MarineShaft blev fornylig kontaktet af rederiet, da fiskerfartøjet LLV Kaprodon lå i dok til reparation på et værft i Norge.
Gearkassen type Alpha Diesel 44KV13 blev adskilt på det norske værft. En inspektion af servostemplet afslørede alvorligt slid og skader på stemplet. Første tanke var , at det krævede en fornyelse.
En lang leveringstid på næsten 4 måneder for et nyt servostempel var dog en foruroligende nyhed og fik rederen til at se efter alternativer.
MarineShaft kom med en reparationsplan for servostemplet ved hjælp af en blid svejsemetode og såkaldt laserbeklædning.
Reparationen omfattede demontering, måling og test af hårdhed, skumning af hvidt metal i lejet, bearbejdning af de beskadigede områder før og efter laserbeklædning. Såkaldt NDT-test udført af tredjepart. Desuden blev servostemplet koldrettet og en LPI-test skulle følges.
Omkostningerne ved denne reparation var mindre end prisen for at købe et nyt servostempel, og reparationstiden taler for sig selv.
Efter kun tre arbejdsdage returnerede MarineShaft servostemplet så godt som nyt og med den fulde klassegodkendelse af RMRS.
Tid er kort sagt penge!
Kilde: MarineShaft.