Ikke bare kommer der nye folk, men også løbende ordrer til hos Marine Shaft A/S i Hirtshals. For nylig gennemførte virksomheden eksempelvis et såkaldt in-situ mikrosvejsereparationsjob på en rotoraksel, forlyder det i et nyhedsbrev.
Elmotoren til en thruster havde fået skader på rotorakslen under afmonteringen af koblingsnavet. Skaden udgjorde ridser og stødmærker på koblingsenden af rotorakslen med dybder mellem 2 til 5 mm. MarineShaft blev kontaktet for at levere en akut in-situ reparationsløsning.
To serviceteknikere rejste fluks fra Danmark til Taiwan, hvor fartøjet var placeret. Baseret på materialespecifikationerne havde MarineShaft forberedt og afsendt deres mikrosvejseudstyr på stedet.
Før mikrosvejsning sleb og polerede man det beskadigede område for at sikre en ren overflade. Man udfører altid en NDA-inspektion før og efter mikrosvejsning for at bekræfte en vellykket svejsning.
Efter mikrosvejseprocessen blev de reparerede områder håndpoleret, og til sidst gennemførtes en uafhængig tredjepart en NDA-inspektion i overensstemmelse med klassereglerne.
Reparationen blev afsluttet inden for 8 arbejdsdage.
Komplet eftersyn af propeludstyr til trawleren André Leduc
Trawleren André Leduc, som normalt trodser Vesterhavets farvande, tog til Hanstholm Havn for en planlagt dok.
Propeludstyret trængte til en omfattende reparation, og Hanstholm Skibssmedie betroede MarineShaft det fuldstændige eftersyn af fartøjets propeludstyr og gearlejehus.
MarineShaft adskilte propeludstyret og udførte en inspektion af delene, hvorefter man udarbejdede en reparationsplan til godkendelse af Bureau Veritas landinspektør.
MarineShafts job omfattede blandt andet:
- Reparation af støbejerns gearlejehus ved laserbeklædning
og bearbejdning til at passe nyt leje. - Renovering af propellernavet i rustfrit stål
ved laserbeklædning af tætningsområder. - Krympemontering af nye bronze glideringe og bøsninger til navet.
- Bearbejdning af glidespor på åget.
- Reparation af krankskivelejeflader ved laserbeklædning.
- Reparation af propelblade – herunder bearbejdning af bladfødder
montering af klingeboltens kontaktflader. - Polering af propelakseltapper.
Efter at have afsluttet reparationerne samlede MarineShaft propeludstyret igen. Der blev udført funktionsprøver, og den afsluttende inspektion blev overværet og godkendt af en BV-klasseinspektør.
Foto: Marine Shaft A/S.