Af Morten Kirkedal
Vendelbo-Listen
Hermed skal der lyde et godt nytår fra en vendelbo i Vendelbo-Listen til alle partier og andre gode borgere.
På det seneste har der været sagt og skrevet meget om indførelsen af en høj afgift på dansk fiskeri. Det omhandler noget så tosset som en afgift på en luftart. CO2-afgiften er den seneste nye berigelses-faktor, som vores nuværende regering (Venstre, Socialdemokratiet, Moderaterne) har opfundet. Som en selvfølge går vi som danskere jo naturligvis frem med oprejst pande og redder hele verden.
Nu er Vendelbo-Listen jo ikke sat i verden for at afvikle virksomheder, eller forringe deres eksistensgrundlag unødigt, (som man godt kunne mistænke andre partier for). Nej, vi synes faktisk generelt, at CO2-afgiften er en skævvridning af vores konkurrenceevne set i forhold til nabolande, og deres håndtering af CO2-debatten.
Nu har der jo her rundt omkring nytår været flere lokale politikere og partier fremme og lufte deres meninger om CO2-afgiftens indvirkning på vores lokalsamfund, på fiskeriet, samt på de fiskeri-afhængige virksomheder.
Hirtshals er jo som bekendt en fiskerihavn, og der er stadigvæk lokale fartøjer, som lever af at fiske herfra. Disse fiskere kommer til at skulle stå forrest med oprejst pande pga. den nye omkostning, de nu er pålagt, uden mulighed for at benytte alternativeenergiformer for at komme på havet. Diesel er ENESTE energikilde, man kan vælge, som også fungerer i praksis for nuværende, hvis man skal kunne leve af at fiske.
I Vendelbo-Listen vil vi derfor række vores lokale fiskere og andre fiskere, der benytter Hirtshals Havn som base, eller losser deres fangster her, en håndsrækning.
Vi foreslår at sænke deres kommunale havneudgifter i takt med, at staten og Folketinget øger CO2-afgifterne.
Lige nu beløber Hirtshals Havns opkrævning af “havnepenge” sig til 2,4 procent af et fiskefartøjs landingsværdi, enten via fiskeauktionen eller direkte opkøb. Den maximale havneafgift på en enkelt landing af fisk er 40.000 kr.
Mindre fartøjer på 14 meters længde eller derunder skal betale minimum 9.792 kr. årligt, uanset om fartøjet overhovedet fisker eller ej.
Hvis et sådant fartøj af 14 meters længde så fisker for 1 million kr. om året i samlet landings-omsætning, så betaler dette fartøj pt. 24.000 kr. i havnepenge i alt.
Her mener vi i Vendelbo-Listen, at alle mindre fartøjer af denne størrelse højst bør betale den faste afgift på 9.792 kr. De som lander fisk i Hirtshals, bidrager til havnens eksistens. De benytter lokale håndværkere og andre ydelser, som jo ligeledes bidrager yderligere i regnskabet.
Vendelbo-Listens forslag betyder, at en aktiv fisker, som rammes af CO2-afgiften, ikke stilles dårligere end den fisker, som overhovedet ikke flytter sit fartøj væk fra havnen.
Det her opstillede eksempel vil være positivt for den aktive fisker med en årlig besparelse på havnepengene på 14.208 kr.
Det er dog kun et lille plaster på såret i forhold til den nye afgift.
Hvis den i eksemplet nævnte fisker har et årligt forbrug på 100.000 liter diesel, ja så er han pålagt en yderligere udgift i omegnen af 106.000 kr. per 1. januar 2025. Det er konsekvensen af den nye CO2-afgift, også når man indregner diverse momsrefusions-regler. Momstilbagebetalingen følger i øvrigt regnskabsåret, så den pågældende fisker agerer kassekredit for staten i den mellemliggende tid
I Vendelbo-Listen ser vi vores forslag som en håndsrækning til et yderst klemt erhverv. Forslaget ligger 100 procent i tråd med Vendelbo-Listens vision om at være byrådets mest erhvervsvenlige parti. Vi søger, når det er muligt, at mindske skatterne eller i det mindste rulle tidligere indførte skattestigninger tilbage.
Med dette forslag har de folkevalgte politikere, der sidder i Hirtshals Havns bestyrelse, en oplagt mulighed for at sætte magt og agt bag deres fine ord om CO2-afgiftens skadevirkninger på det lokale fiskeri.
Dette forslag sættes på dagsordenen for næste byrådsmøde 29. januar. Så er der masser af tid til at debattere Vendelbo-Listens forslag objektivt og forhåbentlig give en hjælpende hånd til fiskeriet og de arbejdspladser, der afhænger af fiskeriet i Hjørring Kommune.