Med konceptet one-stop-service tilbyder Hirtshals Yard alle typer af reparationer og omfattende ombygninger på skibsfartøjer, værftet har skærpet sit fokus på at sikre forbedret planlægning og eksekvering, på større projekter der involverer koordineringen af mange fag.
»Med egne smede og maskinarbejdere samt en bred vifte af faste underleverandører, inden for køl, el, motorservice og overfladebehandling, favner vi alle fag og håndværk inden for skibsreparationer og ombygning. Som værft har vi stor erfaring indenfor alle skibstyper og med en systematisk projektledelse sørger vi for, at reparationer og ombygninger bliver udført korrekt, til rette tid og i den rigtige kvalitet,« fortæller direktør i Hirtshals Yard Anders Hecht-Pedersen.
Forlængelse af norsk trawler
Med ønske fra et norsk rederi om at udvide kapaciteten på et fiskefartøj, blev Hirtshals Yard tilbage i 2022 tildelt en ombygningsopgave, der kræver specialiseret viden. Efter at trawleren »Sara Karin« ankom til Hirtshals, blev der udført et omfattende stålarbejde samt bygget nyaptering til fartøjet. »Vi startede med at afmontere udstyr, mens trawleren lå i vandet, senere kom trawleren på bedding. Her fik vi skåret den del af agterskibet af, og skar skibet midt over, der efter rykkes for og agterskib fra hinanden, for at forlænge skibet, hvor vi tilførte en seks meters sektion i midten og påsatte agterskibet igen. Hele fabrikken ombord har været rykket ud af fartøjet, nyt udstyr og fabrik er blevet installeret, fryselasten har fået støbt beton i bunden og er blevet isoleret, mens der er foretaget en række sikkerhedsmæssige opgraderinger, f.eks. ny MOB båd, større anker og nye ankerspil,« forklarer Anders Hecht-Pedersen.
Udskiftning af maskineri på kombineret fragt og tankskib
På et kombineret fragt- og tankskib Amalie, har Hirtshals Yard foretaget en totaludskiftning af skibets hovedmotor og udstødningsanlæg. »Efter skibets ankomst til Hirtshals gik vi i gang med at demontere dele i skibet, efter ca. 14 dage blev skibet dokket, her blev maskinrummets ene side skåret fri for at kunne udskifte det ældre maskineri med ny teknologi, hvorefter skibssiden blev monteret igen«, fortæller Anders Hecht-Pedersen. Han pointerer, at det kan give god mening at fremtidssikre fartøjer ved at foretage en totaludskiftning af maskineriet, hvis skibsmotoren er af ældre dato:
»Nye skibsmotorer matcher de gældende udledningskrav. Samtidig får man også energioptimeret sit brændstofforbrug, og endelig får man mange driftstimer foran sig uden de store vedligeholdelses-omkostninger. Jeg regner med, at der i fremtiden vil komme en del af disse typer opgaver«.
Ombygning af cargo system på tankskib
I juni måned ankom tankskibet Scanbio Viking til Hirtshals Yard, for ombygning af cargo systemet, med installation af nye cargo og booster pumper samt opgradering af cargo line, med nye Duplex rørtræk og ventiler. Ligeledes blev elinstallationer ombord opgraderet, der blev installeret nye konvertere samt trukket nye kabler til samtlige cargo pumper og booster pumper.
Levering og montering af RO anlæg
Til det nybyggede trawl og not skib HG333 Isafold har Hirtshals Yard, leveret og installeret et RO anlæg der kan levere op til 60 m³ drikke-vand pr. dag.
Reverse Osmosis eller Omvendt Osmose er anerkendt teknologi, hvor man ved hjælp af membraner, kan frafiltrere meget små partikler der er opløst i vand. Installationen omfattede udover selve anlægget, også en del rør og el arbejde, med det installerede RO anlæg, bliver skibet stort set uafhængig af at bunker ferskvand fra land.
Om Hirtshals Yard
Hirtshals Yard er specialiseret i dokninger, reparationer og services på alle skibstyper som; fiskerbåde, hjælpefartøjer, tankskibe og tørlast, samt diverse offshore fartøjer. Værftet udfører alle typer opgaver indenfor stålarbejde, rørarbejde, motor og gear, el installationer, apteringsarbejder, køle- og ventilationsanlæg, hydraulik anlæg og overfladebehandling.
Læs mere hos www.hirtshalsyard.dk og på gensyn til DanFish i AKKC på stand H 808.
Kilde: FiskerForum.