Så starter kampen om retten til at gennemføre udvidelse af Hirtshals Havn. Udefrakommende aktører skal være vakse ved havelågen, hvis de ønsker at deltage. For de skal kunne lægge et bud ind allerede den 9. februar 2024.
Lokale entreprenører har gode muligheder
Den valgte fremgangsmåde giver lokale entreprenører, som har fulgt processen og overvejelserne omkring en kommende udvidelse af Hirtshals Havn, en oplagt fordel.
At man har blik for lokale aktører fremgår også indirekte af det relativt beskedne krav til budgivers omsætning, da der kun stilles krav om at interesserede virksomheder skal have haft en omsætning på 25 millioner euro de seneste 3 år og en solvens på 15%.
Kort sagt tilgodeser Hirtshals Havn mindre entreprenørvirksomheders mulighed for at deltage, fremfor økonomisk sikkerhed. Om det er klogt eller ej vil fremtiden vise.
Nedenstående er en automatisk oversættelse af det offentliggjorte udbud. Det originale udbud er skrevet på engelsk og kan læses på dette link
- Køber
1.1 Køber
Officielt navn: Hirtshals Havn
Købers juridiske type: Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds virksomhed: Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktivitet: Havnerelaterede aktiviteter
- Fremgangsmåde
2.1 Fremgangsmåde
Titel: Expansion North – Hirtshals
Beskrivelse: Hirtshals Havn er et aktieselskab, der er underlagt havnelovens regler for havne. Hirtshals Havn omfatter i dag følgende faciliteter: – Vesthavnen ved Hirtshals med lille skibsværft, fiskerbåde og fiskeauktionsterminalen – Østhavnen ved Hirtshals med 3 store færgeterminaler, store fiskerbåde med tilhørende kølerum og et større skibsværft. Hirtshals Havn har et samlet areal på ca. 1,1 mio. kvadratmeter og er allerede omsætningsmæssigt blandt de 10 største havne i Danmark. Som følge af den stigende transit til og fra Norge og Atlanterhavsområdet ser Hirtshals Havn en efterspørgsel og et behov for at imødekomme større skibe, der anløber havnen og er en havn mod Nordsøen, hvilket er udfordrende i vejrsituationer året rundt. Ambitionen er at kortlægge Hirtshals Havn som en nøglehavn i den nordlige del af Danmark både mod Norge og Atlanterhavet, men også som en velegnet transithavn ind og ud af Østersøen. Med den forbedrede indsejling, der gør det muligt for større skibe at anløbe havnen, bør det være en kommerciel beslutning at bruge havnen og ikke en maritim beslutning, hvilket betyder, at skibe kan anløbe sikkert i al slags vejr året rundt. Desuden vil havnen udvikle nye logistikområder med lange kajpladser med mulige Ro-Ro-faciliteter. Havnen er en del af virksomheden Greenport Scandinavia, der etablerer en hub til CO2-lagring med lagerfaciliteter på land, der både kommer ind fra udledere omkring Østersøen, men også går ud i slutlageret under Nordsøen. For at imødekomme behovet for kajarealer og bagland samt for at imødekomme eksisterende kunders behov ønsker Hirtshals Havn at gennemføre en større havneudvidelse mod nord. Hirtshals Havn har besluttet, at det overordnede formål med havneudvidelsen er: – At forbedre adgangen til søs – At etablere ca. 1.000 m ny effektiv kaj ekskl. kaj, der er nødvendig for at etablere RoRo-kajpladserne – At etablere 1 ny kaj til RoRo-kaj, men forberedt til en anden RoRo-kajplads – At etablere nye oplande til havnerelaterede erhverv. Hirtshals Havn har udarbejdet et forprojekt, der opfylder de overordnede ønsker, som Hirtshals Havn har til havneudvidelsen. Der henvises til projektbeskrivelserne (PD1-PD6). Tilbudsgiver kan anvende dette forprojekt som inspiration for tilbudsgiverens tilbud. Hvis tilbudsgiver har forslag til forbedringer eller behov for at minimere anlægsomkostninger, er Hirtshals Havn ikke afvisende i forhold hertil. Det er et krav, at levering i henhold til totalentreprise og ABT18 kan ske senest december 2027. Al kommunikation under udbudsprocessen skal foregå på dansk eller engelsk. Udbuddet gennemføres elektronisk ved hjælp af den elektroniske udbudsplatform www.udbuddet.dk.Ansøgeren/tilbudsgiveren skal derfor være registreret som tilladelsesindehaver på www.udbuddet.dk for at kunne deltage i udbuddet. Registrering som tilladelsesindehaver er gratis. Spørgsmål vedrørende www.udbuddet.dk, herunder forhold vedrørende registrering som tilladelsesindehaver, skal sendes direkte til www.udbuddet.dk via støttefunktionen. www.udbuddet.dk‘s support kan kontaktes telefonisk på +45 7022 7007. Udbudsmaterialet vil først være tilgængeligt på www.udbuddet.dk. Alle henvendelser vedrørende dette udbud skal ske skriftligt via www.udbuddet.dk.
