Af Paw Rytter
Byrådskandidat til KV21
Socialdemokratiet
Christiansdalsvej 83
Vrå
Det er hævet over enhver tvivl, at Anker Laden-Andersen, lægger mange kræfter i varetagelsen af sit hverv som formand for Hirtshals havns bestyrelse. Måske endda lidt for mange. Den tanke kan man i hvert fald få, når man ser på fyringen af direktør Jens Kirketerp Jensen og vicedirektør Karin Eilers.
Den 5. marts fremgik det af en artikel i Nordjyske at Jens Kirketerp Jensen havde en fornemmelse af, at fyringen af ham måtte være politisk motiveret. Hvilket Anker Laden-Andersen dog afviste i en mail til Nordjyske. Men af mailen kunne man også læse følgende passage, som måske viser at processen ikke er forløbet helt som den burde:
”Havnens bestyrelse har konkluderet, at der er behov for nye ledelsesmæssige kompetencer, samtidig med at organisationen styrkes udviklingsmæssigt i første omgang med ansættelse af en udviklingschef, der som første opgave skal vurdere, om havnen skal etablere et selvstændigt udviklingsselskab som grundlag for sikring af det bedst mulige grundlag for udnyttelse af de potentialer udviklingen på energiområdet i Danmark giver.”
Mailen giver umiskendeligt indtryk af, at havnens bestyrelse er i gang med at lægge planer for havnens udvikling. Men det må bestyrelsen faktisk ikke.
For ifølge Havneloven er den overordnede styring af havnen kommunalbestyrelsens ansvar.
Hirtshals Havn er en kommunal selvstyrehavn. Ifølge Havnelovens §9 styres kommunale selvstyrehavne af kommunalbestyrelsen, ikke af havnens bestyrelsen. Meget mere tydeligt kan det ikke siges.
Bestyrelsens rolle er ikke at være visionær, men at varetage drift og vedligeholdelse indenfor de rammer, som kommunalbestyrelsen vedtager. Omsat til jævnt dansk betyder det, at bestyrelsen for Hirtshals Havn ikke kan fastlægge en udviklingsstrategi for havnen. Den slags skal kommunebestyrelsen tage sig af.
I onsdags, tre måneder efter fyringerne, blev kommunalbestyrelsen orienteret om indholdet af den konsulentundersøgelse, som førte til afskedigelserne. Orienteringen skete på foranledning af viceborgmester Per Møller(C), der ønskede at blive sat ind i baggrunden for de drastiske ændringer i direktionen. Orienteringen blev afviklet som et lukket punkt på byrådsmødet, hvilket begrænser kommunalbestyrelsens medlemmers mulighed for at forsvare og forklare beslutningen.
Udefra set virker procedurens lukkethed besynderlig, da havneloven som allerede nævnt tilsiger, at det er kommunalbestyrelsen, der styrer udviklingen og fastlægger rammerne for kommunale selvstyrehavne. Udviklingen af havnen er med andre ord en sag der angår offentligheden.
Det er naturligvis på sin plads at udskifte ledelsen, såfremt den ikke besidder de kompetencer som havnens udvikling kræver. Men i dette tilfælde er processen tilsyneladende startet det forkerte sted.
Set i det perspektiv, kunne Hjørring kommune overveje at få en ekstern konsulent til at vurdere om sagen er håndteret korrekt. Det er en alvorlig sag at udskifte den samlede direktion. Ikke mindst når der tilsyneladende kan sås usikkerhed om, hvorvidt havnebestyrelsen overhovedet havde hjemmel til at rekvirere en konsulentrapport, som den der blev brugt til at blåstemple fyringen af Jens Kirketerp Jensen og Karin Eilers. For var det i havnens interesse at bruge midler på en rapport, hvis formål alt andet lige ligger udenfor de rammer kommunalbestyrelsen har fastsat?
Havneloven
- 9. En kommunal selvstyrehavn er en selvstændig virksomhed,som styres af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor havnen ligger.
- 9, stk. 4. Kommunalbestyrelsen og havnebestyrelsen skal ved udøvelsen af deres kompetence varetage havnens interesser.Havnebestyrelsen er over for kommunalbestyrelsen ansvarlig for havnens drift og vedligeholdelse.
- 9, stk. 12. Havnen drives således, at dens indtægter mindst dækker udgifterne. Kommunalbestyrelsen fastsætter de overordnede økonomiske rammer for havnens drift, og havnebestyrelsen disponerer selvstændigt inden for de fastsatte rammer over anlægs- og driftsmidler.
Link til tidligere artikel
Ombudsmanden har tidligere undsagt en selvstyrende havn i sag om aktindsigt