Sproget er et magtmiddel, som undertrykker dem, der i forvejen har det svært, lyder et klassisk ideologikritisk syn på en undertrykkende brug af ordene, men heldigvis er der også andre måde at kommunikere på, hvilket man i weekenden kunne opleve ved eventen Ordkraft i Aalborg.
Byrådsmedlem, studielektor ved Aalborg University Business School og forfatter Claus Mørkbak Højrup er nemlig vild med at formidle historien gennem romaner, hvor læseren bogstavelig talt oplever gennem hovedpersonernes øjne og følelser, hvilket han allerede på fornem vis har gjort med Mordet ved Dybbøl Banke og Mordet ved Tjernobyl.
I fredags kunne man da også på Ordkraft i Aalborg opleve forfatteren i samtale med moderator Matilde Norup Iversen. Emnet var en snak om den historiske krimi som genre og helt konkret Mordet i Tjenobyl som Claus Mørkbak Højrups fiktivt udfoldede forudsigelse af Ruslands blodige overfald på nabolandet Ukraine.
– Som forfatter af historisk skønlitteratur har jeg en unik mulighed for at skabe forbindelse mellem fortiden og nutiden. Min fortælling kan bidrage til at give læserne en dybere forståelse af, hvor vi kommer fra, og hvordan vores nutid er blevet formet af historien. Den kan hjælpe med at belyse nogle af de aktuelle problemer, vi står overfor i dag. Ved at undersøge fortiden og de beslutninger, der blev truffet af mennesker i den tid, kan vi måske lære af de fejl og succeser, der blev begået og opnå en større indsigt i de udfordringer, vi står overfor i dag. Grusomhederne i Ukraine ses også i historien, for eksempel ved Dybbøl Banke, lyder det efterfølgende fra Claus Mørkbak Højrup i et opslag på LinedIn.
Forfatterens håb er nemlig, at hans historiske fortælling så at sige bidrager til at inspirere, uddanne og underholde læserne og samtidig give en større forståelse for, hvor vi kommer fra og forhåbentlig endda kan bruge den viden til at forme vores fremtid.
– Det er fascinerende at se, hvordan verden var anderledes, og hvordan mennesker levede, tænkte og handlede i en anden tid. Historiske begivenheder kan også tilbyde et væld af konflikter og plottråde, som kan være spændende at udforske og præsentere på en måde, der er både underholdende og lærerig. Ved at læse eller skrive historisk skønlitteratur kan man opdage, hvordan disse begivenheder og tidligere tiders samfund stadig påvirker os i dag. Jeg tror f.eks. at vores forståelse af Danmark i dag ville være meget anderledes, hvis vi ikke havde tabt Slesvig og Holsten i 1864. Havnen i Hamborg ville for eksempel være dansk i dag, uddyber forfatteren.
– Det allersværeste ved at skrive historisk skønlitteratur er at sikre, at fortællingen er tro mod den tid, som jeg beskriver. Dette indebærer research for at få detaljerne omkring tiden og kulturen, såsom detaljer som tidsperiodens sprog, sociale normer, og politiske forhold. Jeg vil gerne sikre at mine karakterer er autentiske og passer ind i den historiske kontekst. Det er også udfordrende at finde den rette balance mellem at fortælle en god historie og samtidig overholde de faktiske begivenheder, tilføjer Claus Mørkbak Højrup.
Samtidig finder forfatteren det med sit eget udtryk sjovt at udforske tidligere tider og genskabe dem i romaner, som han har gjort det igen med Oberstens dilemma, der udkommer den 26 april. Romanen er en fortsættelse af Mordet ved Dybbøl Banke. Her er vi da også igen tilbage ved 1864. Konseilspræsident Monrads søn bliver bortført under sin tjeneste som soldat på Als. Preusserne har besat Dybbøl Banke. Fredsforhandlingerne er brudt sammen, og våbenhvilen er udløbet. Hvem står bag? Er det fjenden? Er motivet personligt, eller ønsker bortførerne penge?
– Jeg har mulighed for at skabe en verden, der er fyldt med historiske detaljer, og som læserne kan rejse tilbage i tiden med. Det er også sjovt at opfinde karakterer, der passer til den tid, som jeg skriver om. Endelig kan det også være sjovt at opdage nye og spændende oplysninger om tiden og kulturen.
Sproget kan ganske sikkert og vist være et magtmiddel, men det kan altså fornuftigvis også anvendes anderledes positivt. Derom bærer litteraturen lykkeligvis vidnesbyrd. Claus Mørkbak Højrup har tydeligvis ordet i sin kreative magt, men er samtidig yderst bevidst om sit medfølgende ansvar som forfatter af historiske romaner.