Målet med kampagnen ”Dit barn kan selv” er at inspirere forældre med børn i alderen 9-15 år til at gøre deres børn mere selvtransporterende. Der kan være mange forskellige årsager til, at børn endnu ikke selv kan transportere sig i skole. Alder og erfaring er en vigtig faktor. Derudover er øvelse også altafgørende for, at børn kan blive selvtransporterende. Flere og flere børn bliver kørt i skole, og det er en udfordring, mener ni nordjyske kommuner, som nu vil give forældre et ”skub” til at få deres skolebørn af sted på cykler, gåben eller med bus. Forældrene er nemlig nøglen til at ændre børns vaner.
”Det er vigtigt at understrege, at det kræver forældrenes involvering, hvis børnene skal lære at færdes sikkert på egen hånd i trafikken. Trafikken er jo som sådan ikke farlig, men jeg ved godt, at det ikke er alle børn, der har en sikker skolevej, eller som bor i en passende afstand til at transportere sig selv, men der er et stort potentiale for, at flere børn oftere kan cykle, gå eller tage bussen. Øvelse og et kærligt skub er vejen frem til at få flere børn til at blive selvtransporterende.” siger Petrea Overgaard Busck, specialkonsulent hos Rådet for sikker trafik.
”Har dit barn allergi for at transportere sig selv, eller mangler det bare din støtte?”.Sådan lyder et af budskaberne i dette års kampagne, der er udviklet af reklamebureauet Det nye sort, og som netop nu kører på Instagram, Facebook og YouTube. Kampagnen behandler de barrierer, som mange forældre oplever, men for det enkelte barn er der udelukkende fordele ved at blive mere selvtransporterende. Det giver barnet mere frihed og selvtillid og styrker samtidig barnets ansvarsfølelse. Børn får mere motion og forbedrer deres koncentrationsevne, når de går eller cykler i skole. Derudover lærer de at begå sig sikkert i trafikken, og så kan der være andre positive effekter i form af miljøhensyn og mindre trafik på skolevejene.
”Det er positivt, at der med denne kampagne arbejdes med at fremme unge menneskers brug af kollektiv trafik. Når du vælger at tage bussen eller toget fremfor bilen, vælger du nemlig også at investere i en mere bæredygtig fremtid. En investering der er til gavn for såvel dig selv, samt ikke mindst de unge mennesker.” siger direktør for Nordjyllands Trafikselskab (NT) Thomas Eybye Øster.
På hjemmesiden https://www.ditbarnkanselv.dk/ kan man desuden finde gode råd til at snakke med sit barn om trafiksikkerhed. Start med at tage stilling til, hvordan du gerne vil have, at dit barn begår sig i trafikken og lav gerne konkrete aftaler for transportvanerne. Du kan også alliere dig med andre forældre for eksempel om brug af cykelhjelm og mobiltelefoner, og så er det vigtigt at se på sine egne trafikvaner. Hvis du selv lever op til de råd, du giver, er der langt større chance for, at dit barn efterlever dem.
”I den her kampagne har vi valgt at bruge humoren i et forsøg på at nå ind til flere. Det er nødvendigt med et emne, der rækker så langt ind i familiernes hverdagsstruktur. Vi ved godt, at hverdagen kører i et højt tempo i de fleste børnefamilier, og hver familie har deres egne vaner og rutiner, som giver mening i netop deres familie. Vi håber dog på, at vi med kampagnen kan få forældrene til at tage hverdagens rutiner i forhold til ungernes transport op til revision. Kan morgenerne og eftermiddagene måske strikkes sammen på en måde sådan, at ungerne kommer ud og får frisk luft og røde kinder inden, at skoledagen starter? På kampagnens hjemmeside er der forskelligt inspirationsmateriale, som forældrene kan læse for at se, om der er noget, som kan danne afsæt for nye vaner og rutiner i netop deres familie. Selvfølgelig skal hverdagen stadig fungere for alle parter, men måske er der vaner, der kan justeres til fordel for alle familiens medlemmer,” udtaler formand for Teknik- og Miljøudvalget i Hjørring Kommune Søren Homann.
Artiklerne er udarbejdet i samarbejde med forskellige fagpersoner. En af dem er specialkonsulent Petrea Overgaard Busck fra Rådet for Sikker Trafik, som har mange års erfaring med børn og trafik. Hun mener, at det er godt med en kampagne, da mange forældre kan være i tvivl om, hvordan de skal træne trafik med deres børn.
Om kampagnen:
- Kampagnen ”Dit barn kan selv” kører på Instagram, Facebook og YouTube fra uge 16-20 og består af inspirationsmateriale til forældre, særligt dem med børn i alderen 9-15 år. Materialet kan findes på www.ditbarnkanselv.dk
- Det er kommunerne Hjørring, Brønderslev, Frederikshavn, Jammerbugt, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerland, som står bag kampagnen.