Procedureidentifikator: b0b28c0c-9d05-4142-af51-12da8e481289
Intern identifikator: Udbud af entreprise på projekterings- og anlægsarbejde i forbindelse med udvidelsen Nørre Hirtshals
Type procedure: Forhandlet med forudgående offentliggørelse af en indkaldelse af tilbud/konkurrencepræget med forhandling
Proceduren fremskyndes: Nej
Hovedtræk ved proceduren: Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/25/EU af 26. februar 2014 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester med senere ændringer (forsyningsvirksomhedsdirektivet) som gennemført ved bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december 2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter om vand, energi, transport og posttjenester (“gennemførelsesbekendtgørelsen”). Udbudsprocessen betyder, at processen er opdelt i to faser: en prækvalifikationsfase (fase 1) og en tilbudsfase (fase 2). Udbudsprocessen vil derfor primært omfatte følgende aktiviteter: 1. Virksomheder kan ansøge om prækvalifikation på baggrund af udbudsbekendtgørelsen. 2. På baggrund af de modtagne prækvalifikationsansøgninger prækvalificeres 3-4 virksomheder til at afgive indledende tilbud. 3. De prækvalificerede virksomheder afgiver indledende tilbud. 4. Efter tilbudsfristens udløb og på baggrund af de oprindelige tilbud træffer Hirtshals Havn en tildelingsbeslutning, eller Hirtshals Havn beslutter alternativt at indlede forhandlinger. 5. Såfremt Hirtshals Havn indleder forhandlinger, forhandler Hirtshals Havn med tilbudsgiverne på baggrund af deres oprindelige tilbud. 6. Når forhandlingsprocessen er afsluttet, afgiver tilbudsgiverne et endeligt tilbud, hvorefter Hirtshals Havn tildeler totalentreprisen til den tilbudsgiver, der har afgivet det tilbud, der afspejler det bedste forhold mellem pris og kvalitet. En forudsætning for at kunne afgive tilbud – og dermed deltage i fase 2 af udbuddet (punkt 3-6 ovenfor) – er, at virksomheden har ansøgt om prækvalifikation, og at Hirtshals Havn har vurderet, at virksomheden er kvalificeret. Kun de 3-4 mest kvalificerede ansøgere vil blive inviteret til at indsende et tilbud. Ansøgningsfrist for prækvalifikation er den 9. februar 2024 kl. 12.00. Forventet meddelelse om udvælgelse af ansøgere er den 23. februar 2024. Fristen for afgivelse af indledende tilbud er den 30. april 2024 kl. 12.00. Hvis Hirtshals Havn beslutter at gennemføre forhandlingsmøder, forventes de afholdt den 29. maj 2024 – 31. maj 2024. Forventet frist for afgivelse af endelige tilbud er den 6. september 2024. Forventet meddelelse af tildelingsbeslutning er 7. oktober 2024. Bemærk: Hirtshals Havn forbeholder sig ret til at tildele totalentreprisen på baggrund af de oprindelige tilbud.
2.1.1 Formål
Kontraktens art: Bygge- og anlægsarbejder
Hovedklassifikation (cpv): 45241000 Havnebyggeri
Yderligere klassificering (cpv): 45112600 Klip og fyld
Yderligere klassifikation (cpv): 45221111 Vejbrobygningsarbejder
Yderligere klassifikation (cpv): 45241100 Kaj anlægsarbejde
Yderligere klassificering (cpv): 45243200 Bølgebryderarbejder
Yderligere klassifikation (cpv): 45243600 Kajvæg byggearbejde
Supplerende klassifikation (cpv): 71322000 Ingeniørprojektering i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation (cpv): 71323200 Anlægsteknisk design
Yderligere klassifikation (cpv): 71332000 Geotekniske tjenester
2.1.2 Opfyldelsessted
Postadresse: Norgeskaj 11
By: Hirtshals
Postnummer: 9850
Landeinddeling (NUTS): Nordjylland (DK050)
Land: Danmark
Yderligere oplysninger: Arbejdet skal udføres på Hirtshals Havn.
2.1.3 Værdi
Anslået værdi ekskl. moms: 145.000.000 EUR
2.1.4 Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger: Ansøgere skal erklære, at de ikke er omfattet af nogen af nedenstående udelukkelsesgrunde. En sådan erklæring afgives ved at udfylde del III, punkt A, B og C, i ESPD. Ansøgere, der er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 135-136, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1, udelukkes fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til totalentreprise, medmindre ansøgeren fremlægger dokumentation for pålidelig, jf. udbudslovens § 138, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2. For god ordens skyld bemærkes i den forbindelse, at Hirtshals Havn i medfør af udbudslovens § 134a skal udelukke en ansøger fra at deltage i udbuddet, hvis ansøgeren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s aftale om offentlige udbud eller andre handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter til tilbudsgivere, der er etableret i det pågældende land. Hirtshals Havn kontrollerer forud for tildelingsbeslutningen, at der ikke foreligger udelukkelsesgrunde. Tilsvarende vil ansøgere, der er omfattet af en af de frivillige udelukkelsesgrunde, der er nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1-6, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1, blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til totalentreprise, medmindre ansøgeren fremlægger dokumentation for pålidelighed, jf. udbudslovens § 138, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2. Dokumentation: Ansøgere skal efter anmodning, dvs. ikke som en del af ansøgningen, vedlægge et servicecertifikat (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder (eCertis (europa.eu)) som dokumentation for, at ansøgeren ikke er omfattet af en af ovennævnte udelukkelsesgrunde. Hirtshals Havn accepterer servicecertifikater udstedt efter 1. januar 2024. Serviceattesten vil blive krævet af de virksomheder, der er prækvalificerede, jf. udbudslovens § 151, stk. 2, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 11. I henhold til § 7, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (herefter “Lov om Klagenævnet for Udbud”) gælder følgende frister for indgivelse af en klage: Klager over udbud eller afgørelser omfattet af udbudslovens §§ II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal indsendes til Klagenævnet for Udbud senest: – 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelsen af en meddelelse til de berørte ansøgere vedrørende den udvalgte part, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når anmeldelsen er ledsaget af en begrundelse for afgørelsen – 45 kalenderdage efter, at den ordregivende myndighed har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at den ordregivende myndighed har indgået en kontrakt. Fristen beregnes fra dagen efter offentliggørelsen af bekendtgørelsen. – 30 kalenderdage regnet fra dagen efter, at den ordregivende myndighed har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at der er indgået en kontrakt baseret på en rammeaftale med en fornyet konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem, hvis meddelelsen har begrundet beslutningen – 6 måneder efter, at den ordregivende myndighed har indgået en rammeaftale, regnet fra dagen efter, at den ordregivende myndighed har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. udbudslovens § 2, stk. 2, eller § 171, stk. 4 – 20 kalenderdage fra dagen efter, at den ordregivende myndighed har meddelt sin afgørelse, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at den ordregivende myndighed i strid med udbudsloven eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal indgives til Klagenævnet for Udbud senest 30 kalenderdage efter dagen efter, at den ordregivende myndighed har indgået en kontrakt. i overensstemmelse med § 4 i lov om klagenævnet for offentlige udbud har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at den ordregivende myndighed har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for den ordregivende myndigheds beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til § 6, stk. 4, i lov om klagenævnet for udbud skal klageren senest samtidig med indgivelsen af en klage til Klagenævnet for Udbud skriftligt meddele den ordregivende myndighed, at der er indgivet klage til Klagenævnet for Udbud, og om klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren endvidere angive, om der anmodes om opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning findes på www.naevneneshus.dk. Efter anmeldelsen vil der blive afholdt en standstill-periode på 10 kalenderdage efter stk. 3 i lov nr. 593 af 2. juni 2016 om lov om klagenævnet for offentlige udbud. Dette indebærer, at kunden ikke kan underskrive kontrakten med den vindende tilbudsgiver, før standstill-perioden er udløbet. Der betales et gebyr på 350.000 kr. ekskl. moms til de 3-4 ansøgere, der er prækvalificerede, og som afgiver et indledende tilbud, forudsat at det oprindelige tilbud er i overensstemmelse med reglerne. Såfremt Hirtshals Havn vælger at føre forhandlinger med tilbudsgiverne, vil der blive betalt et tillæg på 150.000 kr. ekskl. moms til de tilbudsgivere, der afgiver endeligt tilbud, forudsat at det endelige tilbud er i overensstemmelse med reglerne. Den vindende tilbudsgiver er ikke berettiget til at modtage vederlag for sin deltagelse i udbudsproceduren. På dette grundlag udbetales vederlaget først på det tidspunkt, hvor udbudsprocessen afsluttes, dvs. på tidspunktet for offentliggørelse af bekendtgørelsen af totalentreprise.
Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6 Udelukkelsesgrunde
En lignende situation som konkurs i henhold til national ret: Befinder den økonomiske aktør sig i en lignende situation som konkurs som følge af en lignende procedure i henhold til nationale love og bestemmelser? Det er ikke nødvendigt at give disse oplysninger, hvis udelukkelse af økonomiske aktører i dette tilfælde er gjort obligatorisk i henhold til gældende national ret uden mulighed for fravigelse, hvis den økonomiske aktør alligevel er i stand til at udføre kontrakten.
Konkurs: Er den økonomiske aktør konkurs? Det er ikke nødvendigt at give disse oplysninger, hvis udelukkelse af økonomiske aktører i dette tilfælde er gjort obligatorisk i henhold til gældende national ret uden mulighed for fravigelse, hvis den økonomiske aktør alligevel er i stand til at udføre kontrakten.
Korruption: Har den økonomiske aktør selv eller en person, der er medlem af dennes administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser dér, været genstand for en endelig dom for korruption, en domfældelse, der højst blev afsagt for fem år siden, eller hvor en udelukkelsesperiode, der er fastsat direkte i dommen, fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, der involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192, 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den ordregivende myndigheds (den ordregivende enheds) eller den økonomiske aktørs nationale lovgivning.
Tvangsakkord: Er den økonomiske aktør akkord med kreditorerne? Det er ikke nødvendigt at give disse oplysninger, hvis udelukkelse af økonomiske aktører i dette tilfælde er gjort obligatorisk i henhold til gældende national ret uden mulighed for fravigelse, hvis den økonomiske aktør alligevel er i stand til at udføre kontrakten.
Deltagelse i en kriminel organisation: Har den økonomiske aktør selv eller en person, der er medlem af dennes administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser i denne organisation, været genstand for en endelig dom for deltagelse i en kriminel organisation, en domfældelse, der højst blev afsagt for fem år siden, eller hvor en udelukkelsesperiode, der er fastsat direkte i dommen, fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Aftaler med andre økonomiske aktører, der har til formål at fordreje konkurrencen: Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på at fordreje konkurrencen?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det miljøretlige område: Har den økonomiske aktør, så vidt han ved, tilsidesat sine forpligtelser på det miljøretlige område? Som der med henblik på dette udbud henvises til i national ret, i den relevante bekendtgørelse eller udbudsdokumenterne eller i artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme: Har den økonomiske aktør selv eller en person, der er medlem af dennes administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser dér, været genstand for en endelig dom for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme, ved en domfældelse, der højst blev afsagt for fem år siden, eller hvor en udelukkelsesperiode, der er fastsat direkte i dommen, fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig: Har den økonomiske aktør selv eller en person, der er medlem af dennes administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser dér, været genstand for en endelig dom for svig, en domfældelse, der højst blev afsagt for fem år siden, eller hvor en udelukkelsesperiode, der er fastsat direkte i dommen, fortsat finder anvendelse? I henhold til artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel: Har den økonomiske aktør selv eller en person, der er medlem af dennes administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser i forbindelse hermed, været genstand for en endelig dom for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en domfældelse, der er afsagt for højst fem år siden, eller hvor en udelukkelsesperiode, der er fastsat direkte i dommen, fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens: Er den økonomiske aktør genstand for insolvens eller likvidation? Det er ikke nødvendigt at give disse oplysninger, hvis udelukkelse af økonomiske aktører i dette tilfælde er gjort obligatorisk i henhold til gældende national ret uden mulighed for fravigelse, hvis den økonomiske aktør alligevel er i stand til at udføre kontrakten.
Tilsidesættelse af arbejdsretlige forpligtelser: Har den økonomiske aktør, så vidt han ved, tilsidesat sine arbejdsretlige forpligtelser? Som der med henblik på dette udbud henvises til i national ret, i den relevante bekendtgørelse eller udbudsdokumenterne eller i artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der forvaltes af likvidator: Forvaltes den økonomiske aktørs aktiver af en likvidator eller af retten? Det er ikke nødvendigt at give disse oplysninger, hvis udelukkelse af økonomiske aktører i dette tilfælde er gjort obligatorisk i henhold til gældende national ret uden mulighed for fravigelse, hvis den økonomiske aktør alligevel er i stand til at udføre kontrakten.
Skyldig i vildledning, tilbageholdt oplysninger, ude af stand til at fremlægge krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger om denne procedure: Kan den økonomiske aktør bekræfte, at: a) han har afgivet urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere, at der ikke foreligger udelukkelsesgrunde, eller at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) den har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) den ikke straks har været i stand til at fremlægge den dokumentation, der kræves af en ordregivende myndighed eller ordregivende enhed, og d) den har forpligtet sig til uretmæssigt at påvirke den ordregivende myndigheds eller ordregiverens beslutningsproces, til at indhente fortrolige oplysninger, der kan give den uretmæssige fordele i udbudsproceduren, eller til uagtsomt at give vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger om udelukkelse, Udvælgelse eller pris?
Rent nationale udelukkelsesgrunde: Andre udelukkelsesgrunde, der kan være fastsat i den nationale lovgivning i den ordregivende myndigheds eller ordregiverens medlemsstat. Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er angivet i den relevante bekendtgørelse eller i udbudsdokumenterne?
