Siden marts måned har en stor maskinpark været på arbejde ved Bindslev Gl. Elværk, hvor Fisketrappen skal fjernes. Den er ifølge Statens vandplaner udpeget som en spærring. Derfor har Hjørring Kommune en bunden opgave. Der skal skabes fri passage for fisk i området omkring den nuværende fisketrappe.
Hele området omkring Elværket har grundet sikkerheden været spærret for offentligheden siden arbejdets begyndelse. Nu er kommunen så langt fremme med ændringerne af området, at der i fredags var inviteret til guidet gåtur ved fisketrappen med afdelingsleder Jens Pedersen og projektleder Poul Træholt, der gav en status på fjernelsen af fisketrappen og fortalte om de nye planer for området. Også Elværkets formand Arne Povlsen var med på turen og fortalte om ændringerne set fra Elværkets synspunkt.
Det blev lidt af et tilløbsstykke. Der kom omkring 200 interesserede borgere fra nær og fjern, der både ville se området og høre om de fremtidige planer.
– Det vi nu skal ud og se, er fundamentet til det nye område. Det vil tage sig helt anderledes ud, når det hele er færdigt, sagde afdelingsleder Jens Pedersen blandt andet i sin velkomst, der foregik ved krydset Vesterå/Industrivej.
Herefter begav de mange deltagere sig ud på en vandring over stok og sten hen over det nye område, hvor der fjernes 53.000 kubikmeter jord, og der tilføres 6.000 kubikmeter sten. Undervejs fortalte Poul Træholt og Arne Povlsen om det store projekt, der skal være afsluttet inden årets udgang.
Når spærringen fjernes, giver det fri passage for fisk til 250 km vandløb opstrøms fisketrappen, og det åbner op for bæredygtige fiskebestande af lampretter, laks og ørred i alle de små fine vandløb. Det vil på sigt medføre bedre fiskevand i hele Uggerby Å, og dermed øge lystfiskerturismen. Det vil også forbedre leveforholdene for mange forskellige vandlevende dyr og planter.
Projektet er budgetteret til 20 millioner kroner, herudover skal der udbetales 5 millioner kroner i erstatninger til lodsejere i området. Bindslev Gl. Elværk får kompensation for 10 års elproduktion, fordi vandindtaget til elværket bliver væsentligt mindre.
Staten og EU betaler omkostningerne, men kommunen har pligt til at udføre de udpegede projekter. Kommunen har altså ikke noget valg.
Det har været vigtigt for alle involverede, at de rekreative værdier i området bevares. Derfor tager det valgte projekt højde for at genskabe et naturskønt område, som stadig vil være et yndet udflugtsmål med mange rekreative formål, og sikre Elværkets fortsatte drift samt, at der stadig kan sejles i kano på strækningen.
Krolfbanen bliver reetableret, og der laves nye stier rundt i området. Der laves også en ny bro over Uggerby Å, så de to sider af åen forbindes. Den nye bro vil blive bredere end den, der findes i dag, så den også kan bruges af kørestolsbrugere.
Det skal nok blive godt, men fri passage skabes der ikke.
Projektet hverken beskriver eller forholder sig til ålens livscyklus, hvor den som glasål ankommer til åen efter 5000km vandring, her er der forsat risiko for at blive indtaget i turbinen. Projektet har også forsat mangler mht. de strengt beskyttede lampretter livscyklus.