Besætningen var lige blevet kaldt på dækket, forklarer skipper Lars Fjord til FiskerForum. Ankeret var klar til at blive kastet for natten, men pludselig gik brandalarmen.
Et besætningsmedlem lukkede straks op til maskinrummet og kunne konstatere, at det var helt galt dernede. Hele maskinrummet på kutteren stod i lys lue. Besætningen var resolut, og fik smækket lugen til maskinrummet i en fart. Skipper fik desuden lukket brandspjældet, hvorefter brandanlægget blev aktiveret.
Besætningsmedlemmet, som åbnede til maskinrummet, fik en ordentlig gang røg, da lugen blev åbnet. Han blev ved ankomsten til Hirtshals kørt til undersøgelse på sygehuset for røgforgiftning, men var fredag morgen kommet hjem igen.
Samtidig med, at alt dette skete, sendte skipperen et varsel til skibe i området om situationen om bord, og anmodede om assistance. Hurtigfærgen Bergensfjord fra Hirtshals var i området og var hurtigt fremme ved havaristen og lagde sig stand-by, hvis tingene skulle udvikle sig yderligere.
Fiskerikollegaen Thomas, fra kutteren L40 Malia Alberte, var ligeledes i området på fiskeri, og var også hurtigt fremme ved “Fru Fjord” for ligeledes at kunne assistere og støtte kollegaerne i den tilspidsede situation.
Den lille redningsbåd fra Hirtshals var ved udsendelsen af nødmeldingen afgået og hurtigt fremme ved havaristen og gik standby, som de to andre både. Kort efter ankom redningsbåden Margrethe Gaardbo fra Hirtshals. Efter tingene var kommet helt under kontrol, blev “Fru Fjord” bragt under bugsering med kurs mod Hirtshals.
Ankommet til Hirtshals Havn gik brandvæsenet om bord med røgdykkere for at få styr på efterslukningen, så der ikke atter skulle opstå brand.
Søfartsstyrelsen har fredag besigtiget skaderne og optaget rapport. Samtidig har skipper og besætning været i kontakt med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd omkring ulykken.
Skipper Lars Fjord udtaler, at han er lykkelig for, at det ikke gik værre, end det gjorde. Var det sket få minutter senere, havde alle ligget i køjen, og hvad kunne der så ikke være sket, siger Lars Fjord.
Ødelæggelserne i maskinrummet er omfattende, fortæller han videre og frygter, at der nemt kan gå 1 til 2 måneder med at få skibet bragt klar til fiskeriet igen.
Foto: Falck Hirtshals.
Kilde: FiskerForum.
Jeg kan ikke sige at det garanteret ikke var et Halon1301 anlæg, der blev udløst. Halon(genider) blev forbudt med Montreal protokollen i 1988, så mon ikke det var et CO2 (Argonite eller Inergen) anlæg……..