I regeringens lovprogram for 2026 lægges der op til en markant ændring for landets havne: Fra 2027 skal statslige, kommunale og selvejende havne betale selskabsskat på 22 procent – på linje med øvrige danske virksomheder.
Ifølge Tine Kirk Pedersen, administrerende direktør i brancheorganisationen Danske Havne, kommer forslaget ikke som nogen overraskelse. Ændringen sker som følge af EU-domme i blandt andet Holland og Italien, der har fastslået, at havne udøver økonomisk aktivitet og derfor skal beskattes.
– Vi har vidst, at turen nok også kom til Danmark – og det er så sket nu, siger Tine Kirk Pedersen til Søfart.
Hun understreger dog, at der ikke er tale om nogen dramatisk udvikling:
– Private virksomheder, der driver forretning, betaler jo skat. Men det er klart, at vi gerne vil investere så meget som muligt i at forbedre havneinfrastrukturen til glæde for de virksomheder, som bruger havnene. Så på den led er det da en lille bet for havnene og havnenes brugere.
Konsekvenserne stadig uklare
Skatteministeriet har endnu ikke offentliggjort detaljer om lovforslaget, herunder det forventede provenu eller præcis afgrænsning. Heller ikke Danske Havne kender de økonomiske konsekvenser i detaljer.
– Det afhænger helt af, hvordan loven bliver udformet, og der vil vi selvfølgelig arbejde for en lempelig implementering, så vi fortsat kan udvikle de danske havne konkurrencedygtigt, siger Tine Kirk Pedersen.
Små havne kan gå fri
Ifølge Danske Havne vil mindre havne – som lystbådehavne og små kommunale anlæg – muligvis blive undtaget fra skattepligten under EU’s såkaldte de minimis-regler, der fritager aktører med begrænset økonomisk aktivitet.
I dag er det kun kommunale havne, der er organiseret som aktieselskaber, som betaler selskabsskat. For de øvrige har skattefritagelsen været begrundet i, at overskuddet geninvesteres i infrastruktur som moler og sejlrender.
Lovforslaget skal bringe Danmark i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Kilde: Søfart.


