I min barndom kom jeg helt tæt på maleren Poul Ekelund, som er i fokus ved en udstilling fra den 2. oktober til den 16. januar 2022 på Vendsyssel Kunsmuseum.
Poul Ekelunds motiver fra den periode er derfor også tæt forbundet med min barndoms sindbilleder på kulturlandskabet og naturen omrking Tornby. Ikke mindst et større oliemaleri af Tornby Bjerg set fra syd, som mine forældre havde hængende i hjemmet på Nordsøvej i Tornby.
Poul Ekelund (1921-1976) ville faktisk også være fyldt 100 år i 2021, kan man nu læse hos Vendsyssel Kunsmuseum. Det markerer vendelboernes kunstneriske mekka med en stor retrospektiv udstilling fra den 2. oktober og en forskningspublikation, som jeg i den grad glæder mig til henholdsvis at opleve og få i hænde.
Poul Ekelund var kendt og elsket i sin samtid for sine stemningsfulde og levende skildringer af landskabet, men har siden levet en skyggetilværelse i dansk kunsthistorie, uddybes det i foromtalen hos Vendsyssel Kunstmuseum. Udstillingen forsøger derfor og særdeles prisværdigt at genindskrive Poul Ekelund i kunsthistorien gennem ny forskningsfunderet viden og et nutidigt blik på kunstneren.
Udstillingen udfolder Poul Ekelunds livsværk ved tematisk at belyse grundmotiverne: Menneske og landskab. Hos Poul Ekelund smelter naturiagttagelsen sammen med fantasi og følelse, så værkerne bliver betragtninger over forholdet mellem menneske og natur. Kunstneren fremstår derfor højaktuel i dag, hvor klima og miljø står øverst på dagsordenen.
Poul Ekelund levede og arbejdede først i Birkerød, siden i Mønge i Nordsjælland, Vangså i Thy og endelig i Tornby i Vendsyssel. Indtrykkene fra de forskellige miljøer lader sig aflæse i malerierne.
Poul Ekelund arbejdede serielt med landskaber, modelbilleder og opstillinger. Den serielle arbejdsmetode betones i udstillingen, der præsenterer et bredt udsnit af værker fra 1940erne frem til 1970erne. Værkudvalget rummer malerier fra museets egen samling, andre museer, private og institutioner.
Som perspektivering vises grafiske arbejder af Poul Ekelund i en separat ophængning. Litografierne kender jeg også fra min barndom, hvor min far som ingeniør tegnede og rådgav i forbindelse med en renovering og ombygning af Store Ejstrup. Som betaling modtog min far en stor mappe med litografier.
Udstillingen er arrangeret i samarbejde med Odsherreds Kunstmuseum, Museum Vestsjælland og Museum Thy/Heltborg Museum, hvor den vises i 2022.
Udstilling og publikation er støttet af:
15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, ENV-”Fonden”, Lemvigh-Müller Fonden, Ny Carlsbergfondet, Spar Nord Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
Kilde: VKM.