Der er vanlig travlhed på havnen i Hirtshals, efter at slagteskibet Norwegian Gannet netop er lagt til kaj. Med sig har den flere tons fersk laks, der skal videredistribueres ud fra Hirtshals.
Lastbiler holder linet op på stribe, klar til at aftage lasten, mens gaffeltrucks iler rundt mellem dem med lige dele tomme og fyldte kasser.
Laksefiskeriet er bare en del af den industri på Hirtshals Havn, der er dybt afhængig en stærk infrastruktur helt fra færgelejet og langt ud i resten af Europa. Derfor er der blandt laks og lastbiler også en vis begejstring ved udsigten til, at en 3. Limfjordsforbindelse nu bliver til virkelighed.
– Det er en utrolig vigtig beslutning for hele Nordjylland og hele Danmark. For os er det afgørende for destinationerne til Norge og Sverige, at der kommer en god, sikker forbindelse, siger bestyrelsesformand Anker Laden-Andersen.
Vil tiltrække investorer
Han håber, at planerne om en motorvej over Egholm kan være med til at skaffe investorer til den nordjyske havneby.
– Det er klart, at hvis vi skal have nogen til at investere rigtig mange penge i Hirtshals, så kræver det, at vores logistik er i orden, siger han.
Havnen er selv klar med en større milliard-investering i en havneudvidelse i 2026 – året efter etableringen af en ny Limfjordsforbindelse er planlagt til at gå i gang – og særligt i den henseende er det vigtigt for fremtidige samarbejdspartnere, at der er sikkerhed for, at både gods og feriegæster kan nå frem til Hirtshals til tiden.
– Så sætter vi for alvor turbo på at få solgt Hirtshals og hele Nordjylland som et vækstområde med rigtig gode forbindelser til Europa via et effektivt fungerende vejnet og i princippet også jernbanenet, siger Anker Laden-Andersen.
Kilde: TV2 Nord.
Hvad skete der lige for al den fragt der skulle op på skinner?
Det hedder ikke laks men forgiftet fisk.