Den 1. august startede en helt ny science linje for elever inden for autismespektret og andre sårbare elever, som har brug for specialpædagogisk støtte.
Det er en 4 årig naturvidenskabelig gymnasial uddannelse på Aalborg Tekniske Gymnasium (HTX) med fokus på fysik og matematik. Undervisningen er tilrettelagt efter elevernes ønsker i rolige og strukturerede omgivelser.
“Grundlaget for at starte denne klasse var, at man havde erfaret at størstedelen af dem som havde noget indenfor autismespektret, ville have matematik og fysik som fag,” fortæller Elida Westergaard Christensen som er uddannelseschef på skolen. Hun fortsætter:
“Man oplevede desværre at flere elever der startede på gymnasiet, blev nødt til at opgive pga de sociale aspekter der hører med på en uddannelse, især gruppearbejdet gav problemer, selvom eleverne havde høje faglige kompetencer.”
Derfor begyndte Elida og kollegerne på Aalborg Tekniske Gymnasium at undersøge mulighederne. De opdagede, at der ikke fandtes nogen tilbud for elever med udfordringer, som gerne vil arbejde med det naturvidenskabelige.
Resultatet blev en 4 årige studentereksamen i stedet for den 3 årige, som betyder at eleverne får kortere skoledage, men går derfra med det samme eksamensbevis når de er færdige.
“Der er mere tid til fordybelse, færre i klassen, og mindre pres på eleverne”.
Hverdagen i klassen
På sciencelinjen har man 16 timer om ugen fordelt over de fem skoledage. Der er fast skema. Det første år er eleverne sammen i klassen.
I løbet af deres 4 årige uddannelse, udsluser man eleverne stille og roligt.
‘’I deres sidste år af deres gymnasietid skal de tilbringe valgfagene sammen med de andre på skolen. Dermed klæder vi dem på til at skulle gå på universitetet, hvor der ikke bliver taget samme hensyn’’ fortæller uddannelseschef Elida Westergaard Christensen.
I science-klassen er selve indretningen af lokalet og omgivelserne gennemtænkt.
En af tingene der er vigtige er at der hvor eleverne sidder, skal der være god plads, og at de selv har været med til at bestemme hvor de sidder. Der er rækker af små bokse hvor man kan sætte sig ved et lille bord og lukke af for det støj, som kan opstå omkring sig.
‘’Alle elever har fået tildelt en boks hver, dog har det allerede tidligt i processen vist sig at ikke alle har brug for dem’’, siger Elida.
Kan blive i lokalet
I science-klassen er der bagved boksene plads til at man kan sidde og arbejde i grupper. Ellers er der også mulighed for, at man kan lægge sig i sofaen eller på et liggeunderlag, hvis man har brug for at komme helt ned i gear. I samme undervisningslokale er alle de nødvendige redskaber til fysik og kemi, hvilket betyder at eleverne aldrig behøver at komme ud af lokalerne.
“Science-klassen ligger lidt væk fra de øvrige klasselokaler. Placeringen betyder, at har man en dårlig dag, skal man ikke igennem aulaen for at komme ind, så man kan vælge en bagindgang uden at støde på andre elever. Eleverne har også eget toilet”, tilføjer Elida.
Noget af det som også kan stresse er maden. Science er det eneste klasselokale med køleskab i, og hvor timerne stopper lidt før tid, så man kan nå op i kantinen, før andre klasser begynder at flokkes dertil.
Derudover er der blevet tilføjet et digital ur som følger med tiden på computeren, det er vigtigt for klassens elever:
“Det er alt sammen med til at give eleverne ro, og fastholde dem i undervisningen, siger Elida”
Fakta om Sciencelinjen i Aalborg
Der er faste lærere i klassen med stor viden om diagnoser, og undervisning af forskellige
elever med udfordringer.
Man har reduceret lektiemængde, og hjemmeopgaverne påbegyndes oftest i timerne : Der er lagt pauser ind i skoleskemaet.
Der vil ofte være en specialpædagogisk støtteordning(SPS) i undervisningen
Der stilles samme faglige krav og obligatoriske opgaver som på en almindelig HTX klasse, hvilket gør en studentereksamen fra Sciencelinjen lige så adgangsgivende til videregående uddannelser som andre gymnasiale uddannelser.
Foto: Privat.