Hirtshals Havn skal udvides, og i den forbindelse er der netop blevet offentliggjort et EU-udbud i forbindelse med anlægsarbejdet af udvidelsen med et samlet budget på omkring 1 mia. kr. Havnen skal udvides dels for at forbedre indsejlingsforholdene, så større skibe kan anløbe havnen i hårdere vejr, end det er tilfældet i dag, dels for at etablere opmarch- og erhvervsarealer på selve havneområdet.
– Med udbuddet tager vi endnu et stort skridt på vejen mod en realisering af havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027. Det understreger endnu engang Hirtshals Havns markante udvikling, som skal understøtte havnens vigtige position både som centralt trafikknudepunkt mellem Norge og Europa og som en nøgleaktør i den grønne omstilling, hvor både havnens faciliteter og besejlingsforhold bliver afgørende for den grønne omstilling, siger CEO for Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard, og fortsætter:
– Sammen med den nylige fondsstøtte på 109 mio. kr. til Greenport Scandinavia-konsortiet, der arbejder med etablering af Nordeuropas største knudepunkt for lagring og udskibning af CO2 netop i Hirtshals, er vi rigtig godt på vej med at realisere vores grønne ambitioner.
![Milliardstor havneudvidelse nu i udbud 2 Havneudvidelse scaled e1704700333878](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2024/01/Havneudvidelse-scaled-e1704700333878.jpg)
EU-udbuddet i forbindelse med havneudvidelsen er et udbud med forhandling.
Det betyder, at der i løbet af den første måneds tid prækvalificeres en række virksomheder til at give et indledende tilbud, som herefter kan indgå i individuelle forhandlinger mellem Hirtshals Havn og tilbudsgiverne frem mod det endelige tilbud.
Fordelene ved et EU-udbud med forhandling er blandt andet, at havnen dermed får mulighed for at få det mest optimale design for havneudvidelsen, at der kommer styr på anlægsøkonomien fra starten, og at der sammen med tilbudsgiver kommer klarhed og enighed over risikoelementer. Derudover giver forhandlingen også mulighed for at få afklaret en optimal tidsplan, som tilgodeser en fleksibel udførelsesperiode for totalentreprenøren, og som samtidig opfylder havnens operationelle krav.
– Udbuddet afgøres ud fra en vurdering af det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor kriterier som klimaaftryk og bæredygtighed, teknisk kvalitet og styring af projektet, nøglepersoner, arbejdsmiljø og borger- og turistinddragelse i projektet vurderes. På den måde får vi et 360 graders blik på havneudvidelsen og hvordan den realiseres på bedst mulige måde, siger Niels Kiersgaard, COO ved Hirtshals Havn.
Hirtshals Havn forventer, at man senest i efteråret 2024 kan indstille det endelige tilbud til godkendelse hos Hjørring Byråd.
Hvornår mon kommunens borgere der skal garantere for et milliar stort lån får en business case at se?
Det er jo ikke ligefrem prangende eksempler vi har fra Hanstholm og Frederikshavn, når tilfældige kommunalpolitikere skal lege stor bygherre på de sagesløse borgeres bekostning.
Historierne fra Hanstholm og Frederikshavn kan vi godt være foruden.
Du er ike nogen sagesløs borger.De fleste har stemt og købt hele pakken.
Næsten enhver kan stille op. Man også søge at ting ind ud af pakken eller gøre dem til valgtema. Der er ikke noget luskeri. Det er en en langtidsplan, så jeg mener hele tiden har været forget.
Dette projekt er fugle taget. Det er for stor risiko. Jeg gerne moderat opgradering, så der kan lidt flere indre skibe ind og ud.
Generelt er havnen og kommunen vinder. Man har erstattet Grøndlands færgen med Fjorline, Smyril og and fagtbrød. Man har succes med de mange laks i stedet for fiskeforbrikkerne.
Jeg tror slet ikke på den slags diesel, som den er nu. I givet falder jeg også, at man kan lægge en pipeline ud til dybt mand. Tid er penge, hvor man bør få meget billigere #havneleje#.
Fristende for mig at tro, at den bedre vej for skibe altså er batterier og måske endda solceller på kahytten.
Men der knækker for mig .Landet har vedtaget vi skal være selvforsynede med med ren billig og ren strøm. Det er ikke til forstå der er modstand, hvor Vi går lodret mod, hvad er vedtaget EU, og rækken af folketiung og regeringer.
Det er derfor jeg pipper her. Der er mange millioner at hente hvert år så der er vind og sol.