Den sjette undersøgelse viser, at der er store forskelle virksomhederne imellem. Nogle virksomheder er heldigvis på vej op i gear, mens andre desværre fortsat er hårdt belastede af krisen og den manglede adgang til vigtige markeder.
Spørgeundersøgelsen viser, at lidt over halvdelen af virksomhederne forventer en stigning i omsætningen i 2021 i forhold til sidste år. Men samtidig forventer mere end hver fjerde virksomhed yderligere fald i omsætningen i år, og hver tiende virksomhed forventer, at faldet vil blive på mere end 10 pct.
Den afsmittende effekt på antallet af medarbejdere er tydelig. Knap to ud af tre virksomheder forventer at få brug for flere folk – nogle af disse vil være ansatte, man måtte afskedige sidste år, men som nu bliver genansat. Godt 35 pct. af virksomhederne forventer dog desværre også i 2021 at skulle afskedige medarbejdere – tal der kommer oveni de mange afskedigelser, der er sket på tværs af branchen, siden krisen tog fart.
Ser man på regeringens hjælpepakker, er det tydeligt, at disse kun i meget begrænset omfang har været til gavn for den maritime industri. Syv ud af ti virksomheder har enten ikke benyttet hjælpepakkerne eller giver udtryk for, at disse ikke har bidraget til at kunne fastholde medarbejdere. Samtidig har en femtedel af virksomhederne valgt at styrke deres tilstedeværelse i udlandet på bekostning af danske aktiviteter.
– Dette viser jo tydeligt den udfordring, man som eksportvirksomhed har, når kunderne befinder sig rundt i verden, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime. – Når man kæmper for at holde på sine udenlandske kunder, så er det for mange virksomheder ikke nogen hjælp at kunne sende ansatte hjem på lønkompensation. Hele vejen igennem krisen har det helt afgørende været at kunne opretholde adgang til vigtige markeder for de erhvervsrejsende. Det er det stadig, og det vedbliver vi med at understrege i politiske sammenhænge, til krisen er slut. Nu er det lykkedes at få opbakning til et coronapas, men den helt store opgave bliver at få verdens lande til at anerkende det. Ellers får det ingen effekt, og det vil være katastrofalt for branchen, når man endelig øjner en mulighed for at kunne rejse uden at være belastet af restriktioner.
– Nogle virksomheder har så valgt at ansætte lokale udenlandske medarbejdere for ikke at miste kunderne i det pågældende land, men det sker så desværre ofte på bekostning af dygtige danske medarbejdere, hvilket selvsagt er frustrerende. Håbet er selvfølgelig, at der bliver brug for dem igen, når vi forhåbentlig kommer op i normalt gear igen, men det er helt afgørende med en politisk forståelse af, at krisen for nogle eksportvirksomheder bliver ligesom slem i år på grund af de afledte effekter fra sidste år og de fortsat helt eller delvist lukkede grænser, siger Jenny Braat.
På den mere positive side viser undersøgelsen, at der fortsat er stort fokus på den grønne omstilling, og at mange virksomheder stadig prioriterer at investere i innovation. Særligt på klimaområdet satser seks ud af ti virksomheder på at udvikle nye løsninger, og over halvdelen vil også investere i at udvikle nye løsninger på miljøområdet.
– Det glæder mig, siger Jenny Braat. – Det er helt afgørende at holde fast i den førerposition, som den danske maritime industri på mange områder har indenfor grøn omstilling af den globale skibsfart. Med stigende krav til, hvor meget skibe må udlede, bliver der brug for en bred vifte af grønne teknologier. Det ved virksomhederne, og jeg oplever, at både store og små virksomheder har skåret ind til benet og benhårdt prioriterer de områder, som er vigtigst for at komme ovenpå igen. Men krisen kaster fortsat lange skygger, og også salg af gode, danske, grønne løsninger afhænger af adgangen til verdensmarkedet. Så desværre kommer også 2021 til at stå i coronaens tegn, og krisen er langtfra forbi, siger Jenny Braat.