Interessekonflikt som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren: Har den økonomiske aktør kendskab til interessekonflikter som angivet i national ret, den relevante bekendtgørelse eller udbudsdokumenterne på grund af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure: Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er tilknyttet denne, rådgivet den ordregivende myndighed eller ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet: Har den økonomiske aktør begået en alvorlig fejl i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv? Hvor det er relevant, henvises til definitionerne i national ret, den relevante bekendtgørelse eller udbudsdokumenterne.
Førtidig opsigelse, erstatning eller andre lignende sanktioner: Har den økonomiske aktør oplevet, at en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt blev bragt til ophør før tiden, eller at der blev pålagt erstatning eller andre tilsvarende sanktioner i forbindelse med den tidligere kontrakt?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det socialretlige område: Har den økonomiske aktør, så vidt han ved, tilsidesat sine forpligtelser på det socialretlige område? Som der med henblik på dette udbud henvises til i national ret, i den relevante bekendtgørelse eller udbudsdokumenterne eller i artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af bidrag til sociale sikringsordninger: Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser med hensyn til betaling af bidrag til sociale sikringsordninger, både i det land, hvor den er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller ordregiverens medlemsstat, hvis denne ikke er etableret?
Forretningsaktiviteter suspenderes: Suspenderes den økonomiske aktørs forretningsaktiviteter? Det er ikke nødvendigt at give disse oplysninger, hvis udelukkelse af økonomiske aktører i dette tilfælde er gjort obligatorisk i henhold til gældende national ret uden mulighed for fravigelse, hvis den økonomiske aktør alligevel er i stand til at udføre kontrakten.
Betaling af skatter: Har den økonomiske aktør misligholdt sine forpligtelser med hensyn til betaling af skatter, både i det land, hvor han er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller ordregiverens medlemsstat, hvis denne ikke er etableret?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktiviteter: Har den økonomiske aktør selv eller en person, der er medlem af dennes administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser i forbindelse hermed, været genstand for en endelig dom for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktiviteter, ved en domfældelse, der er afsagt for højst fem år siden, eller hvor en udelukkelsesperiode er fastsat direkte i Er domfældelsen fortsat gældende? Som defineret i artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse eller medvirken eller tilskyndelse til eller forsøg på at begå en strafbar handling som omhandlet i rammeafgørelsens artikel 4.
- Parti
5.1 Parti: LOT-0000
Titel: Expansion North – Hirtshals
Beskrivelse: Hirtshals Havn er et aktieselskab, der er underlagt havnelovens regler for havne. Hirtshals Havn omfatter i dag følgende faciliteter: – Vesthavnen ved Hirtshals med lille skibsværft, fiskerbåde og fiskeauktionsterminalen – Østhavnen ved Hirtshals med 3 store færgeterminaler, store fiskerbåde med tilhørende kølerum og et større skibsværft. Hirtshals Havn har et samlet areal på ca. 1,1 mio. kvadratmeter og er allerede omsætningsmæssigt blandt de 10 største havne i Danmark. Som følge af den stigende transit til og fra Norge og Atlanterhavsområdet ser Hirtshals Havn en efterspørgsel og et behov for at imødekomme større skibe, der anløber havnen og er en havn mod Nordsøen, hvilket er udfordrende i vejrsituationer året rundt. Ambitionen er at kortlægge Hirtshals Havn som en nøglehavn i den nordlige del af Danmark både mod Norge og Atlanterhavet, men også som en velegnet transithavn ind og ud af Østersøen. Med den forbedrede indsejling, der gør det muligt for større skibe at anløbe havnen, bør det være en kommerciel beslutning at bruge havnen og ikke en maritim beslutning, hvilket betyder, at skibe kan anløbe sikkert i al slags vejr året rundt. Desuden vil havnen udvikle nye logistikområder med lange kajpladser med mulige Ro-Ro-faciliteter. Havnen er en del af virksomheden Greenport Scandinavia, der etablerer en hub til CO2-lagring med lagerfaciliteter på land, der både kommer ind fra udledere omkring Østersøen, men også går ud i slutlageret under Nordsøen. For at imødekomme behovet for kajarealer og bagland samt for at imødekomme eksisterende kunders behov ønsker Hirtshals Havn at gennemføre en større havneudvidelse mod nord. Hirtshals Havn har besluttet, at det overordnede formål med havneudvidelsen er: – At forbedre adgangen til søs – At etablere ca. 1.000 m ny effektiv kaj ekskl. kaj, der er nødvendig for at etablere RoRo-kajpladserne – At etablere 1 ny kaj til RoRo-kaj, men forberedt til en anden RoRo-kajplads – At etablere nye oplande til havnerelaterede erhverv. Hirtshals Havn har udarbejdet et forprojekt, der opfylder de overordnede ønsker, som Hirtshals Havn har til havneudvidelsen. Der henvises til projektbeskrivelserne (PD1-PD6). Tilbudsgiver kan anvende dette forprojekt som inspiration for tilbudsgiverens tilbud. Hvis tilbudsgiver har forslag til forbedringer eller behov for at minimere anlægsomkostninger, er Hirtshals Havn ikke afvisende i forhold hertil. Det er et krav, at levering i henhold til totalentreprise og ABT18 kan ske senest december 2027. Al kommunikation under udbudsprocessen skal foregå på dansk eller engelsk. Udbuddet gennemføres elektronisk ved hjælp af den elektroniske udbudsplatform www.udbuddet.dk.Ansøgeren/tilbudsgiveren skal derfor være registreret som tilladelsesindehaver på www.udbuddet.dk for at kunne deltage i udbuddet. Registrering som tilladelsesindehaver er gratis. Spørgsmål vedrørende www.udbuddet.dk, herunder forhold vedrørende registrering som tilladelsesindehaver, skal sendes direkte til www.udbuddet.dk via støttefunktionen. www.udbuddet.dk‘s support kan kontaktes telefonisk på +45 7022 7007. Udbudsmaterialet vil først være tilgængeligt på www.udbuddet.dk. Alle henvendelser vedrørende dette udbud skal ske skriftligt via www.udbuddet.dk.
