Frisør Mette Brath, der ejer Frilandssalonen på Frilandsvej, har været sygemeldt i omkring 8 åneder med et kompliceret forløb efter et håndledsbrud den 7. maj.
Mette Brath og ægtefællen har det sidste halvandet års tid brugt fritiden på at bygge deres nye sommerhus, men da hun ikke er så høj, har en omvendt murerbalje været en trofast følgesvend. Den 7. maj gik den imidlertid ikke længere. Ujævnt terræn og uheldige omstændigheder gjorde, at Mette røg ned, direkte på venstre hånd, og afsted til skadestuen gik det.
En kompliceret operation på Farsø Ortopædkirurgiske Afdeling blev gennemført. Men et smertehelvede ventede frisøren. Først efter 5 til 6 uger viste en scanning, at Mettes fornemmelse for, at noget var helt galt, var begrædeligt sandt. Den nye scanning viste desværre, at noget var af led, skruer var skubbet løse, og de isatte plader var forskubbet. Ved om-operationen blev der rettet op på skaderne, og de to knogler i underarmen blev fixeret med metaltråde.
Oveni kommer så en grim såkaldt Discus Triangularis skade inde i håndleddet, der kræver strenge og restriktive genoptræningsøvelser i minimum 6 måneder efter anden operation sidst i juli. Så sammen med dygtige fagfolk har Mette på Hjørring Sygehus nu gennem 8 måneder trænet, og et par måneder mere venter.
Også ledelsen af gymnastik i både Park Vendia og Bagterphallen er desværre afløst af dygtige kollegaer, da hånden skal have roen til at hele uden flere skader .
– Lægerne i Farsø vurderer desuden nu, at den manglende flexibilitet i håndleddet, der skal til som frisør, desværre ikke er mulig at genskabe. Til nød kan manden klippes, men det tager tid, smerter og hånden hæver op. Hånden kan dreje og bøje cirka halvdelen af det, den kunne før, og desværre er det ikke nok til at kunne genoptage Mettes elskede frisørfag. Så skiltet, der pryder huset på Frilandsvej og i idrætshallerne tages snart ned og salonen lukker pr 31. december efter henved 25 år, fortæller en berørt Mette Brath.
Måske en anden frisør fristes til at overtage hus og salon med byens dejligste og mest trofaste kunder? Mette er til gengæld gået nødtvungent i tænkeboks om, hvad resten af arbejdslivet skal indeholde.
Heldigvis er Mettes indstilling, at når en dør lukkes, må man simpelthen forsøge at åbne nogle andre. Hun videregiver en KÆMPE tak til sine kunder, mange trofast i tre generationer gennem 37 år som frisør.
– Jeg har elsket hver eneste dag, slutter Mette Brath med blanke øjne.