Motoren er det tekniske centrum i bilen og er afgørende for bilens ydeevne, håndtering og funktion. I motoren omdannes brændstof og luft til mekanisk energi, som overføres til drivakslen og dermed genererer bilens fremdrift. Der findes forskellige motortyper, som hver har deres særlige konstruktion og egenskaber. Hvilken type motor der benyttes i en bil, afhænger af bilmodel og producent. Ved at få et indblik i bilmotorers forskelligheder og karakteristika kan du udbygge din forståelse af din bils funktion og ydeevne.
De tre mest anvendte motortyper
Der findes en række forskellige motortyper, som har hver deres særlige egenskaber og fordele. Valget af motortype afhænger af de forskellige krav og ønsker, som bilproducenter har til de enkelte bilmodellers motorer:
- Hvilke krav stilles der til ydeevne og funktion? Ønskes der en bil med en kraftfuld ydeevne eller en mere brændstofeffektiv kørsel?
- Hvor stor må motoren være? Skal der tages specielle hensyn til kompakthed og aerodynamik?
- Hvilke krav stilles der til det økonomiske aspekt? Skal motoren være brændstofbesparende? Skal der tages hensyn til udgifterne til vedligehold og reservedele?
- Hvilken type køretøj er der tale om? Skal motoren placeres i en personbil, en motorcykel eller en sportsvogn?
Bilproducenterne benytter ofte forbrændingsmotorer som rækkemotorer og V-motorer i deres modeller. Afhængigt af bilens formål og kravene til dens ydeevne og økonomi isættes den type motor, som er mest velegnet.
Hvad kendetegner rækkemotoren?
Rækkemotoren er den mest anvendte og kendte motortype. I denne slags motor er cylindrene anbragt på en lige række med et varierende antal af cylindre. Rækkemotoren har en enkel konstruktion og er særligt kendt for sine effektive og brændstofbesparende egenskaber. Motorens konstruktion har desuden den store fordel, at den sikrer bilen høj driftssikkerhed og en jævn kraftlevering. Rækkemotoren benyttes i både benzin- og dieselbiler.
V-motorens karakteristika
En anden meget populær og anvendt motortype er V-motoren. Sammen med rækkemotoren er V-motoren en af de mest udbredte motorkonstruktioner i bilindustrien. V-motorens navn stammer fra det særlige cylinderdesign, som er i disse motorer. Cylindrene er anbragt i to separate blokke, som er placeret i en V-form. Antallet af cylindre lægger også navn til motorens variant. En bil med en V6-motor har således seks cylindre, og en V8-motor har otte cylindre.
En V-motor har den særlige fordel, at dens størrelse er meget kompakt. Dens størrelse gør det derfor muligt for bilproducenterne at designe kompakte og aerodynamiske biler som f.eks. sportsvogne. Et andet kendetegn ved disse motorer er deres høje effektivitet. Jo flere cylindre en motor har, desto mere kraft og ydeevne vil den typisk kunne levere.
Andre typer af motorer
Bilindustrien anvender også andre motortyper end rækkemotoren og V-motoren. Disse motorers konstruktion og design adskiller sig fra de to mest anvendte, og deres anvendelse finder sted i et mindre omfang.
Hvad er det særlige ved boxermotoren?
I en boxermotor er cylindrene anbragt i et lavtliggende, kompakt og fladt design. På samme måde som rækkemotoren og V-motoren kan boxermotoren have et varierende antal af cylindre. Boxermotorer med to cylindre anvendes ofte i motorcykler. Denne motortype ses oftest i benzindrevne biler, men den kan også anvendes i dieselbiler. Et af boxermotorens fortrin er dens jævne og ubesværede kørsel.
VR-motorens kendetegn
Det særlige ved en VR-motor er, at den kombinerer konstruktionen fra både rækkemotoren og V-motoren. Dens cylindre er anbragt i en enkelt række, men cylindrene sidder forskudt for hinanden. Både selve designet og produktionen af en VR-motor er kompliceret, men motoren leverer høj effektivitet og har en kompakt størrelse. En VR-motor kan benytte forskelligt brændstof, og den har en glat og kraftfuld ydeevne. Motortypen skiller sig ud ved dens svage mekaniske vibrationer og generelle lave støjniveau.