Intern identifikator: Udbud af entreprise på projekterings- og anlægsarbejde i forbindelse med udvidelsen Nørre Hirtshals
5.1.1 Formål
Kontraktens art: Bygge- og anlægsarbejder
Hovedklassifikation (cpv): 45241000 Havnebyggeri
Yderligere klassificering (cpv): 45112600 Klip og fyld
Yderligere klassifikation (cpv): 45221111 Vejbrobygningsarbejder
Yderligere klassifikation (cpv): 45241100 Kaj anlægsarbejde
Yderligere klassificering (cpv): 45243200 Bølgebryderarbejder
Yderligere klassifikation (cpv): 45243600 Kajvæg byggearbejde
Supplerende klassifikation (cpv): 71322000 Ingeniørprojektering i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation (cpv): 71323200 Anlægsteknisk design
Yderligere klassifikation (cpv): 71332000 Geotekniske tjenester
Valgmuligheder:
Beskrivelse af mulighederne: Hirtshals Havn har ret til at købe en eller flere af følgende optioner: – Mulighed 1: Yderligere projekteringsdybde for kajkonstruktioner – Mulighed 2.1: Tungt lastareal med en projekteret dybde på 12,0 m – Mulighed 2.2: Tungt lastareal med en projekteret dybde på 13,0 m – Mulighed 3.1: Yderligere opmudring til en dybde på 12,0 m – Mulighed 3.2: Yderligere opmudring til 13,0 m dybde Formålet med optionerne er, at Hirtshals Havn har mulighed for at vurdere, om optionen skal gennemføres eller ej. Optionen skal derfor prissættes i henhold til markedsvilkårene. Flere oplysninger om mulighederne fremgår af udbudsmaterialet, især i projektbeskrivelserne (PD1-PD6).
5.1.2 Opfyldelsessted
Postadresse: Norgeskaj 11
By: Hirtshals
Postnummer: 9850
Landeinddeling (NUTS): Nordjylland (DK050)
Land: Danmark
Yderligere oplysninger: Arbejdet skal udføres på Hirtshals Havn.
5.1.3 Anslået varighed
Anden varighed: Ukendt
5.1.4 Fornyelse
Maksimale fornyelser: 0
5.1.5 Værdi
Anslået værdi ekskl. moms: 145.000.000 EUR
5.1.6 Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse: Deltagelse er ikke forbeholdt.
Indkøbsprojekt, der helt eller delvist finansieres med EU-midler.
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige indkøb (GPA)
Yderligere oplysninger: Ansøgere skal erklære, at de ikke er omfattet af nogen af nedenstående udelukkelsesgrunde. En sådan erklæring afgives ved at udfylde del III, punkt A, B og C, i ESPD. Ansøgere, der er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 135-136, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1, udelukkes fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til totalentreprise, medmindre ansøgeren fremlægger dokumentation for pålidelig, jf. udbudslovens § 138, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2. For god ordens skyld bemærkes i den forbindelse, at Hirtshals Havn i medfør af udbudslovens § 134a skal udelukke en ansøger fra at deltage i udbuddet, hvis ansøgeren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s aftale om offentlige udbud eller andre handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter til tilbudsgivere, der er etableret i det pågældende land. Hirtshals Havn kontrollerer forud for tildelingsbeslutningen, at der ikke foreligger udelukkelsesgrunde. Tilsvarende vil ansøgere, der er omfattet af en af de frivillige udelukkelsesgrunde, der er nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1-6, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1, blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til totalentreprise, medmindre ansøgeren fremlægger dokumentation for pålidelighed, jf. udbudslovens § 138, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2. Dokumentation: Ansøgere skal efter anmodning, dvs. ikke som en del af ansøgningen, vedlægge et servicecertifikat (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder (eCertis (europa.eu)) som dokumentation for, at ansøgeren ikke er omfattet af en af ovennævnte udelukkelsesgrunde. Hirtshals Havn accepterer servicecertifikater udstedt efter 1. januar 2024. Serviceattesten vil blive krævet af de virksomheder, der er prækvalificerede, jf. udbudslovens § 151, stk. 2, jf. gennemførelsesbekendtgørelsens § 11. I henhold til § 7, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (herefter “Lov om Klagenævnet for Udbud”) gælder følgende frister for indgivelse af en klage: Klager over udbud eller afgørelser omfattet af udbudslovens §§ II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal indsendes til Klagenævnet for Udbud senest: – 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelsen af en meddelelse til de berørte ansøgere vedrørende den udvalgte part, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når anmeldelsen er ledsaget af en begrundelse for afgørelsen – 45 kalenderdage efter, at den ordregivende myndighed har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at den ordregivende myndighed har indgået en kontrakt. Fristen beregnes fra dagen efter offentliggørelsen af bekendtgørelsen. – 30 kalenderdage regnet fra dagen efter, at den ordregivende myndighed har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at der er indgået en kontrakt baseret på en rammeaftale med en fornyet konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem, hvis meddelelsen har begrundet beslutningen – 6 måneder efter, at den ordregivende myndighed har indgået en rammeaftale, regnet fra dagen efter, at den ordregivende myndighed har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. udbudslovens § 2, stk. 2, eller § 171, stk. 4 – 20 kalenderdage fra dagen efter, at den ordregivende myndighed har meddelt sin afgørelse, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at den ordregivende myndighed i strid med udbudsloven eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal indgives til Klagenævnet for Udbud senest 30 kalenderdage efter dagen efter, at den ordregivende myndighed har indgået en kontrakt. i overensstemmelse med § 4 i lov om klagenævnet for offentlige udbud har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at den ordregivende myndighed har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for den ordregivende myndigheds beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til § 6, stk. 4, i lov om klagenævnet for udbud skal klageren senest samtidig med indgivelsen af en klage til Klagenævnet for Udbud skriftligt meddele den ordregivende myndighed, at der er indgivet klage til Klagenævnet for Udbud, og om klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren endvidere angive, om der anmodes om opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning findes på www.naevneneshus.dk. Efter anmeldelsen vil der blive afholdt en standstill-periode på 10 kalenderdage efter stk. 3 i lov nr. 593 af 2. juni 2016 om lov om klagenævnet for offentlige udbud. Dette indebærer, at kunden ikke kan underskrive kontrakten med den vindende tilbudsgiver, før standstill-perioden er udløbet. Der betales et gebyr på 350.000 kr. ekskl. moms til de 3-4 ansøgere, der er prækvalificerede, og som afgiver et indledende tilbud, forudsat at det oprindelige tilbud er i overensstemmelse med reglerne. Såfremt Hirtshals Havn vælger at føre forhandlinger med tilbudsgiverne, vil der blive betalt et tillæg på 150.000 kr. ekskl. moms til de tilbudsgivere, der afgiver endeligt tilbud, forudsat at det endelige tilbud er i overensstemmelse med reglerne. Den vindende tilbudsgiver er ikke berettiget til at modtage vederlag for sin deltagelse i udbudsproceduren. På dette grundlag udbetales vederlaget først på det tidspunkt, hvor udbudsprocessen afsluttes, dvs. på tidspunktet for offentliggørelse af bekendtgørelsen af totalentreprise.
