Snedronningen var en stor succes for Vendsyssel Teater med masser af publikummer og flotte anmeldelser. Den nykomponerede musik var et bærende element, og teaterfolkene vil gerne, at netop dette kan leve videre efter forestillingen sluttede i december.
Derfor har de på Vendsyssel Teater sammen med Cecilie Sadolin besluttet at udgive musikken, og de er allerede i gang. Fredag 26. januar udgav de singlen ’Størst af alt er kærlighed’ fra forestillingens afsluttende scene. I dag den 9. februar udgiver de et album med soundtracket til Snedronningen.
Cecilie Sadolin er sanger, musikproducer og debuterede i 2021 som komponist fra Det Jyske Musikkonservatorium med hele to bachelorer i bagagen foruden sin kandidat. Først en bachelor i Rytmisk Sang og Musikledelse fra Det Jyske Musikkonservatorium og Reykjavik Academy of Arts. Senere tog hun en bachelor i Berlin i musikproduktion og lyddesign fra Catalyst Music Berlin.
I 2017 udgav Cecilie sin debutplade Pseudo Random, og i 2022 modtog hun Carl Nielsens talentpris og blev på DR P2 beskrevet som “en af fremtidens komponister og kunstnere der gør tingene anderledes”.
Om Cecilies aftryk på Snedronningen siger teaterdirektør Rolf Heim:
– Cecilie er utrolig talentfuld, og forestillingen var ikke blevet det, den var, uden hendes musik. Hun formåede at fortælle handlingsforløbet med lydbilleder og stemninger, der forstærkede det, vi oplevede på scenen for til sidst at binde hele handlingen – Gerdas rejse og relationen til Kay – sammen i forestillingens afslutning i en meget poetisk og rørende sang. Vi har oplevet en del efterspørgsel på musikken, og også derfor er det helt oplagt, at vi lader den leve videre.
I arbejdet med Snedronningen havde Cecilie to opgaver – på den ene side at skabe musik og på den anden at designe en musikalsk ramme for hele forestillingen, og tilblivelsen af begge var en proces og en undersøgelse af Snedronningens spændvidde. Derfor er musikken både konkret og abstrakt i sin form – et sanseligt lydbillede med harmonier og kontraster, som Cecilie Sadolin er meget glad for kan manifestere sig for eftertiden med denne udgivelse:
– At få oversat alt musik og det elektroakustiske lyddesign fra mit livesetup i Snedronningen, med mine mange instrumenter, til at blive indspillede, færdigkomponerede og færdigproducerede værker, er en fantastisk måde at give lytteren mulighed for at kunne gå på opdagelse i det univers, jeg skabte til forestillingen. Jeg elsker at arbejde med musikproduktion og indspilning, da jeg kan skubbe til idéen om, hvad der er ægte, og hvad der er konstrueret – og endvidere både være lige så meget musiker, komponist og lyddesigner samtidig. (…) Det er sjovt og mega udfordrende. Det er en balance at være troværdig mod det, man tolker, og samtidig være kunstnerisk søgende i udformningen af det.
– Det tekniske og det kreative går hånd i hånd, og kun fantasien sætter grænser, så selve musikudgivelsen vil også være en anden oplevelse end at sidde i teatret. Det gør det muligt at lytte mere fokuseret og måske opdage nuancer og dybder man ikke have overskud til at fokusere på til stykket.
Cecilie Sadolin producerer musikken, og i samarbejde med Vendsyssel Teater udgives den til streaming på: Spotify, Apple Music og YouTube.