Af Søren Smalbro
Borgmester
Venstre
Det seneste byrådsmøde d. 30. marts var præget af mange punkter, som der ofte altid er i begyndelsen af året. Især var der mange frigivelsessager på dagsordenen. Det er sager, hvor vi i byrådet skal godkende udbetalingen af penge til forskellige investeringer – øremærkede penge i budgetaftalen.
Vi er så småt i gang med budgetprocessen for de kommende år. Og det er en smule surrealistisk. Lad mig forklare hvorfor. Netop nu har vi i Hjørring Kommune en historisk stor kassebeholdning på godt og vel 400 millioner. Det er godt og solidt.
Samtidig kan vi se, at vi i de kommende år har en ubalance i kommunens regnskab hvert år på 125 millioner kroner – i minus vel at mærke. Altså når vi holder de fremtidige indtægter op imod de fremtidige udgifter, vi ved der kommer, mangler vi på den lange bane 125 millioner kroner hvert år i fremtiden. Vi har simpelthen flere udgifter end indtægter.
Og det er her den store kassebeholdning kommer ind i billedet. For det er jo nærliggende at tænke, at vi så kan tære på den til at dække ubalancen på de 125 millioner kroner de kommende år. Og det er til en vis grad også rigtigt. Men – for der er et stort men. Som kommune må vi ikke komme under 130 millioner kroner i kassebeholdning – svarende til ca. 2000 kroner pr. borger. Selvom det er vores plan at bruge kassebeholdningen til at dække vores underskud de kommende to år, så er det jo en stakket frist.
Det er nødvendigt, at vi på den lidt længere bane kigger på det underskud, vi har. Hvert år på 125 millioner kroner. Derfor er et stort flertal i byrådet blevet enige om, i første omgang, at arbejde på at finde besparelser på i omegnen af ca. 60 millioner kroner, og på den lidt længere bane ønsker vi, at foretage investeringer, som kan gøre vores drift billigere – med virkning fra 2024.
Som borgmester er jeg glad for, at et massivt flertal byrådet er indstillet på at gå i gang med denne store opgave.
Her i begyndelsen af foråret er det en stor glæde at konstatere, at Corona rykker længere og længere væk. Vores samfund er fuldt ud åbent igen, og vi kan glædes over at se hinandens ansigter og smil, der ikke længere er gemt væk bag mundbind. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at opfordre alle til at huske på de butikker, mindre erhvervsdrivende, små og store virksomheder og ikke mindst kulturinstitutioner, som blev ramt og måske stadig er ramt af et økonomisk efterslæb fra ”corona-tiden” – dem skal vi huske at støtte.
Jeg bliver meget glad over at se den store villighed til at hjælpe i forbindelse med krigen i Ukraine. Det er både rørende og imponerende at opleve omfanget af hjælp og donationer – i det hele taget jeres evne til stå sammen om at støtte flygtningene fra Ukraine. Det er både private, virksomheder og foreninger. Det er virkeligt imponerende, og herfra skal der lyde en stor tak! Vi står alle foran en flygtningesituation, som vi endnu ikke kender omfanget af, eller har det fulde overblik over. Vi har endnu heller ikke som kommune et klart billede af, hvor stor opgaven bliver. Med den vilje og evne jeg har set og oplevet seneste uger, er jeg ikke i tvivl om at vi sammen nok skal løfte opgaven.
Nu nævner hr. Smalbro vores hjælpsomhed omkring Ukraine. Hvad med at bruge det nu lukkede plejehjem i Tornby, til at huse nogle Ukrainere??
Kommunen har nok også andre tomme bygninger som kan bruges til formålet.
Det er forlængst jævnet med jorden!
Det er meget optimistisk
En kommentar i forbindelse med de mange nye tilflyttere, som kommer til kommunen.
Med de mange nye beboere, som kommer fra Ukraine kunne det måske være en hjælp til dem, hvis kommunen forskellige steder har en bid jord, som flygtninge kunne bruge til “kolonihave”.
Det kan måske gøres nemt og hurtigt ved at folk fra de grønne områder eller landmænd pløjer en stribe jord?
De fleste derfra er i høj grad selvforsynende, hvorfor det kan være god terapi, at de selv kan dyrke nogle af de grøntsager, som skal bruges i husholdningen?
Kære Borgmester du bliver nød til at skære i administrationen, den er alt for stor i forhold til kommunens størrelse, når der er naturlig afgang, så lad være med at ansætte nye medarbejder.
Det er det sædvanlige vrøvl. Såvel administration son kultur er ganske små poster på det samlede budget.
Utroligt nogen komme så ukonkret og ukvalificeret om dette.
Vil man noget reelt, så burde man som et tænkt eksempel være meget konkret komme med et IT program, der sparer en masse tid og kilometer på skraldevogne, hjemmehjælp, madordninger, politi og brandvæsen.
Det med Brokdorf og Henriksen,der ikke er fra Ølby Lyng er helt udueligt i et milliardbudget.
Jeg håber Søren finder en kommunaldirektør der i modsætning til Tommy Christiansen kender bare en lille smule til offentlig forvaltningsret og en kommunalbestyrelses ansvar for sagsbehandlingen i kommunen – det kan koste millioner af kommunale skattekroner og stoppe politiske karrierer at ignorere det.
Det er utroligt at man ikke gøre mere for at spare på strømmen her i Hjørring kommune…. før hen var der kun lys i hver anden lysmast om aftenen, men så fik vi nye led lamper og nu skal det hele så være tændt hele natte… Der er da uden tvivle en stor besparelse ved at lave en nat sænkning igen. Det er jo en besparelse man kunne uden problemer lave i morgen, hvis kommunen ellers godt kunne bruge den store besparelse andre steder. Det fleste private husstande spare på lys og el, det må man da også kunne gøre i Hjørring Kommune ??
Jeg er meget enig. Der er en række muligheder for reduktion. Det gælder også sænkning af såvel vame som lyst.
Jeg var på kursus i en meget stot kantine til IT. Kun de dele, vi benyttede, havde godt lys ved bevægelsesfølere.
Man kan være mere fornuftig, men kommunen er jo faktisk gået over til ledpærer. Jeg undrr mig stadig over, der kan være dårligt indeklima på skoler.
Her burde simple varmepumper både bringe billig varme, frisk luft og tørring. Der behøver heller ikke være så megen varme, når luften er tør.
Borset fra mit brok om Poul Møller Pedersen, så skal jeg rose borgmesteren for den første del af artiklen. Den forklare på en overskuelig måde, hvad den nødvendige kassebeholdning er og skal være.