5.1.9 Udvælgelseskriterier
Kriterium:
Type: Økonomisk og finansiel formåen
Navn: Økonomisk og finansiel formåen
Beskrivelse: Ansøgere skal opfylde følgende minimumskrav: – En årlig omsætning på mindst 25 mio. EUR i hvert af de seneste tre afsluttede regnskabsår. – En solvensnøgletal på mindst 15 % i hvert af de tre seneste afsluttede regnskabsår. – En egenkapital på mindst 15 mio. EUR i hvert af de seneste tre afsluttede regnskabsår. – Revisor må ikke i det senest afsluttede regnskabsår have udtrykt forbehold over for ansøgerens fortsatte drift (“going concern”, dvs. formodningen om selskabets fortsatte drift). Ved “afsluttede regnskabsår” forstås de tre seneste regnskabsår, for hvilke der foreligger godkendte regnskaber. Hvis ansøgeren er et konsortium/en lignende sammenslutning eller baserer sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet (f.eks. støttetjenester) for at opfylde minimumskravene, skal der indsendes et særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen. For ansøgere, der forlader sig på andre enheders kapacitet til opfyldelse af minimumskravene, skal ansøgeren desuden som en del af dokumentationen fremlægge en støttetilkendegivelse eller tilsvarende dokumentation, der beviser, at den pågældende enhed er retligt forpligtet over for ansøgeren. Hvis en ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, skal denne enhed hæfte solidarisk for ansøgerens forpligtelser i henhold til totalentreprisekontrakten. Hvis ansøgeren ikke kan fremlægge alle oplysninger om økonomisk og finansiel formåen, fordi ansøgeren er etableret inden for det seneste år, skal ansøgeren angive dette i ESPD. Bemærk: De fastsatte minimumskrav gælder også for nystartede virksomheder. Dokumentation: Ansøgere skal på anmodning, dvs. ikke som en del af ansøgningen, indsende det seneste reviderede årsregnskab eller en tilsvarende revisionspåtegning om de ønskede finansielle nøgletal, hvis Hirtshals Havn ikke kan få adgang til disse oplysninger på en offentligt tilgængelig hjemmeside (CVR.dk eller ansøgers egen hjemmeside).
Anvendelse af dette kriterium: Anvendt
Kriterium:
Type: Andet
Navn: Standarder for kvalitetssikring og miljøledelse
Beskrivelse: Ansøgeren skal opfylde følgende minimumskrav til ansøgerens kvalitetssikringsstandarder: – ISO 9000 kvalitetsstyringssystem eller tilsvarende – ISO 9001 kvalitetsstyringssystem eller tilsvarende. Dokumentation: Ansøgeren skal fremlægge dokumentation for sit kvalitetsstyringssystem i form af en kopi af et certifikat eller anden dokumentation, dokumentation eller en certificeret erklæring.
Anvendelse af dette kriterium: Anvendt
Kriterium:
Type: Egnethed til at udøve den erhvervsmæssige aktivitet
Anvendelse af dette kriterium: Anvendes ikke
Kriterium:
Type: Teknisk og faglig formåen
Navn: Tekniske og faglige kvalifikationer
Beskrivelse: Ansøgeren skal opfylde følgende minimumskrav: – Ansøgeren skal have udført mindst 1 lignende opgave/reference, der er igangværende eller afsluttet inden for de sidste 10 år (regnet fra ansøgningsfristen). Fastsættelsen af de 10 år sker ud fra en vurdering af, at dette er nødvendigt for at sikre tilstrækkelig konkurrence. Opgaverne/referencerne anses for “afsluttet”, når anlægsarbejdet anses for afleveret efter AB92/ABT93 eller AB18/ABT18. “Lignende opgaver/referencer” betyder, at: – Opgaven/referencen har en samlet kontraktværdi på mindst 30 mio. EUR, hvor ansøgeren skal have udført en væsentlig del af arbejdet (mindst 30 % af kontraktværdien), og – Opgaven/referencen har omfattet: – Etablering af bølgebrydere – Kajer, herunder spunspæle, kajhætter og kajforklæder, og – Opmudring og indvinding. Ansøger skal indsende opgaver/referencer, som skal indeholde en beskrivelse af opgavens/referencernes art og omfang, bygherre af opgaven/referencen, kontraktværdi med intern andel, beliggenhed, tidspunkt for udførelse af opgaven/referencen, kontaktperson og hvilken del af opgaven/referencen ansøgeren har stået for udførelsen af. Ansøgere opfordres til at angive maksimalt 5 opgaver/referencer. Angivelse af mere end 5 opgaver/referencer vil ikke resultere i, at ansøgningen betragtes som ikke-overensstemmende. Hirtshals Havn vil dog kun lægge vægt på de første 5 opgaver/referencer i udvælgelsen, hvorfor ansøger anmodes om at nummerere opgaverne/referencerne ved at angive nr. 1, nr. 2 mv. Bemærk: Hvis ansøgeren er et konsortium/lignende sammenslutning eller baserer sig på andre enheders tekniske eller faglige formåen (f.eks. supporttjenester) for at opfylde minimumskravene, Der skal indsendes et særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen. For ansøgere, der påberåber sig andre enheders evne til at opfylde minimumskravene, skal ansøgeren desuden som en del af dokumentationen fremlægge en støttetilkendegivelse eller tilsvarende dokumentation, der beviser, at den pågældende enhed er retligt forpligtet over for ansøgeren. Dokumentation: Hirtshals Havn anser referencelisten, der skal indgå i ESPD’et, for at være den endelige dokumentation for ansøgers tekniske og faglige formåen. I tilfælde af at Hirtshals Havn modtager ansøgninger fra mere end 3-4 godkendte virksomheder/konsortier, vil Hirtshals Havn udvælge de 3-4 mest kvalificerede virksomheder/konsortier. Ved vurderingen af, hvilke virksomheder/konsortier der er mest støtteberettigede, vil Hirtshals Havn lægge vægt på følgende: – Hvor stor en del af udførelsen af opgaven/referencen ansøgeren har været ansvarlig for som en større del, vejer mere positivt end en mindre del – At ansøgers opgaver/referencer er relevante, hvilket betyder, at: – Opgaverne/referencerne er af samme kompleksitet som udbuddet, herunder at opgaverne/referencerne har omfattet en havneudvidelse med etablering af kajer, herunder spunspæle, kajhætter og kajforpladser, samt etablering af bølgebrydere, opmudring og indvinding. – Opgaverne/referencerne er nye – Kontraktværdien er stort set identisk med det budgetterede anlægsbudget. Med henblik på udvælgelse skal ansøgeren udfylde ESPD, afsnit V. Med hensyn til ovenstående kan ansøgeren henvise til de oplysninger, der er fremlagt ved vurderingen af, om mindstekravene er opfyldt. Hirtshals Havn opfordrer ansøger til at prioritere referencelisten, så den mest relevante er opført som nr. 1, den næstmest relevante reference som nr. 2 og så videre. Hvis der angives mere end 5 referencer, vil Hirtshals Havn kun fremhæve de første 5 referencer i ansøgerens prioriterede liste eller de 5 referencer, der optræder først i ESPD.
