
Da Hjørring Kommune i 2022 skulle give tilladelse til, at biogasanlægget Agri Energi skulle udvide med et pyrolyseanlæg fra Stiesdal Skyclean, vidste man ikke meget om teknologien og dens følgevirkninger.
– Vi har givet miljøgodkendelse til anlægget ud fra vores bedste overbevisning om, hvordan anlægget skulle behandles rent myndighedsmæssigt. Den konkrete lovgivning er stort set altid bagudrettet, så når der kommer ny teknologi, er det ikke noget nyt fænomen, at de relevante myndigheder må finde vej på bedste vis, indtil der bliver udmeldt klare retningslinjer og ny lovgivning på baggrund af de konkrete erfaringer, der bliver gjort, siger Bodil Ulbjerg Jørgensen.
– Miljøstyrelsen kom først i april med et spørgsmål-svar-ark om pyrolyse, der af gode grunde er meget generel, siger hun med henvisning til den begrænsede praktiske viden på området.
Kommunen manglede detaljeviden, der ikke var til rådighed. Ingen vidste, hvordan anlæggets opstart kom til at køre, siger hun. Heller ikke anlægget selv.
Interessant ikke? Forvaltningen vidste ikke hvad den skulle gøre? Så hvad gjorde den? Kontaktede den Miljøstyrelsen? Nej, den udarbejdede en miljøgodkendelse, som den alt andet lige hverken havde eller har hjemmel til at udvirke.
Der skulle gå to år inden forvaltningen tog kontakt til Miljøstyrelsen. Og vupti, få dage senere den 8.4.2025 landede der en mail med en køreplan for, hvordan en miljøgodkendelse for et pyrolyseanlæg der behandler gyllefibre, skal stykkes sammen.
Desværre så den noget anderledes ud end den vej som forvaltningen havde fulgt.
Nu skulle man tro, at det gav grund til selvransagelse, men det gjorde det ikke. I stedet for at tage fejlen på sig, så gravede forvaltningen hullet dybere og dybere.
Hvorfor kontaktede forvaltningen i Hjørring kommune ikke Miljøstyrelsen til en start? Det er gratis og fagligheden er i top.


