Det begyndte med en kæmpe passion for græsplæner og en idé om at brede budskabet til haveejere om, hvor nemt det er at skabe en smuk plæne.
I dag er Proff Turf en virksomhed med vokseværk – og to investorer i ryggen. Parret bag virksomheden, Theis Fonseca Holmene og Benedicte Bernhardis, har netop fået investering fra Tahir Siddique, kendt fra DR’s Løvens Hule samt forretningsmanden Martin Dommerby fra Aalborg.
Proff Turf sælger komplette plejeprogrammer og produkter til græsplæner og rådgiver private og erhverv i, hvordan man får en flot og sund plæne.
”Vi har længe drømt om at leve af noget, vi selv har skabt – selv at bestemme og se noget udvikle sig”, fortæller parret, som tidligere har gjort sig erfaringer med iværksætteriet gennem en række hobbyvirksomheder.
Theis’ passion blev startskuddet
Passionen for græs kommer fra Theis, som har arbejdet med plæner i 13 år – først på en golfbane og senere som ansvarlig for banerne i FC København og AGF.
”Det startede egentlig tilfældigt. Jeg ville have været tømrer eller mekaniker, men fandt ud af, at det alligevel ikke var mig. Da jeg blev tilbudt et job på en golfbane, fangede det mig med det samme. Græsset skulle stå skarpt, hele måden at gøre tingene på tiltalte mig. Der var jeg i otte år. Siden kom jeg til et fodboldstadion i min fødeby Skagen, og blev efter 2 år kontaktet og ansat af FC København.”
I de knap 2 år, de boede i København pga. projektet i Parken, opstod idéen til en virksomhed. Theis oplevede mange komme til ham for at få råd til deres private haver og han begyndte at vende idéen med Benedicte, der på det tidspunkt læste en PBA i Innovation og Entrepreneurship. Hun besluttede sig for at lave en business case under sin uddannelse.
”Jeg lavede bl.a. en undersøgelse, der viste, at rigtig mange private haveejere gerne vil pleje deres græsplæne selv – de ved bare ikke hvordan”, fortæller Benedicte. ”Der er en stolthed i selv at gøre det – og for mange er det nærmest meditativt at gå i haven”.
En hård periode – og et vendepunkt
Perioden i København var hård. Theis knoklede med at løse de udfordringer, Parken havde med plænen og var nærmest aldrig hjemme. Han mødte ofte ind klokken syv om morgenen og gik i seng klokken fire om natten. Samtidig døde hans mor af cancer og han faldt om og var indlagt i 14 dage pga. et astmaanfald. Han er ikke i tvivl om, at det hang sammen med, at han var for presset. Det fik dem til at se iværksætterlivet, med styring og prioritering af egen tid, som en attraktiv livsstil – og valgte at gå all-in på at skabe Proff Turf.
Da de vendte hjem til Hjørring, blev AGF ved med at kontakte Theis, og selvom han afslog flere gange, fik en passioneret og ihærdig Nikolaj Pold ham overtalt til det spændende projekt. Theis står i dag med ansvaret for græsset på AGF’s nye stadion i Aarhus – et prestigeprojekt i dansk fodbold. Sideløbende arbejder han på Proff Turf, hvor Benedicte lægger sine kræfter på fuld tid.
Parret komplementerer hinanden. Theis har græsekspertisen, Benedicte kommer med forskellige uddannelser i bagagen og kan lave mange af de grafiske og kommunikative opgaver. Det sparer dem for mange penge.
”Det med at arbejde sammen har vi faktisk aldrig tænkt så meget over”, fortæller Theis. ”Vi er altid bare kommet til at gøre det sammen”.
Benedicte griner: ”Vi kan blive tæskeuvenner, men vi har det heldigvis mest fedt sammen”.
Sparring, nye forbindelser og investorer med ombord
Hjemme i Hjørring kontaktede parret Business Hjørring for hjælp til at starte op. Samarbejdet med erhvervskonsulenterne Line Uggerly Jørgensen og Lars Gaden Jensen blev et vigtigt rygstød.
”Vi havde brug for nogle at sparre med – både om prissætning, salg og strategi. Man bliver lidt indspist, når man sidder med det hele selv. Line og Lars hjalp os med at få andre øjne på og stå stærkere i vores formidling”, fortæller Benedicte.
Endnu et vigtigt vendepunkt kom, da de blev inviteret til at sidde i panelet til Business Hjørrings iværksætterevent i Frysehuset i november 2024, hvor Tahir Siddique var hovedtaler.
”Jeg var virkelig nervøs for at stå på en scene, men vi blev skubbet til at gøre det – og det gik godt. Der er sket meget siden”, siger Benedicte.
Efter eventet tog Tahir kontakt. Derfra fulgte flere møder og forhandlinger og også Martin Dommerby kom på banen som medinvestor. I starten af juni 2025 landede aftalen.
Om Proff Turf som investeringscase, fortæller Martin Dommerby:
”Theis og Benedicte elsker deres produkt, og man mærker det tydeligt. De har allerede vist, at de kan skabe kunder og omsætning, og den næste fase er virkelig spændende – der hvor noget skal bygges op og skaleres”.
Han har tidligere investeret i Qookware og OutNordic og har stor erfaring med at opbygge onlineforretninger.
”Min rolle bliver at styrke deres digitale univers, bidrage til at skabe økonomisk råderum og prioritere rigtigt. Man kan ikke det hele på én gang – det handler om at vælge, hvad der skal rykkes på som det næste.”
Mens Martin er tæt på og i nærmest daglig kontakt, bidrager Tahir på online møder med netværk og strategisk overblik, samtidig med, han aldrig er mere end et opkald væk. Begge spiller en aktiv og vigtig rolle.
”Det føles som det helt rigtige valg. Vi får sparring, døråbnere og nogle stærke kræfter omkring os. Det betyder meget”, siger Theis.
Fokus på vækst – først i Danmark og dernæst i udlandet
Proff Turf står nu foran en ny fase. Målet er først at få fodfæste på det danske marked, brede kendskabet til brandet – og derefter kigge mod eksport.
”Vi kigger både mod Tyskland og Norge. Der er kæmpe potentiale, fx i Tyskland med 80 mio indbyggere og et lidt varmere klima, der kan udvide sæsonen. Men først skal vi sikre en stærk position herhjemme”, fortæller Theis. ”Vi har gjort det godt selv, men vi ved også, at vi ikke kan skalere alene. Det er dét, investeringen og netværket skal hjælpe os med”.
Kilde: Business Hjørring.