• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
  • Privatlivspolitik
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk

Topbanner

  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Kunstig intelligens peger på en bred Tannisbugtvej i Tversted

af DEBAT
20. februar 2025
i Debat i Hirtshals
- Rart at kunstig intelligens (AI) kan give os svar, når den menneskelige hos vores beslutningstagere ikke vil lytte til gode argumenter og historik for byen, skriver Georg Larsen, til venstre i billedet fra rådhuset, hvor udvalgsformand Søren Homann fra de konservative fik overrakt indsigelser mod en smallere Tannisbugtvej. Arkivfoto: Palle W. Nielsen

- Rart at kunstig intelligens (AI) kan give os svar, når den menneskelige hos vores beslutningstagere ikke vil lytte til gode argumenter og historik for byen, skriver Georg Larsen, til venstre i billedet fra rådhuset, hvor udvalgsformand Søren Homann fra de konservative fik overrakt indsigelser mod en smallere Tannisbugtvej. Arkivfoto: Palle W. Nielsen

Af Georg Larsen
Åbakkevej 7, Tversted

Nu har vi brugt flere måneder på at diskutere om Tannisbugtvej i Tversted skal bibeholdes i den nuværende bredde på 8 meter eller skal være 6 meter.

Nu er det afgjort af ChatGPT, og vi kan derfor bilægge stridighederne.

Hvad er bedst en 6 meter bred vej eller 8 meter bred vej, når der er tæt trafik med parkering i begge sider og mange cyklister og lastbiler?

ChatGPT sagde:

I en situation med tæt trafik, parkering i begge sider, mange cyklister og lastbiler vil en 8 meter bred vej generelt være bedre end en 6 meter bred vej. Her er hvorfor:

Fordele ved en 8 meter bred vej

Bedre plads til kørende trafik – Med parkering i begge sider efterlader en 8 meter bred vej ca. 4-4,5 meter til kørebanen, hvilket gør det lettere for biler, lastbiler og busser at passere hinanden uden at skulle køre ind i modsatte vejbane.

Mere sikkerhed for cyklister – En smallere vej (6 meter) tvinger cyklister til at dele vejbane med store køretøjer, hvilket øger risikoen for farlige situationer. En bredere vej giver mulighed for bedre separation af trafiktyper.

Mindre trængsel og færre konflikter – Når både personbiler, cyklister og store køretøjer deler vejen, giver 8 meter en mere smidig trafikafvikling og reducerer risikoen for kødannelser.

Lettere passage for udrykningskøretøjer – På en smallere vej (6 meter) kan parkerede biler og trafik skabe flaskehalse, hvor ambulancer, brandbiler eller busser får svært ved at komme igennem.

Mindre risiko for skader på parkerede biler – Med mere plads mindskes risikoen for, at cyklister eller større køretøjer rammer spejle eller døre på parkerede biler.

Ulemper ved en 8 meter bred vej

Kan føre til højere hastigheder, da bilister føler, at de har mere plads. Dette kan dog afhjælpes med vejdesign, f.eks. afmærkede cykelbaner eller midterheller.

Kræver mere plads og højere anlægsomkostninger, hvilket kan være en udfordring i byområder.

Konklusion

Hvis der er mange cyklister, lastbiler og tæt trafik med parkering i begge sider, er en 8 meter bred vej klart den bedste løsning for både sikkerhed og trafikafvikling. En 6 meter bred vej vil ofte føre til kaos, farlige situationer for cyklister og problemer for større køretøjer.

Efterskrift: Rart at kunstig intelligens (AI) kan give os svar, når den menneskelige hos vores beslutningstagere ikke vil lytte til gode argumenter og historik for byen.

Rart at kunstig intelligens (AI) kan give os svar, når den menneskelige hos vores beslutningstagere ikke vil lytte til gode argumenter og historik for byen.

Konklusion er nærmest identisk med de argumenter, som modstanderne af vejindsnævringen har anført som kommentar ved deltagelse i underskriftsindsamlingen på nettet. Det er virkelig utroligt, at kommunen ikke har hørt borgere og virksomheder i byen inden byrådet traf sin beslutning om områdefornyelse.

NordsøPostens lokale medarbejder i Tversted har flere gange forsøgt at forklare politikerne i Hjørring Byråd, hvordan situationen er i Tversted i forbindelse med ét enkelt punkt i hele det ellers meget roste og utrolig flotte projekt med områdefornyelse: Drømmen om Tversted med undertitlen Et samlet Tversted…

Kompromis kan skabe en fredelig vej i Tversted

DelTweetSend
Tilmeld
Giv besked ved

5 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer
Nicolai Vangsgaard
9 måneder siden

Jeg tror du skal omformulere spørgsmålet:

Hvad er bedst en 8 meter bred med parkering i begge vejsider eller en 6m bred vej med parkeringslommer, når der er tæt trafik og mange cyklister og lastbiler?

Mellem de to muligheder – en 8 meter bred vej med parkering i begge sider og en 6 meter bred vej med parkeringslommer – er den 6 meter brede vej med parkeringslommer generelt den bedre løsning, når der er tæt trafik, mange cyklister og lastbiler.

Fordele ved en 6 meter bred vej med parkeringslommer:✅ Mere organiseret og forudsigelig trafik

  • Parkeringslommer gør det tydeligt, hvor biler kan parkere, hvilket reducerer uforudsete forhindringer på vejen.
  • Færre tilfældige manøvrer (f.eks. biler, der pludselig stopper eller døre, der åbnes ud mod cyklister).

