Af Georg Larsen
Åbakkevej 7, Tversted
Nu har vi brugt flere måneder på at diskutere om Tannisbugtvej i Tversted skal bibeholdes i den nuværende bredde på 8 meter eller skal være 6 meter.
Nu er det afgjort af ChatGPT, og vi kan derfor bilægge stridighederne.
Hvad er bedst en 6 meter bred vej eller 8 meter bred vej, når der er tæt trafik med parkering i begge sider og mange cyklister og lastbiler?
ChatGPT sagde:
I en situation med tæt trafik, parkering i begge sider, mange cyklister og lastbiler vil en 8 meter bred vej generelt være bedre end en 6 meter bred vej. Her er hvorfor:
Fordele ved en 8 meter bred vej
Bedre plads til kørende trafik – Med parkering i begge sider efterlader en 8 meter bred vej ca. 4-4,5 meter til kørebanen, hvilket gør det lettere for biler, lastbiler og busser at passere hinanden uden at skulle køre ind i modsatte vejbane.
Mere sikkerhed for cyklister – En smallere vej (6 meter) tvinger cyklister til at dele vejbane med store køretøjer, hvilket øger risikoen for farlige situationer. En bredere vej giver mulighed for bedre separation af trafiktyper.
Mindre trængsel og færre konflikter – Når både personbiler, cyklister og store køretøjer deler vejen, giver 8 meter en mere smidig trafikafvikling og reducerer risikoen for kødannelser.
Lettere passage for udrykningskøretøjer – På en smallere vej (6 meter) kan parkerede biler og trafik skabe flaskehalse, hvor ambulancer, brandbiler eller busser får svært ved at komme igennem.
Mindre risiko for skader på parkerede biler – Med mere plads mindskes risikoen for, at cyklister eller større køretøjer rammer spejle eller døre på parkerede biler.
Ulemper ved en 8 meter bred vej
Kan føre til højere hastigheder, da bilister føler, at de har mere plads. Dette kan dog afhjælpes med vejdesign, f.eks. afmærkede cykelbaner eller midterheller.
Kræver mere plads og højere anlægsomkostninger, hvilket kan være en udfordring i byområder.
Konklusion
Hvis der er mange cyklister, lastbiler og tæt trafik med parkering i begge sider, er en 8 meter bred vej klart den bedste løsning for både sikkerhed og trafikafvikling. En 6 meter bred vej vil ofte føre til kaos, farlige situationer for cyklister og problemer for større køretøjer.
Efterskrift: Rart at kunstig intelligens (AI) kan give os svar, når den menneskelige hos vores beslutningstagere ikke vil lytte til gode argumenter og historik for byen.
Rart at kunstig intelligens (AI) kan give os svar, når den menneskelige hos vores beslutningstagere ikke vil lytte til gode argumenter og historik for byen.
Konklusion er nærmest identisk med de argumenter, som modstanderne af vejindsnævringen har anført som kommentar ved deltagelse i underskriftsindsamlingen på nettet. Det er virkelig utroligt, at kommunen ikke har hørt borgere og virksomheder i byen inden byrådet traf sin beslutning om områdefornyelse.
NordsøPostens lokale medarbejder i Tversted har flere gange forsøgt at forklare politikerne i Hjørring Byråd, hvordan situationen er i Tversted i forbindelse med ét enkelt punkt i hele det ellers meget roste og utrolig flotte projekt med områdefornyelse: Drømmen om Tversted med undertitlen Et samlet Tversted…
Jeg tror du skal omformulere spørgsmålet:
Hvad er bedst en 8 meter bred med parkering i begge vejsider eller en 6m bred vej med parkeringslommer, når der er tæt trafik og mange cyklister og lastbiler?
Mellem de to muligheder – en 8 meter bred vej med parkering i begge sider og en 6 meter bred vej med parkeringslommer – er den 6 meter brede vej med parkeringslommer generelt den bedre løsning, når der er tæt trafik, mange cyklister og lastbiler.
Fordele ved en 6 meter bred vej med parkeringslommer:✅ Mere organiseret og forudsigelig trafik
✅ Mere plads til cyklister
✅ Bedre fremkommelighed for lastbiler
✅ Mindre risiko for dørspring
Ulemper ved en 8 meter bred vej med parkering i begge sider:❌ Flere konflikter mellem trafikanter
❌ Øget risiko for dørspring
❌ Uklar vejbredde og flaskehalse
Konklusion:🚲 En 6 meter bred vej med parkeringslommer er den bedste løsning i et område med tæt trafik, mange cyklister og lastbiler.
Den sikrer en mere forudsigelig og tryg trafikafvikling, giver bedre plads til cyklister og mindsker risikoen for farlige situationer mellem cykler, biler og lastbiler.
Sådan en gang vrøvl
Alt afhænger jo af spørgsmålet man stiller til Chat GPT og svaret er jo derefter 😊. Der er faktisk planlagt hele 3 parkeringslommer som hver rummer to biler fra SPAR købmanden og ned til Hybenvej. Det rækker jo som en skrædder i h…..e. Parkering langs kantstenen er en tvingende nødvendighed for flere erhvervsdrivende langs Tannisbugtvej og der er ingen planer om et parkeringsforbud langs vejen. Konklusion!. Den planlagte vejbredde er for smal.
Det afspejler mange gode intentioner, men for os der støtter den nuværende vejbredde, kan det undre, at du overhovedet ikke kommer ind på den udfordring, som parkering i højsæsonen vil udgøre med en vejbredde på 6 meter. Sikkerheden udfordres betragteligt, når der skal parkeres og trafikken skal passere de parkerede biler.
Med det bredde fortov der allerede er på Tannisbugtvej, er der i dag en fremragende sikkerheden for de såkaldte bløde trafikanter. Fsva cyklister er en bred vej ligeledes at foretrække. Trafikken kan gnidningsløst passere cyklister, uden at der skabes trafikpropper og kødannelse, som potentielt kan være en faktor, der øger risikoen for hasarderet kørsel.
Uden for højsæsonen mener jeg ikke, at det giver mening at tale om den ene eller anden vejbredde. F eks. er trafikken i en weekend og på hverdage i januar måned helt ubetydelig.
Så en fastholdelse af den nuværende vejbredde vil, som det hidtil har været, bevare det nuværende fredelige og rolige Tversted.
Nedenstående indlæg er skrevet tidligere på måneden som et svar og før Chatgbt blev spurgt. Og konklusionen er den samme – fasthold en 8 m bred vej, det er der ikke megen tvivl om.