Mens vi venter på udspil og større åbenhed fra både bestyrelsen hos Hirtshals Havn og byrødderne i Hjørring Kommune angående satsningen på udbygning af klimavenlig energi får hele det bagvedliggende mindset opbakning fra Rune D. Rasmussen, som er direktør i ADP A/S i Fredericia.
Direktøren, der i øvrigt bakkes op af brancheorganisationen Danske Havne, mener således, at man reelt kan være i gang allerede til næste år, hvis man viser viljen og kommer fremad, hvilket imidlertid kræver, at man tager tingene i den rigtige rækkefølge og udformer projekterne til de områder, der både har infrastrukturen samt markedet for det, hvilket kunne lyde som en opskrift på såvel kommerciel succes som politisk opbakning også for Hirtshals Havn.
Direktøren mener ikke, at man absolut skal gå på kompromis med de store målsætninger, men i stedet erkende, at det er en proces, der løber, hvilket igen bedst gøres ved at komme i gang med flere små projekter, der så løbende kan opskaleres. Man skal kort fortalt aller først have infrastrukturen i orden.
Den visionære direktørs grønne tanker drejer sig ganske vist om Aalborg og Fredericia, som angiveligt kan forsyne store dele af både Jylland og Fyn. Sjælland og øerne kan dernæst klares fra Kalundborg Havn og Prøvestenen i CMP hos Københavns Havn.
– Det er helt rigtigt, at det kræver handlekraft og vilje at få det her i gang, og det kan ikke gå hurtigt nok, fastslår i forlængelse af ovenstående Tine Kirk Pedersen, som er direktør i brancheorganisationen Danske Havne. Ifølge den tankegang er danske havne naturlige knudepunkter for processen, idet de dels råder over plads, logistikerfaring og infrastruktur. Dels vil transport af klimavenligt brændstof til eksport i stor skala kunne ske ad søvejen på skibe, der kan rumme langt mere brint eller ammoniak end eksempelvis tankbiler.
Mon ikke der derfor bag den meget omtalte eksterne rapport, som blev sat i søen af bestyrelsen hos Hirtshals Havn, ligger idéer og planer til en meget hurtig udrulning af noget lignende samt måske en fremskyndelse af endnu en havneudvidelse i det nordvestlige Vendsyssel? Det vil næppe overraske mange, der har fulgt med i sagen om fyringen af direktionen hos Hirtshals Havn.
Den lokale havns etablering af et såkaldt udviklingsselskab skal formentlig også ses i lyset heraf. Derfor kunne man med nogen ret spørge samtlige lokalpolitikere, hvor i havneloven de finder belæg for etablering af et selskab, der skal fremme produktionen af grøn energi?
Svaret blæser foreløbig i vestenvinden, mens de eksisterende møller skiftevis drejer og standses alt efter behovet for energi, men den tilstundende valgkamp kan forhåbentlig bidrage positivt til byrøddernes lyst til at svare.
Kilde: Danske Havne.