✅ Mere plads til cyklister

  • Cyklister bliver ikke presset mellem parkerede biler og kørende trafik.
  • Der er ofte mulighed for at inkludere cykelstier eller bredere kantbaner.

✅ Bedre fremkommelighed for lastbiler

  • Lastbiler får bedre plads til at manøvrere uden at risikere at ramme parkerede biler.
  • Mindre risiko for kødannelser, da vejens bredde ikke reduceres uforudsigeligt af parkering.

✅ Mindre risiko for dørspring

  • Når parkering er samlet i lommer, kan cyklister nemmere holde afstand til parkerede biler.
  • Mindsker farlige situationer, hvor en dør pludselig åbner ind i cyklistens bane.

Ulemper ved en 8 meter bred vej med parkering i begge sider:❌ Flere konflikter mellem trafikanter

  • Cykler kan blive klemt mellem kørende biler og parkerede biler.
  • Lastbiler får svært ved at passere, især hvis to større køretøjer møder hinanden.

❌ Øget risiko for dørspring

  • Biler, der er parallelparkeret direkte ud til vejbanen, udgør en konstant risiko for cyklister.

❌ Uklar vejbredde og flaskehalse

  • Hvis biler er parkeret i begge sider, kan den reelle kørebane ofte blive langt smallere end 8 meter, hvilket skaber uforudsigelige flaskehalse.

Konklusion:🚲 En 6 meter bred vej med parkeringslommer er den bedste løsning i et område med tæt trafik, mange cyklister og lastbiler.
Den sikrer en mere forudsigelig og tryg trafikafvikling, giver bedre plads til cyklister og mindsker risikoen for farlige situationer mellem cykler, biler og lastbiler.

6
Besvar
Bruno Sørensen
9 måneder siden
Besvar  Nicolai Vangsgaard

Sådan en gang vrøvl

-5
Besvar
Michael Eriksen
9 måneder siden
Besvar  Bruno Sørensen

Alt afhænger jo af spørgsmålet man stiller til Chat GPT og svaret er jo derefter 😊. Der er faktisk planlagt hele 3 parkeringslommer som hver rummer to biler fra SPAR købmanden og ned til Hybenvej. Det rækker jo som en skrædder i h…..e. Parkering langs kantstenen er en tvingende nødvendighed for flere erhvervsdrivende langs Tannisbugtvej og der er ingen planer om et parkeringsforbud langs vejen. Konklusion!. Den planlagte vejbredde er for smal.

-6
Besvar
René Valentin
9 måneder siden

Det afspejler mange gode intentioner, men for os der støtter den nuværende vejbredde, kan det undre, at du overhovedet ikke kommer ind på den udfordring, som parkering i højsæsonen vil udgøre med en vejbredde på 6 meter. Sikkerheden udfordres betragteligt, når der skal parkeres og trafikken skal passere de parkerede biler.

Med det bredde fortov der allerede er på Tannisbugtvej, er der i dag en fremragende sikkerheden for de såkaldte bløde trafikanter. Fsva cyklister er en bred vej ligeledes at foretrække. Trafikken kan gnidningsløst passere cyklister, uden at der skabes trafikpropper og kødannelse, som potentielt kan være en faktor, der øger risikoen for hasarderet kørsel.

Uden for højsæsonen mener jeg ikke, at det giver mening at tale om den ene eller anden vejbredde. F eks. er trafikken i en weekend og på hverdage i januar måned helt ubetydelig.

Så en fastholdelse af den nuværende vejbredde vil, som det hidtil har været, bevare det nuværende fredelige og rolige Tversted.

0
Besvar
René Valentin
9 måneder siden

Nedenstående indlæg er skrevet tidligere på måneden som et svar og før Chatgbt blev spurgt. Og konklusionen er den samme – fasthold en 8 m bred vej, det er der ikke megen tvivl om.

0
Besvar

Stort sidebanner


Lille sidebanner

    Annoncering

    Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

    Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

    Niels Skipper

    Mobil: 28 74 27 48
    E-mail: [email protected]

    • Facebook
    • Annoncering
    • Kontakt
    • Retningslinjer
    • Privatlivspolitik

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.

    • Nyheder
    • Kultur
      • Kultur i Hirtshals
      • Kultur i Hjørring
      • Kultur i Løkken/Vrå
      • Kultur i Sindal
    • Sport
      • Sport i Hirtshals
      • Sport i Hjørring
      • Sport i Løkken/Vrå
      • Sport i Sindal
    • Erhverv
      • Erhverv i Hirtshals
      • Erhverv i Hjørring
      • Erhverv i Løkken/Vrå
      • Erhverv i Sindal
    • Politik
      • Politik i Hirtshals
      • Politik i Hjørring
      • Politik i Løkken/Vrå
      • Politik i Sindal
    • Fritid
      • Fritid i Hirtshals
      • Fritid i Hjørring
      • Fritid i Løkken/Vrå
      • Fritid i Sindal
    • Debat
      • Debat i Hirtshals
      • Debat i Hjørring
      • Debat i Løkken/Vrå
      • Debat i Sindal
    • Børn & Unge
      • Børn & Unge i Hirtshals
      • Børn & Unge i Hjørring
      • Børn & Unge i Løkken/Vrå
      • Børn & Unge i Sindal
    • 112
      • 112 i Hirtshals
      • 112 i Hjørring
      • 112 i Løkken/Vrå
      • 112 i Sindal
    • Navne
      • Navne i Hirtshals
      • Navne i Hjørring
      • Navne i Løkken/Vrå
      • Navne i Sindal
    • Sponsorartikler
      • Arkiverede sponsorartikler

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.