”Det menneskelige øje er en betydeligt bedre iagttager end en kameralinse”, læste jeg forleden… det handlede om kameraets tekniske begrænsninger, og det holder vand langt hen ad vejen, men man må lade mekanikken, at hvis vi ønsker at fastholde et splitsekund af et liv, en handling, en bevægelse… eller ingen bevægelse… til evig (evig og evig) tid, så kan kameraet noget… Det samme gælder resultatet, som kan manipuleres til ukendelighed… her er det lyset og farverne, der er interessante… dit eget øje ser ikke rummeligheden, mulighederne… det gør fotografen, der ikke tager billeder, men laver dem…
Sømmelig omgang med mundbind
Ikke eet ord om corona i denne præsentation, men mundbind har udviklet sig fra at være noget xotisk, som vist nok mest bruges i Kina, fordi de der har overtaget Vesteuropas mest forurenende produktion, til at være hver mands/kvindes/?’s kæreste eje i det offentlige rum… og dem – mundbindene – med logo og af stof skal jo behandles omhyggeligt og hygiejnisk, så…
Jeg har døbt dette billede: ”Wind, Wasser, Wüste, Wahnsinn”, men det kunne da lige så godt hedde ”Mens vi venter på invasionen”, en slags tidslys hvor udsigten her fra 10. batteri siden 1944 har været spændt afventende… Kommer de, kommer de snart, kommer de ikke snart… Husker du scenen fra filmen “Den længste dag” eller husker du den dag, nordmændene kom igen..?
De næste 4 billeder har en slags udspring i en bog… af bøg kommer bog kommer forst kommer forstkandidat kommer træernes velbefindende kommer Peter Wohlleben…
”Træernes hemmelige liv” af nævnte tyske skovfoged mere end antyder en formodning om, at der umiddelbart under jordoverfladen befinder sig levende samfund og knyttede bånd, som vore øjne ikke har blik for, og som for videnskaben er mere ukendt end liv og processer i de dybeste have… Træbiologer taler om modertræer, der kan sende næringsstoffer og advarselssignaler ud til afkommet gennem netværk af svampe, og som drager omsorg for, at afkommet vokser til i det tempo, der er godt for netop den art…
Hvor meget der er om en slags Wood Wide Web, ved jeg ikke, men godt at blive mindet om, at vi på alle måder er omgivet af levende væsener, som skal respekteres og forstås… Hvis vi kan…
De tre første her er taget dybt nede i bunden af Odden Skov i halvmørket midt i oktober, og hvis du ser godt efter, kan du ane både stub og svamp…
Odden Skov 1
Odden Skov 2
Odden Skov 3
Veteranisering af sitkagraner i Hjørring Bjerge
Hvad angår veteranisering af sitkagraner i Hjørring Bjerge, så er jeg lidt i tvivl om, hvad modertræet i flokken mener om at blive invalideret i en god sags tjeneste, og fordi man er uønsket indvandrer… Hensigten helliger her nok midlerne, idet det handler om generelt at skabe plads til flere arter… ”Naturkommunen blomstrer vildt” set i et splitsekund…
Ovenstående billeder vil kunne fås i størrelse op til 40×60 trykt på Hahnemühle Cèzanne Canvas – se henvisningerne sidst i artiklen…
Reserveret – 50×55 cm
Billedet RESERVERET startede egentligt som en lille sproglig leg – ”Reserveret kan du selv være…” Siden voksede der nye lag på, og jeg kan godt lide tanken om – når man er ude og føjte med egne interesser og gøremål – at nogen har gjort det muligt, at man kan komme tilbage, hjem igen…
Tre-i-een Grøn omstilling – 50 x 78 cm
Et af de motiver, der kom i forbifarten, og hvis muligheder først samlede sig til en ide efter nogle kilometers kørsel… Jeg var simpelthen nødt til at udsætte mit egentlige forehavende, vende om og finde stedet igen… Motivet findes et sted øst for Øster Vrå og er kun manipuleret ganske lidt… Fraværet af farver, som skal minde os om at gøre noget mere i det grønne… Bønder, busser og bæredygtig energi i eet hug… og lige til højrebenet…
Fyrby – 40 x 100 cm
Selvfølgelig er der skruet på farvepaletten her på billedet, der engang har været et foto taget fra toppen af Hotel Hirtshals, men yndere af udsigten vil vide, at virkeligheden jævnligt tilbyder ganske flotte og farvestrålende sene eftermiddagsscenarier ikke mindst i vinterhalvåret…
Billedet bliver nok i løbet af 2021 en slags omdrejningspunkt for mit personlige benspænd, som handler om at skrive en krimi, der foregår i Fyrby et eller andet ubestemmeligt sted i kongeriget… Hvis det bliver gjort færdigt – det projekt – vil billedet her sikkert kunne blive bogens omslag…
*****
Billederne er trykt eller trykkes på Hahnemühle Cèzanne Canvas hos Horizon Lab, Hjørring og er sat på rammer hos billedindrammer John Krog Jensen, Hjørring…
*****
Du kan altid se præsentationerne på KUNST-I-HIRTSHALS og på facebook Den gamle Station i Hirtshals og skulle du få lyst til at kigge nærmere på værkerne og høre til priser, så send en mail til mail@kunst-i-hirtshals.dk
Link til tidligere artikel
PÅSKEKUNST: Den gamle Station præsenterer 1:6 – I dag værker af Inger Jensen…