Anvendelse af dette kriterium: Anvendt
Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, der skal indbydes til anden fase af proceduren
Oplysninger om anden fase af en totrinsprocedure:
Mindste antal ansøgere, der skal indbydes til anden fase af proceduren: 3
Maksimalt antal ansøgere, der kan indbydes til anden fase af proceduren: 4
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium:
Type: Pris
Navn: Pris
Beskrivelse: Ved vurderingen af underkriteriet “Pris” vil Hirtshals Havn lægge vægt på den samlede vurderingstekniske udbudspris ekskl. moms, som fremgår af Mængdeopgørelsen, se bilag “6. Mængdeopgørelse”. Den samlede vurderingstekniske tilbudspris beregnes på grundlag af den samlede tilbudspris for den fulde havneudvidelse samt summen af optionspriserne, dvs. option 1, option 2.1, option 2.2, option 3.1, option 3.2, hvor summen af optionspriserne indgår i den samlede vurderingstekniske tilbudspris med 75 % af deres samlede værdi. Med henblik på vurderingen af tilbuddet i forhold til underkriteriet “Pris” skal tilbudsgiver udfylde og underskrive bilag “6. Mængdeopgørelse” indgår i udbudsmaterialet. Rubrikkerne i form af mængdeopgørelser markeret med gult skal udfyldes. Alle priser i form af mængdeopgørelser skal angives i DKK ekskl. moms. Bemærk: En uafsluttet registrering eller en færdig optegnelse med 0 kr. eller med tegn eller bogstaver betyder, at tilbudsgiver er forpligtet til at levere ydelserne til 0 kr.
Vægt (procentdel, præcis): 50
Kriterium:
Type: Kvalitet
Navn: Kvalitet
Beskrivelse: Ved vurderingen af underkriteriet “Kvalitet” vil Hirtshals Havn lægge vægt på følgende underkriterier (vægtning i parentes): – “Teknisk kvalitet” (60 %) – “Organisation og nøglepersoner” (20 %) – “Tidsplan og risikostyring” (20 %). Med underkriteriet “Teknisk kvalitet” vil Hirtshals Havn lægge stor vægt på, om tilbudsgivers nuværende tegninger og beskrivelser, der giver Hirtshals Havn sikkerhed for, at den tekniske kvalitet, der kræves, i henhold til minimumskravene samt kravene i PD’erne, særligt PD1, PD2, PD3 og PD4, kan opnås. Ved vurderingen af delscenariet vil Hirtshals Havn lægge vægt på, at: – Tilbudsgivers tegninger og beskrivelser for det tilbudte havnelayout, dvs. havnekonfigurationen for kaj- og moleplaceringer omfattet af PD1, er gennemtænkte, nøje overvejet, særligt i forhold til besejlingsforhold. – Tilbudsgivers tegninger og beskrivelser af arbejdet omfattet af PD2 er gennemtænkte, robuste og veldokumenterede, hvilket giver Hirtshals Havn tillid til, at de eksisterende og nye konstruktioner kan sikres gennem hele udførelsesfasen. – Tilbudsgivers tegninger og selve processen for det af PD3 omfattede arbejde er velovervejede, herunder at give Hirtshals Havn tillid til, at: – Tilbudsgiver vil fokusere på løbende erosion og sedimentering i udførelsesfasen. – Tilbudsgiver vil fokusere på gravespild i udførelsesfasen. – Tilbudsgiver vil fokusere på håndtering og inkorporering af forskellige materialer, herunder med fokus på Hirtshals Havn og tilbudsgivers egne kriterier for opfyldelse af PD4 og PD5. – Tilbudsgivers tegninger og beskrivelser af det af PD4 omfattede arbejde er gennemtænkte, robuste og veldokumenterede, herunder tilbudsgivers evne til at give Hirtshals Havn tillid til, at tilbudsgiver forstår og kan styre sammenhængen mellem de arbejder, der er omfattet af PD3 og PD4. Ovenstående vægtes ligeligt i vurderingen af underunderkriteriet “teknisk kvalitet”. Ved evaluering af underkriteriet “Organisation og nøglepersoner” vil Hirtshals Havn lægge vægt på, at: – De tilbudte nøglepersoner har relevant erfaring, herunder at projektledere og assisterende projektledere har dybdegående og solid erfaring fra sammenlignelige havneudvidelsesprojekter – De tilbudte nøglepersoners bidrag til havneudvidelsesprojektet er relevant, og at sammensætningen af nøglepersonerne er optimal i forhold til havneudvidelsesprojektet – Organisationen besidder tilstrækkelige ressourcer og kompetencer til gennemførelse af havneudvidelsen af Hirtshals Havn – Projektorganisationen besidder tilstrækkelige kompetencer og ressourcer til at sikre, at projektorganisationen er robust, herunder at projektorganisationen har erfaring med at lede og koordinere lignende havneudvidelsesprojekter – Projektorganisationen forstår og kan navigere i et projekt, der har politisk bevågenhed – Tilbudsgivers tilgang til arbejdet med Port af Hirtshals og dets rådgivere. Ovenstående vægtes ligeligt i vurderingen af underkriteriet “Organisation og nøglepersoner”. Ved evaluering af underkriteriet “Tidsplan og risikostyring” vil Hirtshals Havn lægge vægt på, at: – Tilbudsgivers tidsplan inklusive milepæle på kritisk vej for udførelsen af havneudvidelsesprojektet fremstår realistisk, robust og detaljeret, herunder at tidsplanen har veldefinerede aktiviteter og milepæle (Bemærk: det er et krav, at levering i henhold til ABT18 kan ske senest december 2027, jf. udkast til totalentreprise og bilag B.1.1, afsnit 2.2) – Tilbudsgivers evne til at “bemande” havneudvidelsesprojektet, herunder forebygge og indhente eventuelle forsinkelser – Gennem hele projektet har tilbudsgiver særligt fokus på de risici, der kan opstå – Tilbudsgiver kan håndtere de risici, der måtte opstå, således at tilbudsgiver konsekvent har fokus på at skabe fremdrift i havneudvidelsesprojektet, herunder at tilbudsgiver fokuserer på forebyggende og korrigerende handlinger for at minimere risiciene. Ovenstående vægtes ligeligt i evalueringen af underunderkriteriet “Tidsplan og risikostyring”.
