Forskere fra Center for Gymnasieforskning på Syddansk Universitet har for Praxis-fonden gennemført en ny TrivselsLUP-undersøgelse blandt mere end 11.000 elever på 100 danske ungdomsuddannelser.
Undersøgelsen konkluderer, at mere end 80 % af de unge på tværs af ungdomsuddannelserne trives rigtig godt. Dette er et billede, man kan nikke genkendende til på Hjørring Gymnasium stx & hf, hvor man har mange forskellige aktiviteter og tiltag, der styrker elevernes trivsel. På gymnasiet prioriteres fx fysisk undervisning frem for virtuel undervisning, og alle klasser har trivselstimer, som udelukkende har til formål at fremme elevernes trivsel og fællesskabsfølelse.
Eleverne er glade for at gå på Hjørring Gymnasium
Der er meget, der tyder på, at gymnasiets trivselstiltag virker. I skolens elevtrivselsundersøgelse fra november 2023 svarer 8 ud af 10 elever nemlig, at de er ’meget glade’ eller ’glade’ for at gå på skolen, og blot 1 ud af 100 giver udtryk for, at de ikke føler, de hører til på skolen eller ikke er glade for deres klasse. ”Skolen skal naturligvis gerne være et sted, man er glad for at gå, og det er langt det overvejende flertal tydeligvis på vores skole. Det er også glædeligt at trivselsmålingen ligeledes viser, at vores elever ligger over landsgennemsnittet, når det kommer til at få sig forberedt til timerne og få afleveret sine opgaver” siger rektor Elsebeth Austin med et smil.
Fysisk undervisning frem for virtuel
Man er på Hjørring Gymnasium glad for at have lagt Corona-tiden og den virtuelle undervisning bag sig, idet den virtuelle undervisning viste sig at have en kedelig effekt på elevernes trivsel. Den påvirkede nemlig ikke kun selve undervisningen, men fratog også eleverne mulighed for socialt samvær i pauserne. ”Noget af det bedste ved at være fysisk i skole er den glæde, man får ved at se ens venner. Man bruger pauserne mellem timerne med ens venner i stedet for at ligge i sin seng. Man kan også snakke og samarbejde om opgaverne på en anden måde end online”, forklarer Anne Trinskjær fra 2.m. Rektor deler denne opfattelse: ”Eleverne hos os er jo netop i den aldersgruppe, hvor de i høj grad opdager betydningen af sociale relationer. De sociale relationer har svære betingelser under virtuel undervisning, og det er derfor, vi prioriterer den fysiske tilstedeværelse”.
Vigtig relation mellem elever og lærere
Når lærere og elever befinder sig i det samme rum, kan lærerne nemmere give eleverne opmærksomhed og udvise forståelse over for både faglige og sociale udfordringer. ”Hvis man skal have hjælp og vejledning, er det bedre at snakke med læreren i virkeligheden, fordi det virker som en mere personlig hjælp. Det må også være nemmere for læreren, fordi eleverne bedre kan vise, hvad de skal have hjælp til”, fortæller Emilie Dalkvist Prangsgaard fra 2.m. Det er netop en af konklusionerne i TrivselsLUP-undersøgelsen, at relationerne mellem elever og lærere er af afgørende betydning for elevernes faglige trivsel.
Tiltag øger trivsel
Når eleverne på Hjørring Gymnasium har fri, er det ikke en selvfølge, at de forlader bygningen på Skolevangen med det samme. Der er nemlig mange gode grunde til at blive lidt længere. Gymnasiet tilbyder eksempelvis idrætsaktiviteter som volleyball, badminton og mountainbike efter skole. Der er også mulighed for at spille musik, lave keramik, få hjælp til lektier og afleveringer i studiecaféen eller være med i skolens traditionsrige musical. Eleverne arrangerer desuden fredagscaféer og skolefester – også kendt som Thule-fester. Når skolen har fødselsdag, lader eleverne skoletaske, computer og bøger blive hjemme, og de medbringer i stedet udklædning, højt humør og kampgejst. Dagen fejres nemlig med en alternativ idrætsdag med sjove aktiviteter som trillebørslasso og lagenbold.
Rektor Elsebeth Austin er tilfreds med, at gymnasiets mange tilbud og aktiviteter øger elevernes velbefindende: ”Vi er stolte over, at vi på Hjørring Gymnasium lykkes med at bidrage til trivslen hos de fantastiske unge mennesker, som tager deres ungdomsuddannelse hos os. Det er vigtigt at være sammen om noget, der er sjovt”.