situation. Mest af alt er det trist, at kreditorerne lider tab. En anden ting er, at jeg har mistet den egenkapital, jeg har lagt ind. Derudover har der nu været flere måneder uden løn, mens Skårholm har ligget til kaj. Heldigvis har jeg en kone, der har kunnet brødføde mig denne gang, siger en frustreret Runehäll til Fiskerimagasinet.
– Med en stor kapitalrig ejer som Lerøy Seafood Group AS burde det vel have været muligt at få omstruktureret gælden?
Kvotenedsættelsen var sømmet i kisten
– De har nok indset, at der ikke vil være noget at vinde ved at investere yderligere i Skårholm. Sømmet i kisten kom i juni, da rejekvoterne blev skåret dramatisk ned. Vi havde også en reparation på gearet i sommers, som var dyrt, forklarer Runehäll, der indrømmer, at det har været en lang kamp op ad bakke for rederiet.
– Samtidig med lave kvoter er priserne på store rejer faldet fra 150 kroner per kilo sidste år til 120 kroner i år. Sammen med skyhøje dieselpriser har der ikke været udsigt til at kunne servicere gælden på trods af, at tilskuddet til diesel netop er blevet forhøjet med én krone, forklarer Runehäll.
Han tilføjer, at han håber at finde arbejde i en anden virksomhed. Men det er lidt før tid. Nu må han ligesom andre i hans situation klare sig uden indtægt, mens han ikke har ret til dagpenge.
Mange trawlere fisker rigtig godt
– Det bliver ikke bedre af, at mange rejetrawlere i dag har rigtig gode fangster, i nogle tilfælde med træk på op til 700 til 800 kilo. Endnu mindre, ældre trawlere har 400 kilo på halen. Det hjælper bare ikke, når kvoter og priser er for lave. Nogle fartøjer har haft kapital til at købe andre fiskerettigheder. Dette har gjort dem i stand til at drive rentabelt. Det havde vi ikke kapital til. På den baggrund så vi ingen anden løsning end at annoncere et udbud, siger Runehäll til Fiskerimagasinet.
Skårholm blev bygget i Danmark
Skårholm er bygget af Johs. Kristensen Skibsbyggeri i Hvide Sande i Danmark i 1994. I 2007 blev fartøjet introduceret til Norge, og skiftede derefter navn fra Klitbo til Vestavind og fik Nesvåg Havfiske As i Hauge i Dalane som ejer. Fra 2008 til 2013 var den registreret i Egersund med navnet Caprice og Leidland Fiskeriselskap AS som ejer.
I 2013 blev trawleren Skårholm Fisk AS i Sævelandsvik på Karmøy ejer og det nye navn blev Skårholm. Fartøjet var herefter igen kortvarigt i hænderne på Leidland Fiskeriselskap AS i nogle dage i forbindelse med overdragelsen af kvoter, og vendte derefter tilbage til Skårholm Fisk A/S.
Vågen Fiskeri købte derefter trawleren i begyndelsen af 2019.
Kilde: Fiskerimagasinet.