Af Lene Bjørn Sørensen
Kandidat til KV21
Radikale Venstre
Hjørring Kommune
Klokken 10 sad jeg ved mit skrivebord og forberedte næste uges undervisning plus det løse. Tæt på kl. 16 er jeg stadig i gang og det fortsætter i hvert fald mindst to timer mere. Der er indlagte overspringshandlinger inkluderet, men i reel arbejdstid er der tale om 6-7 timers arbejde i dag.
Sidste søndag var forberedelsen i gang fra 10 til 20.
Det passer mig rigtig godt af flere grunde. Jeg bliver ikke afbrudt af andre end Mogens og mig selv. Jeg bruger stort set min tid meget effektivt og får ro til de kommende arbejdsdage.
Jeg har kollegaer, der trives rigtig godt med at være på arbejdspladsen fra kl. 8 til 15. Det fungerer bare ikke optimalt for mig. Enten bliver jeg forstyrret eller jeg forstyrrer andre, fordi det nærmest er umuligt at få min hjerne til at være fokuseret på at planlægge noget som helst efter 6 timers undervisning, når andre eller jeg selv snakker. Og det gør de og jeg, hvilket er helt naturligt i et forberedelsesrum med ca 18 personer, der er de dejligste kollegaer.
Indenfor tidsrummet 8-14 skal jeg være på skolen. Jeg må bruge 3 timer om ugen hjemme indenfor den resterende tid. Det kan godt være, det giver mening for nogen, men det gør det overhovedet ikke for mig, tænker jeg her søndag eftermiddag.
Der siges, at det der ikke kan forklares, kan ikke forsvares, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvad forklaringen er for den konstruktion. Hvis jeg er færdig med undervisning og møder, forstår jeg ikke, hvorfor jeg skal blive, når jeg er langt mere produktiv og kreativ, når der er ro. Jeg ved godt, at der er en arbejdstidsaftale, men hvorfor den er der, har jeg ikke styr på. Jeg ved også godt, at der vil være enkelte, der smutter meget tidligt, hvis der er åbnet for en mere fleksibel arbejdstid, men det tænker jeg, at lederne på skolen, så må tage sig af. Tage en snak med medarbejderne og i sidste ende afskedige dem, hvis ikke de passer deres job.
Mon ikke, der kan ændres på det fremover, da vi jo har gjort os nogle erfaringer i forbindelse med corona, der gør, at vi ved tingene sagtens kan fungerer i mere fleksible rammer.
Nu vil jeg kaste mig over arbejdet med planlægning af undervisningen, der i næste uge handler om Islam, sagtekster og Den kolde krig.
Håber på, at nogen imens vil gøre mig klogere på, hvorfor den nuværende konstruktion på skolerne er den bedste for børnene, kollegaerne og mig.
Hvilken regering og partier var det nu lige som stod bag skolereformen….. Håber de radikale ryger udenfor indflydelse i al fremtid…..