– Vi kontaktede nogle norske motorværksteder. Men da det var torsdag, var der usikkerhed om, hvad der kunne gøres inden weekenden, fortæller skipper Agnar Langtveit til Terje Engø hos det norske FISKERImagasinet.
– Det skulle tjekkes nøje, hvad der var galt, og der skulle bestilles dele. Der kunne hurtigt gå et par dage ind i den efterfølgende uge, før dele var på plads og reparationer kunne udføres, tilføjer Agnar Langtveit.
Værksted i Hirtshals var løsningen
Rejefiskeriet var i top, – med både gode fangster og topkvalitet, – for slet ikke at tale om små rejer. Så Agnar kontaktede Vestkajen Maskinværksted i Hirtshals. Det var tydeligt, at temperaturen på en af cylindrene i motoren, en Caterpillar 3500, var for lav.
Værkstedet rådførte sig med Zeppelin Danmark A/S, som forhandler Caterpillar i Danmark, og som Vestkajen Maskinværksted har agenturaftale med. Det blev hurtigt aftalt, at der var en defekt injektor på den pågældende cylinder.
– Det naturlige ville være at bruge en forhandler i Norge. Ponpower AS har værksted en times kørsel derfra. Men de havde ikke dele og kunne ikke udføre reparationen på kort tid, men skulle bede om tid til slutningen af næste uge, siger Agnar til Fiskerimagasinet.
Alt blev ordnet på få timer i Hirtshals
– Skipper kontaktede os igen, samtidig satte han kursen mod Hirtshals. Han ankom her lørdag morgen. Så ventede serviceteknikere fra Zeppelin med en ny injektor. Denne blev installeret og motoren testet.
Lørdag aften stod båden klar til at gå fra Hirtshals og tilbage til Egersund, så de kunne begynde at fiske efter midnat søndag til mandag, når helligdagen var forbi, fortæller afdelingsdirektør Morten Mikkelsen hos Vestkajen Maskinværksted.
280 sømil tur/retur
Fra Egersund til Hirtshals er der godt 140 sømil en vej. Så med i alt 280 sømil tog det omkring 40 timer at sejle frem og tilbage. På trods af denne tid havde “Astrid-Ann” mindst 4 til 5 dage mere tid til at fiske, end hvis de havde lagt til i Egersund og ventet på, at den norske repræsentant for Caterpillar skulle skaffe reservedele og få reparationen udført.
Trawleren Astrid Ann er bygget i Storbritannien i 2005. Den har en længde på 26 meter og fisker mest efter rejer, fangsten leveres normalt i Egersund eller Arendal.
Kilde: FISKERImagasinet.
Foto: Preben Andersen.