Vægt (procentdel, præcis): 50
5.1.11 Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på: ENG
Frist for anmodning om yderligere oplysninger: 2024-01-29+01:00 00:00:00+01:00
Udbudsdokumenternes adresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d06a65e0-c7de-41bc-a381-2f2665fd780e/publicMaterial,
5.1.12 Betingelser for indkøb
Betingelser for proceduren:
Forventet dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive bud: 2024-02-23+01:00
Betingelser for indsendelse:
Elektronisk indsendelse: Påkrævet
Adresse til indsendelse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d06a65e0-c7de-41bc-a381-2f2665fd780e/homepage
Sprog, som bud eller ansøgninger om deltagelse kan indgives på: engelsk, dansk
Elektronisk katalog: Ikke tilladt
Varianter: Ikke tilladt
Kontraktvilkår:
Betingelser vedrørende kontraktens udførelse: Totalentreprise regulerer vilkår for udførelse, herunder konventionalbod for forsinkelse og for flytning af nøglepersoner uden forudgående godkendelse.
En fortrolighedsaftale er påkrævet
Elektronisk fakturering: Påkrævet
Elektronisk bestilling vil blive brugt
Elektronisk betaling vil blive brugt
Finansiel ordning: Der henvises til det relevante afsnit i totalentreprise.
Information om gennemgangsfrister: Frist for ansøgning om prækvalifikation er den 9. februar 2024 kl. 12.00. Forventet meddelelse om udvælgelse af ansøgere er den 23. februar 2024. Fristen for afgivelse af indledende tilbud er den 30. april 2024 kl. 12.00. Hvis Hirtshals Havn beslutter at gennemføre forhandlingsmøder, forventes de afholdt den 29. maj 2024 – 31. maj 2024. Forventet frist for afgivelse af endelige tilbud er den 6. september 2024. Forventet meddelelse af tildelingsbeslutning er 7. oktober 2024. Hirtshals Havn forbeholder sig ret til at ændre tidsplanen for udbuddet. Bemærk: Hirtshals Havn forbeholder sig ret til at tildele totalentreprisen på baggrund af de oprindelige tilbud.
5.1.15 Teknikker
Rammeaftale:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion:
5.1.16 Yderligere oplysninger, mægling og revision
Klageinstans: Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om udbudsproceduren: Hirtshals Havn
Organisation, der giver offlineadgang til udbudsdokumenterne: Hirtshals Havn
Organisation med mere information om klageprocedurerne: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation der modtager ansøgninger om deltagelse: Hirtshals Havn
Organisation, der behandler udbud: Hirtshals Havn
- Organisationer
8.1 ORG-0001
Officielt navn: Hirtshals Havn
Registreringsnummer: 25868455
Postadresse: Norgeskaj 11
By: Hirtshals
Postnummer: 9850
Landeinddeling (NUTS): Nordjylland (DK050)
Land: Danmark
Kontaktpunkt: Niels Kiersgaard
E-mail: hirtshals.dk”>nk@portofhirtshals.dk
Telefon: +4523720627
Internetadresse: hirtshals.dk/da/”>https://portofhirtshals.dk/da/
Denne organisations roller:
Køber
Organisation, der giver yderligere oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der giver offlineadgang til udbudsdokumenterne
Organisation, der modtager anmodninger om deltagelse
Organisation, der behandler bud
8.1 ORG-0002
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer: ORG-37795526
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Country subdivision (NUTS): Vestjylland (DK041)
Land: Danmark
Contact point: Klagenævnet for Udbud
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Slutpunkt for informationsudveksling (URL): https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller:
Gennemgå organisation
8.1 ORG-0003
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer: ORG-10294819
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Country subdivision (NUTS): Byen København (DK011)
Land: Danmark
Contact point: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Slutpunkt for informationsudveksling (URL): https://www.kfst.dk
Denne organisations roller:
Organisation, der giver yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1 ORG-0004
Officielt navn: Mercell Holding ASA
Registreringsnummer: 980921565
Postadresse: Askekroken 11
By: Oslo
Postnummer: 0277
Landeinddeling (NUTS): Oslo (NO081)
Land: Norge
Kontaktpunkt: eSender
E-mail: publication@mercell.com
Telefon: +47 21018800
Telefax: +47 21018801
Internetadresse: http://mercell.com/
Denne organisations roller:
TED eSender
Det er intet belæg for en sådan udvidelse – Det strider lodret mod Vi skal reducere mængden af landbrug, for de svine himlen, havet og land til.
Oveni den påtænkte biodiesel 4-5 gange dyrere end normale. Hvem vil købe den med mindre den tvunget og med et klækkeligt tilskud. Og hvem kommer dette fra.
Adskillige normale mennesker ser. der højst har den behov for mindre justeringer og bæver. Skal vi ligne Frederikshavn og Hanstolm.,Det burde da være omvendt.
Og disse mange ekstra skibe. Hvad skal de sejle med?
Fristende at antage skibene skal og kan på sejle batterier, hvor vi importeret det hertil.fra Tyskland eller får kulkraft fra Aalborg.